Ti totiž nerespektovali výstražné světelné zařízení a vjeli na přejezd v době, kdy se k nim blížil vlak. Naštěstí se tyto nehody obešly bez úmrtí. Pět lidí však bylo zraněno.

V roce 2007 se však na území kraje stalo osmnáct nehod a dva lidé při nich zemřeli. „Právě nerespektování výstražného světelného zařízení je jedním z častých přestupků šoférů. Daleko více ale máme těch, kteří při přejezdu překročí nejvyšší povolenou rychlost, a to i o desítky kilometrů,“ uvedl mluvčí České drážní inspekce, která každý takový střet vlaku s autem či chodcem šetří, Zdeněk Neusar.

Celkem je v republice zhruba devět tisíc železničních přejezdů. Loni se více než polovina všech nehod odehrála na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením. Takto je přitom vybavena jen asi čtvrtina přejezdů.

„To jen dále potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu. Účastníci silničního provozu totiž často vjíždějí na koleje ještě bezprostředně poté, když výstražná světla začnou blikat,“ konstatoval mluvčí inspekce.

A právě výstražná světla loni v listopadu nerespektovala řidička v Havřicích na Slovácku. celý článek ZDE Při svém nebezpečném počínání navíc ohrozila i životy dalších dvou spolujezdkyň. Všechny tři ženy utrpěly zranění.

„Žena vjela na železniční přejezd v době, kdy tudy projížděl osobní motorový rychlík. Auto bylo odhozeno na nově budované bezpečnostní zařízení přejezdu. Dvě zranění byla kvalifikována jako těžká a jedno zranění lehké,“ připomněl mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček. Šoférka zůstala po nehodě ve vraku, druhou ženu v bezvědomí vytáhli hasiči ze zadních sedadel, třetí seděla u trati.

Zákon rovněž šoférům ukládá, aby si před železničním přejezdem počínali zvlášť opatrně. Musejí se přesvědčit, zda mohou železniční přejezd bezpečně přejet.

„Tuto klíčovou podmínku pro bezpečné přejetí kolejí však málokdo dodržuje. Stejně tak mohou jet podle zákona přes přejezd maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Jen tam, kde svítí bílé signalizační světlo, mohou jet i padesátkou,“ připomněl dále Neusar.

Tento zákon tak například porušila v září žena, která projížděla Huslenkami na Vsetínsku i se svým dítětem. „Vjela na nechráněný přejezd v době, kdy se k ní blížil vlak. Po vzájemném střetu bylo vozidlo přetočeno a odhozeno mimo přejezd, kde skončilo na boku,“ popsal další událost Mitáček. Žena byla se zraněním převezena do nemocnice. Dítě naštěstí ochránila autosedačka.

Podle mluvčího České drážní inspekce však ani instalace drahých zabezpečovacích zařízení na přejezdech nemůže vyřešit tragickou bilanci nehodovosti. „Blikající výstražné světelné zařízení lze totiž přirovnat k červenému signálu na křižovatce a v obou případech je řidič povinen zastavit,“ uvedl dále mluvčí inspekce.

Zatímco projetí křižovatky na červenou bez zranění je však poměrně časté, nerespektování výstrahy na přejezdu končí velmi často tragicky.
„Ani sebelepší automobil nemá šanci odolat nárazníkům velmi těžkého rozjetého vlaku. A strojvedoucí nemůže nehodě zabránit, neboť k úplnému zastavení vlakové soupravy je leckdy potřeba vzdálenosti až jednoho kilometru,“ podotkl mluvčí Neusar.