Někteří šoféři tak opět šlápli pěkně na plyn. A šlapat na něj zřejmě budou moci ještě další dva měsíce. Ministerstvo dopravy totiž stále nevydalo zákonem požadovanou značku, kterou budou strážníci označovat začátek a konec radarového měření.

„Podobná situace tu byla před čtyřmi lety, kdy ještě neplatila novela zákona, díky níž jsme mohli měřit rychlost. To se často stávalo, že naši hlídku, která jela padesátkou, často předjížděla auta daleko větší rychlostí. Tři roky to však neplatilo, protože jsme pro šoféry byli motivačním prvkem. Teď jsme se opět vrátili o čtyři roky zpět,“ konstatoval zástupce ředitele zlínských strážníků Pavel Janík.

Místa, která byla doposud střežena kamerami, teď po dohodě se strážníky měří státní policisté. „Naše hlídky se pohybují po celém městě. Pravda však je, že mnozí řidiči ani netuší, že kamery nejsou v provozu,“ prozradila mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Podle novely zákona budou moci městské policie zase měřit rychlost jen v tom případě, pokud takové místo dopředu označí speciálním značením. To má upozornit šoféry na začátek a konec měření rychlosti. Ministerstvo dopravy již takovou značku mělo připravenou, jenže zjistilo, že se nevejde do služebních aut strážníků. Značka je totiž velká 100 x 150 centimetrů. „Nám by se tam skutečně nevešla. Museli bychom vyklidit celý kufr i část zadního prostoru, a to skutečně nelze. Hlídky s sebou vozí spoustu dalších věcí, které potřebují během své služby,“ potvrdil Janík.

A protože se na ministerstvo sesypala řada stížností, nově by proto měla být značka povolena i v rozměru 75 x 100 centimetrů. „Ministr nyní ještě uvažuje, že by mezi zákonodárci rozpoutal debatu o tom, že by se takové značení úplně zrušilo nebo bylo jen na začátku měření,“ uvedl pracovník tiskového oddělení ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Strážníci by však nejvíce uvítali variantu první, tedy zrušit značení úplně. „Jen toto řešení bychom považovali za jediné rozumné. Šoféři totiž jinak budou mít jistotu, že zrovna v tomto úseku se měří rychlost a jinde mohou sešlápnout plyn. To však povede k větší nehodovosti. Chceme, aby řidiči dodržovali rychlost všude, ne jen ve vymezených úsecích,“ podotkl zástupce strážníků Janík. Podobně se na zákon dívají městské policie v ostatních třech okresech Zlínského kraje. „To je úplně to samé, jako by na autobusech byla odteď informace, že zde sedí i revizor. Jakmile lidé uvidí ceduli s upozorněním, že se měří rychlost, logicky zpomalí, ale mimo tento úsek zase sešlápnou plyn. Nový zákon je podle mě zcela nelogický,“ reagoval již dříve šéf kroměřížských strážníků Miloslav Skřebský.

Přestože podle odhadů zlínských strážníků se mohly kamery zapnout už koncem tohoto měsíce, zatím to tak vypadá, že tomu tak bude až koncem prvního pololetí tohoto roku. „Až ministerstvo vydá značku, musíme o její umístění žádat odbory dopravy. To musí vydat rozhodnutí. Bez něj si totiž nemůžeme umístit značení, kde se nám zlíbí. A to nějakou dobu samozřejmě potrvá,“ konstatoval Janík.