Při havárii zahynul náměstek ministra pro veřejné práce, bývalý ministr financí a předseda odborů. Letenky měli rezervované i dva ministři současné vlády. Ani jeden z nich však na palubu nenastoupil. Informovala o tom agentura AFP a webový portál La Prensa.

Stroj, který se stal vlajkovou lodí obřího podniku LET v době jeho největší slávy, doplatil buď na špatný technický stav, nebo nízkou oblačnost. „V těchto zemích jsou letadla velmi často ve špatném technickém stavu,“ prohlásil v úterý pro televizi Prima konstruktér letadla. Někdejší zalétávací pilot Letu Kunovice František Srnec pilotoval v minulosti letoun L 410 na americký kontinent hned dvanáctkrát. A přestože tam letěl oběma trasami, tedy severní přes mrazivé Grónsko i jižní z rozpálené Afriky, tvrdí, že nejnebezpečnější byl přelet nad pralesy jihoamerického kontinentu.

„Už tehdy jsme používali GPS a jejím prostřednictvím by nás po pádu do moře spolehlivě lokalizovali, věděli jsme ale, že z pralesa by se náš signál k nikomu nedostal. Naštěstí jsem se s žádnými závažnými problémy při letu s L 410 nesetkal. Našim motorům jsem vždycky věřil a ony mě nikdy nezklamaly,“ zavzpomínal Srnec. Spekulovat však nad příčinami pádu letadla v Hondurasu příliš nechtěl, protože neměl o havárii dostatečné informace. „Těch důvodů může být víc. Množství L 410, které byly na americký kontinent expedovány, dosahuje určitě ke dvěma stovkám. Problémy mohou nastat při nedostatečné údržbě, špatném počasí, nebo je může způsobit lidský činitel, ale jak říkám, těžko soudit na dálku,“ uzavřel specialista. Let L-410 Turbolet je turbovrtulový letoun, určený pro místní dopravu. Je to hornoplošník, který je schopen přistát i na krátké a nerovné dráze. Proto je oblíben v rozvojových zemích, kde nejsou moderní letiště. Byl vyráběn v Letu Kunovice.

Martin Nevyjel, Pavel Bohun