Letoun pilotní školy měl s parašutisty provést trénink seskoků, plány ale údajně zhatilo špatné bouřkové počasí. „Silný déšť a poryvy větru donutily piloty k nouzovému přistání," citoval ukrajinskou mluvčí ministerstva pro mimořádné události Julii Jeršovovou server euro-zpravy.cz. Při pokusu o nouzové přistání se pak stroj zřítil do pole.

Společnost Aircraft Industries ze slováckých Kunovic, která letadla L-410 vyrábí, o události ví a zjišťuje další informace. „Zatím jich ale bohužel nemáme dostatek, abychom mohli podávat nějaká vyjádření," konstatovala ředitelka podniku Ilona Plšková. Aviation-safety.net uvedl, že se jednalo o typ L-410UVP s označením UR-SKD a uvedením do provozu v roce 1981.

Bohaté zkušenosti s kunovickým Turboletem má nasbírány pilot Stanislav Sklenář. Ten tvrdí, že průlet bouřkou by neměl posádce činit žádné nesnáze. „Podle informací, které jsem si našel na internetu, volali piloti při snaze přistát nějaké vojenské letiště. Oni jim tam ale, za hezkého počasí, nedovolili sednout. Nakonec se tedy posádka rozhodla pro přistání na travnaté Borodyance. Bohužel se ale netrefila na přistávací plochu. Další podrobnosti však zatím neznám," řekl včera Slováckému deníku Stanislav Sklenář.

Dodal ještě, že v ukrajinsko-ruském prostoru pro civilní letouny stále platí jedno odvěké specifikum vojenské letiště rovná se tabu.

Na Ukrajinu svého času často létal i další uznávaný pilot ze Slovácka, František Srnec. „Školili jsme tam sovětské piloty, jenže já se už více jak deset let v letectví nepohybuji. Nebylo to tam tehdy nijak valné, co vám mám povídat. Za tu dobu se ale toho mohlo hodně změnit," odmítl František Srnec spekulovat.

Letadlo L-410 se naposledy zřítilo v červenci loňského roku v Brazílii. V troskách našlo smrt šestnáct cestujících. Kuriózní, přesto však tragickou pak byla nehoda kunovického Turboletu z října 2010 v africkém Kongu. Za neštěstí tehdy mohl pasažer, který ve velké příruční sportovní tašce pašoval krokodýla. Zvíře z vaku vylezlo a způsobilo na palubě paniku, kvůli níž piloti nezvládli přistávací manévr. Zahynulo jednadvacet lidí.

V kunovickém Aircraft Industries a jeho předchůdci LETu doposud vyrobili asi 1200 strojů L-410 v několika verzích. Společnost svůj odbyt v současnosti orientuje na postsovětské republiky, dalším významným odbytištěm je například Brazílie.