Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

PODÍVEJTE SE: Dakar byl fantastický zážitek, rozplývá se Viktor Chytka

Argentina, Chile, Vsetín - /FOTOGALERIE/ Dakar 2009: stejné dobrodružství, jiný kontinent. S takovým mottem vstoupil do své nové éry nejslavnější motoristický závod na světě – Rally Dakar.

25.1.2009
SDÍLEJ:

Po dvoutýdenním pekle přišla na řadu v cíli v Buenos Aires obrovská radost z dokončení závodu.Foto: Foto: Vierka Kaštanová

Před rokem museli pořadatelé legendární soutěž z bezpečnostních důvodů poprvé v historii zrušit a po dlouhých úvahách se ji rozhodli přesunout z tradiční Afriky do Jižní Ameriky do Argentiny a Chile. Přestože trasa byla několikrát zkrácena a některé úseky úplně zrušeny, byl letošní Dakar bezmála 9 tisíc kilometrů dlouhý a bylo na něm 5 tisíc měřených úseků. Trasa vede rozličným terénem, v němž nechybí rychlé prašné cesty v pampách, technické horské pasáže vysoko v Andách na argentinsko – chilské hranici, přejezd dun v poušti Atacama či závěrečné úseky v tropickém pásmu.

Nejtěžší motoristická soutěž světa, která hypnotizovala fanoušky motosportu na celém světě po dva týdny a končila uplynulou neděli v Buenos Aires, měla letos i svého valašského zástupce. Vsetínský jezdec Viktor Chytka společně s Jiřím Janečkem dosáhl v Jižní Americe obrovského úspěchu. Hned při svém prvním startu totiž Chytka s Janečkem s vozem Toyota Landruiser 120 v barvách pražského týmu Offroad centra dojeli v kategorii osobních vozů do cíle na skvělém 51. místě a stali se tak historicky teprve čtvrtou českou posádkou v osobních vozech, která vyjela na cílovou rampu přetěžkého závodu.

V kategorii nováčků na Dakaru nazvané „First time Challenge“ obsadili celkovou pátou příčku. Medailový stupínek jim proklouzl mezi prsty. Mezi sériovými auty skončili dokonce na desátém místě. Jediný valašský účastník na Rally Dakar si přivezl z jižní Ameriky nespočet zážitků, o kterých se normálním smrtelníkům může jen zdát. „Byl to můj první Dakar a byl to fantastický zážitek. Jsme naprosto šťastní a spokojení, že se nám podařilo dojet. Byl to jednoznačně hlavní cíl a mnohokrát jsme nevěřili, že to vůbec do cíle dotáhneme. Na rampě jsme cítili jen nadšení, radost a obrovské uspokojení,“ svěřil se v rozhovoru pro Deník 24letý vsetínský jezdec Viktor Chytka.

Tak jaký byl první Dakar Viktora Chytky?
„Dakar je natolik jedinečný, že to nemám ani s čím srovnávat. Nicméně to byl zážitek naprosto neskutečný. Místy to samozřejmě bylo hrozné, jindy zase radostné a zábavné. Tím, že jsme dojeli bez úhony do cíle, jsme naprosto spokojení. Celkový dojem zůstává skvělý. V cíli jsme cítili jen nadšení, radost, uspokojení. Dakar byl fantastický.“

Hned v premiéře jste dojeli s Jiřím Janečkem do cíle a s pouze sériovým vozem navíc i s krásným umístěním. Lepší premiéra asi být ani nemohla…
Hlavně jsme chtěli dojet do cíle. Když se to povedlo, byli jsme moc šťastní. Umístění těsně za padesátkou bereme taky jako velký úspěch. Vždyť třeba Mirek Zapletal, který letos skončil ve svém druhém Dakaru na fantastickém sedmém místě absolutně, dojel ve svém prvním startu před dvěma lety na 54. místě. I o tom jsme se bavili po závodě a dost jsme se u toho nasmáli, že jsme jej vlastně překonali. Umístění je navíc o to cennější, že hodně z těch 91 aut, které dojely do cíle, pořadatelé ve volném dnu vrátili do soutěže. Odpadlíků totiž bylo tolik, že by do finiše dojelo jen velmi malé množství vozů. Proto ten, domohl pokračovat, dostal sice velkou penalizaci, ale měl stále šanci spatřit cíl.

V kategorii nováčků na Dakaru jsme byli dlouho v první trojce, nakonec z toho bylo páté místo …
Dlouho jsme se drželi na třetí pozici, ale srazily nás problémy v písečných dunách, které byly mnohdy opravdu nesjízdné. Ale i tak je páté místo super. Jsme nadšení.“

Dakar je nejtěžší soutěž na světě. Asi nesčetněkrát jste si sáhli na do svých sil …
Nejhorší asi byla šestnáctihodinová cesta letadlem do Jižní Ameriky. (smích). Co se týče samotného závodu, tak těch horkých chvilek bylo více. Třeba hned třetí den závodu jsme byli nuceni nocovat v písečných dunách. Po startu etapy totiž začala bouřka a my jsme mezitím vjeli do dun. Po začátku bouřky se pak nakonec výsledky etapy anulovaly a počítaly se jen časy do kontrolního bodu, který ale byl před dunami. Tam jsme čas zaznamenaný měli, ale jak se dostaneme do cíle a tím i na start další etapy, už byl náš problém. Nakonec jsme dojeli na určené místo asi v 7.15 ráno a hned v 7.45 jsme startovali do další etapy.

