„Jsem moc rád, že se nám loď konečně podařilo vytáhnout z Moravy, odvézt a přitom nedošlo ke znečištění vody, protože zevnitř ven nevytékal olej ani nafta,“ prozrazuje Deníku Libor Komoň.

Člun kotvící v Jarošově u břehu se podle jeho slov nečekaně převrátil v noci ze soboty na neděli 17. ledna.

„Tehdy došlo k náhlému snížení hladiny řeky, loď klesla na kámen, převrátila se do vody a zřejmě přitom se do ní udělala díra, což jsem ale zpočátku nevěděl. Proto jsme člun vyzvedávali vlastně nadvakrát,“ líčí příčiny nešťastné události majitel plavidla.

Poprvé ho jeřáb zvedl a za pomoci fekálního vozu se aktéři vyprošťovací operace pokoušeli z podpalubí odčerpat vodu, aby člun mohl opět zakotvit na hladině u břehu.

„Zjistili jsme však, že pořád vodu nabírá. Proto jsme akci přerušili a o pár dnů později jsem nechal přivézt s jeřábem i nákladní auto, na jehož korbě jsme pak loď odvezli a odstavili na suchu. Až tehdy jsme si všimli, že pod čarou ponoru je dovnitř díra o rozměrech zhruba dvacet krát dvacet centimetrů,“ vysvětluje Libor Komoň. Nyní chce najít místo, kam plavidlo převeze a pustí se do jeho oprav.

Hausbót ležící v řece Moravě u Jarošova už jednou visel na jejím břehu. Provozovatel schytal pokutu.
Hausbót opět převrácený na břehu Moravy. Provozovatel už jednou dostal pokutu

Bývalý vojenský člun

Devětašedesátiletý majitel lodi a kapitán přiznává, že se jedná o bývalý vojenský člun Jana, který koupil zhruba před dvěma a půl lety od někdejšího SVAZARMu.

„Narodil jsem se ve Veselí nad Moravou na Baťově domku, a tak mám vodu, jak se říká, v krvi. V kontaktu se řekou i Baťovým kanálem jsem vlastně celý život,“ naznačuje Libor Komoň s tím, že vlastní oprávnění kormidlovat plavidlo na tocích v tuzemsku i v zahraničí, stejně tak, jako jeho člun disponuje technickým oprávněním, které se vydává na pět let.

VIDEO: Lovící ledňáček na lodi

Zdroj: Aleš Vencel

Na svém člunu brázdí řeku Moravu a kanál s kamarádem, občas z Veselí nad Moravou do Uherského Hradiště proveze rodinu. Směrem k Otrokovicím ale zatím nezajíždí.

„Mám obavu, že je loď příliš vysoká a mohl bych mít problém projet pod mosty nad Baťovým kanálem. Proto ji chci o něco snížit a pak se vydám třeba k bělovskému jezu,“ plánuje majitel plavidla s nímž jeho předchůdci vyráželi až do slovenské Skalice.

Jedním z mnoha kapitánových zážitků je také zdokumentovaný lov ledňáčka. Ten se ze zábradlí paluby jeho lodě vrhne do vln řeky Moravy a vrátí se zpět s rybkou, kterou s chutí spořádá, jak jinak, než opět na zábradlí paluby plavidla.