Po standardním uvedení stroje do vývrtky se pokoušel o její vybírání. Stroj však nereagoval a zřítil se v Mařaticích. Pilot se zachránil výskokem na padáku a přistál nezraněný," vysvětlil Stanislav Suchý, který sdělil, že komise ÚZPLN i nadále přesné příčiny vyšetřuje. „Zejména podrobně analyzujeme záznamy letových dat z palubních systémů. Po skončení šetření vydáme závěrečnou zprávu, kterou zveřejníme na našich webových stránkách," dodal Stanislav Suchý.

Nehoda znamenala nečekané dojmy nejen pro pilota stroje, ale také pro obyvatele Mařatic. Stroj totiž dopadl do zahrady jednoho z tamních rodinných domků a poškodil kůlnu. Padající letadlo vidělo několik svědků. „Sledoval jsem start vrtulníku z nedalekého areálu hradišťské firmy. Když se zvedl a odletěl směrem na Zlín, ozvala se tupá rána. Protože jsem neviděl nic zvláštního, nevěnoval jsem tomu pozornost. Za pět minut za mnou přišli lidé z protější benzínky, že mně na zahradu spadlo letadlo. Myslel jsem si, že půjde o nějaký malý model, ale rychle mě vyvedli z omylu," prohlásil pár hodin po nehodě překvapený Roman Šmejkal. Pilotovi letounu se podařilo odhodit kabinu a bezpečně pomocí padáku dopadnout na zem do blízkého sousedství. „Svědci vyprávěli o tečce na nebi, která z docela velké výšky naráz začala padat. Jsem šťastný, že stroj zbrzděný zavěšeným padákem nedopadnul přímo na dům, ale pouze na střechu šopy. Vytékající benzín se navíc podařilo rychle zastavit," dodal Roman Šmejkal. Tomu na pobořeném přístřešku a plotu vznikla škoda v řádu desetitisíců. Žádnou újmu neutrpěla ani domácí zvířata.

V roce 2012 odborníci z ÚZPLN řešili celkem padesát leteckých nehod, které se staly na území České republiky. „Z tohoto počtu se čtyři odehrály na Slovácku nebo blízkém okolí. Například k jedné došlo na Kyjovsku. „V tomto případě havaroval kluzák při přistání na letišti Kyjov. Příčinou všech čtyř leteckých nehod byla chyba pilota při přistání. Nedošlo při nich k vážnému zranění osob," vysvětlil Stanislav Suchý z ÚZPLN.

V roce 2013 bylo ÚZPLN dosud hlášeno celkem 35 leteckých nehod na území České republiky, z tohoto počtu došlo na Slovácku ke dvěma nehodám z nichž v jednom případě šlo právě o nehodu z poloviny června v Mařaticích.

Vyjádření kunovického výrobce letounu, Czech Sport Aircraft se do závěrky tohoto čísla nepodařilo zjistit. Telefon nikdo ve firmě nezvedal a na e-mailové dotazy nikdo z vedení podniku nereagoval. „Až do úplného vyšetření nebudeme událost komentovat," konstatoval bezprostředně po nehodě letadla v Mařaticích vedoucí prodeje kunovické společnosti Vojtěch Tůma.

Pilota vyslechli, krátce po nehodě, i policisté v Uherském Hradišti. „Případ v současné době posuzuje Státní letecká inspekce. My jsme prozatím neobdrželi žádné vyrozumění ani posudek. Podle dosud zjištěných informací se nejedná o spáchání trestného činu. Havárii samotnou a její důsledky pro pilota tak bude zřejmě řešit pouze letecká inspekce," vysvětlil mluvčí hradišťské policie Aleš Mergental.

Státní letecká inspekce má sídlo na Letišti Václava Havla v Praze. Na pracovníky inspekce se ale operátorce letiště nepodařilo redaktora Slováckého deníku přepojit, a na písemné odpovědi tisková mluvčí letiště do uzávěrky aktuálního čísla Slováckého deníku, neodpověděla. Případ budeme i nadále sledovat. 

Související VIDEO: Štěstí. Letadlo v Hradišti spadlo jen na kůlnu