Přišly na řadu i chvíle, kdy už jste nevěřil, že dojedete do cíle?
Určitě. A nebylo jich málo. Několikrát během závodu jsme měli problémy se spojkou. Hned ve druhé etapě jsme jeli velký kus cesty na jediný rychlostní stupeň. O něco později jsme měli obrovské trable znovu se spojkou. Auto nebylo schopné jet a my jsme museli spojku opravit. Tehdy to dokonce vyšlo tak, že místo dne volna jsme trčeli někde v poušti a opravovali spojku. V těchto momentech nás napadalo, že je konec.

Pravé dakarské peklo pro vaši posádku však mělo teprve přijít ve 12. etapě …
Ano, to asi nejhorší vůbec přišlo ve 12. etapě. Uvízli jsme v dunách, v takovém písečném zvonu, ze kterého se nešlo vůbec vyhrabat. Písek byl jako lehký prašan, když jsme vystoupili z auta, tak jsme se probořili ve vteřině až po kolena. Tam jsme snad nechali ruce, abychom se odtud vyhrabali. Byla to naprostá bezmoc. Pamatuji si, že v tento moment došlo dokonce i na slzy beznaděje. Nechtěli jsme skončit takto a nedojet do cíle. Nejhorší to bylo v momentě, když asi deset metrů kolem nás projely tovární servisní kamiony Mitsubishi, viděly nás a prostě projely dále. V ten moment bylo naprosto nejhůře na celé rally. Nakonec jsme se ale přeci jen vyhrabali sami. Posbírali jsme úplně všechno možné z auta, co se dalo dát pod kola, včetně batohů, vest. Prostě všeho co bylo po ruce. Vytrhali jsme taky všemožnou vegetaci snad kilometr kolem dokola a všechno jsme nacpali pod kola. Nakonec jsme se přeci jen vyhrabali. V cíli pak došlo i na slzy štěstí. To byl určitě nejtěžší momenty celého Dakaru. Jak už jsme se dostali přes tuto 12. etapu, už jsme věděli, že jsou až do cíle spíše pevnější podklady a že už to snad zvládneme.

Jak vlastně vše posádka při závodě fungovala?
S Jirkou Janečkem jsme byli už před Dakarem domluvení, že se budeme za volantem střídat. Tak to také bylo. Střídali jsme podle aktuální situace a podle terénu, jakým jsme zrovna jeli. Většinu těžších úseků jsem odřídil já. Brali jsme to tak, že nejedeme jako pilot a navigátor. Prostě jsme jeli jako posádka Janeček – Chytka.

Nejhorší chvíle, které k Dakaru neodmyslitelně patří, jsme zrekapitulovali. Vzpomeňte, co vás na Dakaru nadchlo nejvíce …
Rally byla celkově fantastická. Je to jedinečný závod v jedinečných podmínkách. Na co ale nikdy nezapomenu, byli neuvěřitelní a fantastičtí diváci. V Chile to tak úplně nebylo, ale v Argentině to bylo fantastické. Diváků bylo obrovské množství, byli všude a závod je strašně zajímal, úplně jím žili. Třeba i při přejezdech mezi etapami, když se jelo po dálnici, tak byl jeden pruh dálnice úplně uzavřený a obsypaný fanoušky. Byl to fakt skvělý zážitek.

Po tak skvělé premiéře se přímo nabízí otázka co příští Dakar?
Přihlášky na Dakar se dávají zhruba v květnu. Kdo ji nestihne dát v tomto termínu, nemusel by se už třeba vměstnat na startovní listinu. Proto se musí uvažovat o účasti už teď. U mě je situace asi taková, že jsme s Jirkou Janečkem dostali nabídku od Mirka Zapletala, abychom jeli příští Dakar v jeho týmu Offroad sport. Možností je tam více, jako třeba že bychom jeli s Jirkou Janečkem opět spolu nebo každý zvlášť. To se ještě uvidí. Rozhodně bych se na Dakar znovu rád podíval. V průběhu závodu jsem byl asi tisíckrát přesvědčený, že už nikdy více tohle nepodstoupím. Pak jsem si říkal, že kdyby se nám to nepodařilo dojet letos do cíle., tak bych se určitě někdy v budoucnu, pokud by byla příležitost, chtěl pokusit znovu. Teď, když jsme si splnili sen a dojeli do cíle, tak si říkám, že by vůbec nebylo špatné zažít do dobrodružství zno­vu.

Autor: Marek Havran

25.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Ve středu ve Slováckém deníku: Prvňáčci ze ZŠ v Hradčovicích

Kunovice schválily kvůli důstojnému umístění naganského expressu uvolnění dalších pozemků pro exponáty Leteckého muzea.
57

Kunovice kvůli naganskému expresu rozšíří prostory leteckého muzea

Za podvodné půjčky může skončit ve vězení pětice lidí

Vyšetřovatel z oddělení hospodářské kriminality v posledních dnech sdělil pěti lidem obvinění z trestného činu podvod formou spolupachatelství. Hlavní aktérkou případu byla čtyřicetiletá žena z Uherskohradišťska, která je navíc obviněna ze zpronevěry.

Sebral auto a pak ho dvakrát naboural

Po zloději aut, který neumí moc dobře řídit, pátrají už déle než měsíc dopravní policisté na Uherskohradišťsku. Pachatel v pátek večer 6. září v ulici Dolní v Ostrožské Nové Vsi ukradl u rodinného domu vozidlo značky Renault Chamade.

V Bílovicích pořizují fotopasti kvůli černým skládkám

Papíry, igelity, ale i staré pračky a nevyužitý nábytek. Už několik týdnů je pravidelnou týdenní náplní práce uklízecích čet v Bílovicích likvidovat černé skládky, které vznikají u kontejnerů tříděného odpadu u místní točny, ale také v samém areálu tamního sběrného dvora.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení