Zatímco v tomto roce bouralo na Zlínsku přes čtrnáct set řidičů, loni jich bylo více než 2600. Menší nehodovost se však bohužel nijak neprojevila ve ztrátách na životě. Na silnicích tam zemřelo dvanáct lidí, což je o jednoho více než v roce předchozím.

Červencové neštěstí v Želechovicích

„Nejčastější příčinou havárií je stále nepřiměřený styl jízdy a hned za ním se řadí nedání přednosti,“ konstatovala mluvčí zlínské policie Jana Bartíková. U více než stovky bouraček pak sehrál svoji roli alkohol.

K letošním nejtragičtějším případům se zařadila například červencová nehoda v Želechovicích.

„Dvaadvacetiletý muž narazil čelně do železného zábradlí mostu a chodníku u hlavní světelné křižovatky. Při nárazu se těžce zranil on i jeho osmatřicetiletá spolujezdkyně na zadním sedadle. Žena utrpěla mimořádně těžké zranění hlavy, kterému také na místě podlehla. I muž skončil v nemocnici,“ připomněl neštěstí mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Stejně tak v květnu zbytečně vyhasl život pětadvacetiletého řidiče z Třebíče. Mladý muž havaroval ve Zlíně na Březnické ulici.

„Vjel do zatáčky rychleji, než měl. Auto dostalo smyk, najelo do levé poloviny silnice a narazilo do kovových svodidel. Po nárazu se vůz odrazil a vzápětí se srazil s protijedoucí škodovkou. Mladík po převozu do nemocnice zemřel. Jeho spolujezdec i žena, která řídila škodovku, utrpěli těžká zranění,“ popsala policejní mluvčí Jana Bartíková.

Kroměřížsko: mladí bourají častěji

Počet nehod na Kroměřížsku přesáhl tisícovku už před třemi týdny. Policejní statistiky tam přitom téměř kopírují rok 2007. Usmrcených a těžce zraněných lidí ubylo jen mírně, vzrostl však počet dopravních nehod zaviněných alkoholem. Téměř stoprocentní nárůst je u účastníků dopravních nehod mladších patnácti let.

V letošním roce zemřelo v kroměřížském regionu jedenáct lidí, tragická nehoda se stala například 12. srpna u Střílek. „Po střetu dvou aut zemřela při převozu do nemocnice třiasedmdesátiletá žena. Během transportu upadla do bezvědomí a její stav se natolik zhoršil, že následkům zranění podlehla,“ připomněla mluvčí kroměřížské policie Květoslava Malenovská. Nejčastější příčinou bývá podle ní způsob jízdy, hned za ním je nedání přednosti.

Alkohol byl prokázán u dvaadevadesáti viníků nehody, což je o šest více než loni. Alarmující je především počet účastníků nehod do patnácti let.

Valašsko: méně mrtvých, více zraněných

„Jde hlavně o spolujezdce, cyklisty nebo děti, které se stanou účastníky nehod při přecházení silnice,“ podotkla Malenovská.

Dopravní policisté na Valašsku si za jedenáct měsíců letošního roku zaznamenali do statistik čtrnáct set dvacet devět nehod. To je o 162 méně než za stejné období roku předešlého. „Pozitivní zprávou je, že téměř o polovinu se snížil počet lidí, kteří přišli při nehodách o život. Letos jich bylo devět, vloni sedmnáct,“ informoval asistent policejního ředitele ve Vsetíně Ivo Zgarba.

O jednadvacet však vzrostl počet lehce zraněných na celkových 264 a počet těžce zraněných se zvýšil dokonce o jednu třetinu na pětačtyřicet. Souhrnná hmotná škoda se ke konci listopadu vyšplhala téměř na šestapadesát milionů korun, což představuje nárůst oproti stejnému období loňského roku o bezmála jedenáct milionů.

Zatím poslední letošní nehoda, při které na Vsetínsku vyhasl lidský život, se odehrála na konci října ve valašskomeziříčské místní části Podlesí. Do stromu tam se svým vozem narazil pětadvacetiletý muž.

„Podle svědků jel velmi vysokou rychlostí a bez rozsvícených světel. V kritickém stavu jej z vozu vyprostili až hasiči. Po převozu do nemocnice ale bohužel podlehl těžkému poranění hlavy,“ přiblížil mluvčí krajských hasičů Mitáček.

V jednaosmdesáti případech sehrál u nehody svou roli alkohol, což je o jeden více než loni. Co se týče viníků kolizí, podle Zgarby to letos v drtivé většině byli sami řidiči. Jednapadesátkrát ale zavinila srážku také lesní zvěř, osmnáctkrát chodec a ve třech případech dítě. Devětkrát se bouralo na železničním přejezdu.

Jako nejčastější příčina havárií figuruje v záznamech valašských policistů nesprávný způsob jízdy, a to u rovné tisícovky případů. Další místa pak patří nedání přednosti v jízdě, nepřiměřené rychlosti a nesprávnému předjíždění.

Na Uherskohradišťsku zcela zvrátily vývoj nehodovosti uplynulé tři měsíce. Už v listopadu totiž řidiči dokázali vyrovnat smutnou bilanci loňského roku: 17 mrtvých.

Ještě do konce srpna přitom evidovali policisté na Slovácku méně nehod. Vše ale rázem změnilo několik tragických havárií.

„Za prvních osm měsíců letošního roku jsme zaznamenali pokles o sedm mrtvých. Celkové snížení nehodovosti bylo nejvýraznější, jaké jsem kdy zažil,“ uvedl vedoucí uherskohradišťského dopravního inspektorátu Josef Hnilička.

Slovácko: přes sto opilých viníků

Sérii smrtelných nehod zapříčinilo selhání lidského faktoru. K nejtragičtějším patřila havárie z 21. září, kdy po čelním nárazu do domu v Bílovicích zemřeli tři lidé. K dalšímu neštěstí došlo 8. října u Bystřice pod Lopeníkem. Životem zaplatili tři lidé a další tři skončili s vážnými zraněními.

Policisté ze Slovácka letos také zaznamenali více nehod, při kterých sehrál roli alkohol. Za celý rok 2007 se odehrálo takových případů 79, letos jich policie eviduje už 110.

„Je to výhradně na odpovědnosti řidičů. Pokud lidem nezůstane alespoň malá špetka zdravého rozumu v hlavě a trochu odpovědnosti, nelze čekat změnu k lepšímu,“ poznamenal na adresu opilých řidičů Hnilička.

Fakt, že bezpečnost na silnicích ohrožují především bezohlední lidé, potvrzují i sami řidiči. „Nejhorší jsou bezkonkurenčně ti frajírci, co jim je čerstvých osmnáct roků, půjčí si od táty naleštěné auto a lítají s ním po silnicích. Osobně preferuji americký model, kdy sice člověk dostane řidičák dříve, ale do určitého věku smí jezdit jen v doprovodu dospělého,“ míní třeba jednatřicetiletý profesionální řidič David Kroča z Uherského Hradiště.

zpravodajové Deníku