Od chvíle propuknutí krize, kdy stovky zaměstnanců zůstávali doma na šedesáti procentech platu, až po její skončení v červnu minulého roku totiž odešlo okolo dvou stovek pracovníků jinam. Právě jejich zkušenosti AI už nyní chybějí. AI na přesyceném trhu práce totiž v současnosti poptává desítky klempířů, nýtařů, soustružníků či obsluh NC strojů. Odbory ve fabrice navíc chtějí jednat o výši platů.

„V plánu máme vyrobit patnáct letadel a je fakt, že i my jsme se začali potýkat s problémy všech ostatních, tedy že je málo lidí. Nejen že prostřednictvím náborů nejsme zatím schopni zaplnit místa, která se uvolnila v době nucených dovolených. Další problém je s pozicemi, z nichž zaměstnanci odcházejí do důchodu,“ popsal dnešní stav v letecké společnosti šéf tamních odborářů Josef Mikula.

Dál za křižovatkou však parkování nic nebrání, jsou tam další desítky aut, tentokrát na opačné straně.
Jednosměrka nebo rezidentní stání? Hradiště řeší, co s ulicí Revoluční

Letos by mělo do AI přijít až 114 pracovníků. Specialistů především na obsluhu CNC, frézování, soustružení či klempýřů a nýtařů. „Finanční politika musí být jiná, abychom uspěli mezi konkurencí na trhu práce. I proto jsme začali s vyjednáváním o výši platů a benefitů. Obojí by mělo růst. O kolik si zatím nechám pro sebe,“ uvedl Josef Mikula.

Aircraft Industries letos čeká druhý nejlepší rok z hlediska zakázek od roku 2006. Pouze v roce 2013 byla schopna společnost prodat více, konkrétně 20 kusů letadel. V minulém roce to bylo naopak o tři méně, tedy 12 kusů, z nichž 11 putovalo do Ruska a jedno do Indonésie. Podle slov ředitelky AI Ilony Plškové se navíc rýsují další lukrativní kontrakty. „Dlouhodobá jednání v Číně se posunula blíže k realizaci poté, co byla loni parafována dohoda mezi čínským úřadem pro civilní letectví a tím evropským. Na základě ní můžeme přistoupit k ověření našeho letounu v Číně, což je nezbytnou podmínkou jejich budoucího exportu,“ píše Ilona Plšková ve výroční zprávě.

Tereza H. u soudu v pákistánském městě Láhaur.
Na soud s Terezou H. nepřišli očití svědci, čeká se na jejich výpověď

Další zakázky si navíc společnost slibuje od spuštění sériové výroby nového typu L-410 s označením NG. Letos by se mohl prodat už první takto vyrobený kus. „Vzhledem k lepším charakteristikám letounu a vyššímu komfortu ve srovnání s předchozím modelem očekáváme větší zájem u zákazníků po celém světě,“ neskrývala naděje vkládané do nového letounu Ilona Plšková.

O možnostech a budoucích vyhlídkách AI tak bude částečně spolurozhodovat i situace na trhu práce. Ta v současnosti letecké společnosti moc nenahrává. „Ke konci března úřad evidoval 2,75 procent nezaměstnaných osob, což je v přepočtu 2850 lidí. Zaměstnavatelé, včetně Aircraft Industries nabízí přitom 2475 volných pozic. Samotný Aircraft poptává 28 míst, a to především strojírenské techniky, seřizovače či obsluhu obráběcích strojů,“ upřesnila ředitelka krajského úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová.

Zlatník Zbyněk Zimčík kontroluje elektronicky kvalitu briliantů na prstenu ve  zlatnictví Filip v Uherském Hradišti.
Vítěz Svatebního páru Deníku si může cenu vybrat