Přestože se postupem času situace zlepšovala, ani více než rok po krizi nemají pracovníci AI budoucnost jistou. Většině z nich dochází trpělivost a hledají si jiná zaměstnaní, přestože se na obzoru aktuálně rýsuje jedinečný kontrakt pro AI na dodávku patnácti letadel do Íránu.
„Nálady jak ze strany vedení, tak ze strany zaměstnanců jsou spíše už rezignované. Nikomu z nás nejde o výši platu, ale o jistotu stálé práce. Hromadně se všichni jedním okem poohlížejí do jiných firem, kde by je mohli zaměstnat. Bohužel tímto způsobem odcházejí i klíčoví pracovníci a vedení firmy nemá vůli s jejich úprkem nic udělat,“ podotkl k současné atmosféře uvnitř AI zaměstnanec, který chtěl zůstat v anonymitě.
Čtěte také: Druhá vlna EET na Slovácku: zavřené trafiky, obchody i restaurace
Reálně v kunovické letecké továrně hrozí, že k tolik vyhlíženému spuštění sériové výroby by mohlo dojít až v době, kdy naopak bude odborníků v AI nedostatek. To ostatně potvrdil i Josef Mikula. „Už dnes máme personální problémy na úseku lakýrníků a velmi rychle se může to samé stát u klempířů, konstruktérů či techniků. Firma navíc vzhledem k přetrvávajícím problémům se zakázkami nepřijímá nové lidi, které by ti zkušenější mohli zaučovat na své pozice,“ sdělil předák tamních odborů. Naděje upřené k rozjezdu sériové výroby však zatím spíše připomíná čekání na Godota.
„V současnosti máme nachystáno jedno hotové letadlo, které poputuje do Indonésie a zároveň máme zprávy, že by do stejné oblasti mohl odcestovat ještě jeden letoun. Tento rok se navíc vedení podařilo prodat dalších jedenáct letadel do Ruska, nicméně novou práci to nepřineslo, protože se jednalo o uskladněné kusy,“ upřesnil Josef Mikula.
Čtěte také: Ředitel nemocnice v Hradišti bude mít pod palcem i krajskou nemocnici ve Zlíně
Mimo naděje vkládané do modernizovaného letounu zaměřuje vedení AI svoji snahu na vyjednávání s Íránci. V únoru se navíc podařilo s íránskou delegací dojednat historický průlom v podobě podepsání memoranda o podpoře prodeje letadel L 410 v Iránu. „Podepsání memoranda oficiálně umožní AI vstup na íránský trh, což se zatím nepodařilo žádné letecké společnosti zaměřující se letouny do třiceti míst. Poptávka jak od vlády, tak od místních podnikatelů je přitom poměrně velká a zajímavá,“ prozradil obchodní ředitel AI Robert Erhart. Zakázka pro Irán by mohla obsahovat objednávku až patnácti letadel, která by se mohla začít vyrábět v polovině příštího roku.
„Vyjednávání jsou zdlouhavá, což je pro tuto oblast typické, nicméně posunujeme se správným směrem. Írán má v současnosti velký zájem letecky propojit menší oblasti, které však nedisponují leteckou plochou pro přistání větších letadel. Jednou z předností našich strojů jsou právě takové parametry, které u menších letadel hledají, tedy to, že s nimi lze přistát i na poušti nebo na hůře zpevněném terénu,“ dodal Robert Erhart.
Další zásadní jednání, která napoví o pokračujícím zájmu Íránu, se mají uskutečnit už v polovině letošního dubna, tedy zhruba za měsíc a půl.