Naopak velmi výrazně klesl počet tragických dopravních nehod na železničních přejezdech. Podepsala se na tom i bezpečnostní opatření na trati Rožnov pod Radhoštěm Valašské Meziříčí, která byla loni označena za jednu z nejrizikovějších tratí.

Za prvních jedenáct měsíců tohoto roku vlak ve Zlínském kraji usmrtil třináct chodců a čtyři těžce zranil. Loni ve stejnou dobu zemřelo na kolejích jedenáct lidí a další čtyři utrpěli zranění. V celé České republice zemřelo při letošních železničních neštěstích 192 lidí, což je o 17 více než rok předchozí.

„Letos nám bohužel nehodovost na tratích opět vzrostla. A Zlínský kraj se řadí právě mezi šest krajů, kde došlo k nárůstu počtu nehod i usmrcených,“ konstatoval mluvčí Drážní inspekce České republiky, která nehody na kolejích šetří, Martin Drápal.

Letošní zatím třináctou obětí srážky s vlakem se stal teprve sedmnáctiletý mladík z Kunovic. Na trati mezi Uherským Brodem a Těšovem jej přejel vlak. Strojvedoucí střetu nemohl nijak zabránit. „Na základě dosud provedeného vyšetřování vše zatím nasvědčuje tomu, že mladík chtěl tímto způsobem ukončit svůj život,“ informoval mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental.

Právě sebevražda či lidská pohodlnost jsou podle drážní inspekce jedny z nejčastějších příčin, proč na kolejích zbytečně vyhasínají životy.

„Řada chodců si chce zkrátit cestu přes koleje. Nechce se jim jít do podchodu anebo k signalizačnímu přejezdu. Přitom naše preventivní kampaně na nebezpečí při této lehkovážnosti neustále upozorňují,“ kroutí hlavou mluvčí Martin Drápal.

Vyšetřovatelé se podle něj velmi často setkávají s tím, že zejména mladí lidé chodí v kolejišti se sluchátky na uších a pak mnohdy neslyší přijíždějící vlak ani přes usilovné troubení strojvedoucího. „Souprava má přitom brzdnou dráhu až jeden kilometr,“ připomněl Drápal.

Daleko příznivější čísla odkrývá letošní statistika nehod mezi vlaky a automobily. U střetů na přejezdech výrazně klesl počet úmrtí. Zatímco loňských dvaadvacet střetů s vlakem mělo za následek pět mrtvých a patnáct zraněných, letos došlo jen k osmi srážkám, při nich zemřel jeden člověk a tři lidé si odnesli zranění.

Pokles střetů ovlivnily i změny na nebezpečné trati mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm. „Právě tento úsek se na loňské smutné statistice výrazně podepsal. Zemřelo na něm nejvíce lidí z celé republiky,“ poznamenal Martin Drápal.

U dvou přejezdů proto bylo přidáno další dopravní značení Stůj a Dej přednost v jízdě a v úseku mezi Valašským Meziříčím a Krhovou, který je nepřehledný, byla výrazně snížena rychlost vlaků, a to na 10km/h.