V ČLÁNKU NAJDETE:
„Moje cesta začala už v útlém dětství. Když mi bylo asi šest let, dostal jsem od táty jeho sbírku modelů z časopisu ABC. Vášeň pro modelaření napříč různými technikami se mnou zůstala celé dospívání. Tehdy jsem ale samozřejmě ještě netušil, že se z ní stane něco víc,“ vzpomíná Lukáš Fronc z Prahy.
O 3D grafiku se zajímal už na škole
Na střední škole se Lukáš Fronc začal zajímat o 3D grafiku. „Nad rámec školních osnov jsem se tehdy díky studentské licenci učil tvořit v 3Ds Maxu (počítačový program pro 3D grafiku, vizualizace a animace; pozn. red.). Mým snem bylo tvořit vizuální efekty do filmů a počítačové hry,“ přiznává umělec.
Jak sám popisuje, aniž by si to uvědomoval, při 3D modelování uplatňoval prostrovou představivost, která byla u něj rozvinutá právě díky lepení papírových modelů.
„Na dlouhé roky však pro mě 3D grafika zůstala pouze koníčkem. Po střední škole jsem vystudoval vyšší odbornou školu se zaměřením na grafický a obalový design. Ani v té chvíli jsem si ale neuvědomoval, že tím přidávám další dílek budoucí skládačky,“ vysvětluje dnes obdivovaný modelář.
Nahrává se anketa ...
Modelaření v dospělosti a první experiment
V roce 2017 vyhledal Lukáš Fronc na zahraničním tržišti šablonu, kterou si lze vytisknout na domácí tiskárně a následně vystříhat a slepit.
„Koupil jsem nám domů model koňské hlavy. Koně jsou totiž celoživotní vášní mé tehdejší partnerky. Tento zážitek byl pro mě spojením nostalgie z dětství a moderní polygonální stylizace (způsob, kdy jsou objekty tvořeny pomocí mohohoúhelníků; pozn. red.), kterou jsem miloval z počítačových her. Nicméně na myšlenku návrhu vlastních modelů jsem si musel ještě další dva roky počkat,“ popisuje umělec.
Na onen osudný den, kdy s navrhováním začal, si Lukáš Fronc pamatuje naprosto přesně. „Byl červen 2019 a já odešel do práce jako v jakýkoliv jiný pracovní den. Po příchodu do kanceláře mě však políbila múza a nemohl jsem myšlenku na tvoření modelů pustit z hlavy,“ vrací se ve vzpomínkách modelář.
Začal tedy vymýšlet název pro svůj projekt a hledat volné internetové domény. „Ještě před obědem jsem měl zaregistrovanou doménu cutnglue.com a prototyp loga. Ve zbytku pracovního dne jsem si vyhledal a zakoupil software na rozkládání 3D objektů do 2D geometrie a začal jsem experimentovat,“ popisuje Lukáš Fronc.
Po návratu z práce domů vytiskl první návrh a ještě tentýž večer v rukou držel svůj první výtvor slepený. „Byl to prototyp květináče s miskou. Ještě ráno by mě vůbec nenapadlo, že se kdy vydám na cestu autora vystřihovánek,“ vzpomíná s úsměvem umělec.
Navrhování není tak snadné, jak se může zdát
Proces tvorby každé slepovánky začíná modelováním objektu ve 3D. „Lidé si často představují tyto procesy velmi zjednodušeně. Třeba že lze využít 3D skenery a automatizované programy, jak nabádá dnešní doba plná umělé inteligence. Takto získaný objekt by ale byl pro tento záměr nepoužitelný,“ vysvětluje Lukáš Fronc.
„Když například vytvářím zmíněný květináč, začnu primitivním tělesem. Tím je válec. Nejdříve mu určím přiměřený počet stěn. Následně zúžím spodní prstenec, abych docílil kónického tvaru. A objekt dále rozdělím dalšími body a úsečkami, z nichž vytvaruji plastický lem na vrchu květináče,“ popisuje proces navrhování modelář.
Lukáš Fronc vyrobil papírovou verzi balónového psa:
Lukáš Fronc brzy zjistil, že úspěšné motivy musí odrážet aktuální trendy. „Mezi mé nejpopulárnější vystřihovánky patří například kaktusy v květináčích, které tvarově i povrchově imitují betonové odlitky,“ prozrazuje talentovaný umělec.
Polygonální styl se dnes podle Lukáše Fronce propisuje i do oborů, jako jsou třeba architektura nebo interiérový design.
„Mezi moje další mezi lidmi oblíbené modely patří snové horkovzdušné balóny. Nebo balónkoví pejsci, které na oslavách uvazují z podlouhlého nafukovacího balónku kouzelníci. No není to paradox, slepit si nafukovacího pejska z papíru?“ klade si modelář řečnickou otázku.
Od digitálních šablon k fyzickým produktům
Původně měl Lukáš Fronc ambice nabízet do světa pouze digitální šablony. Nicméně, když na pražském festivalu Maker Fair v roce 2021 zjistil, jak velký zájem je o připravené fyzické sady, rozhodl se začít s manufakturou. Na pražském Žižkově si vybudoval výrobní ateliér. Nyní rozvíjí spolupráce s různými obchodními partnery s papírenským i dárkovým sortimentem.
V budoucnosti plánuje spolutvořit vícebarevné texturované modely s uměleckým přesahem. Podle jeho slov ho baví překračovat hranice možností papíru. Tvoří tak modely pohyblivé či třeba světelné. „Velmi populární je svítící krystal, který kromě zajímavé fantasy dekorace funguje i jako lampa,” uvádí příklad modelář.
Nápadů na budoucí motivy má nespočet. „V tvorbě chci pokračovat a dětem i dospělým přinášet více příležitostí a chuti tvořit. Při lepení totiž rozvíjí motorické schopnosti, spolupráci, představivost, soustředěnost a v neposlední řadě tím tráví kvalitně svůj volný čas,” vypočítává benefity Lukáš Fronc.
Nezanedbatelná je samozřejmě i radost z vlastnoručně vytvořeného díla. „Zvláště v době, kdy mnoho z nás tráví až příliš času před obrazovkami, cítím jako součást svého poslání nabídnout kvalitní alternativu a motivaci pro off-line zábavu,“ říká o svém cíli kreativní muž.
Své vize se nevzdal
Ačkoli se na první pohled může zdát, že Lukáš Fronc sklízí jen úspěchy, jeho cesta k tvorbě nebyla vůbec snadná.
„Během kariéry autora vystřihovánek jsem čelil mnoha výzvám. V rámci té finanční jsem například opustil skvěle ohodnocenou práci. A to v době, kdy jsme měli dvě hypotéky, veškeré finanční rezervy utracené za auto a partnerka byla na rodičovské dovolené s naší první, tehdy roční dcerkou,“ přibližuje modelář.
Další výzvou prý bylo naučit se projekty dotahovat až do fáze produkce. „Tyto překážky ani skromný životní styl mě prozatím od navrhování modelů neodradily. Věřím, že přinášet lidem tvořivý koníček, je mým posláním,“ uzavírá Lukáš Fronc.
Zajímavé články na téma kutilství vám přinášíme pravidelně. Nechte se inspirovat dalšími skvělými nápady: