"Příběh a vnitřní svět Slávky Hlubinové to není žádný růžový sad," říká režisérka. "Je opsaná od Ibsena. Vyplavují se na povrch temné stíny, nejniternější strachy, ale to vše se odehrává někde daleko za slovy. To důležité totiž zůstává u Šrámka nevyřčeno." Režisérce k inscenování jedné z nejznámějších českých impresionistických her vydané v roce 1922 pomáhají například trojí herečtí představitelé Jana Hlubiny. "Chceme tak přispět k Šrámkově polemice nad tím, která životní fáze – mládí, dospělost či stáří je člověku nejpřiléhavější. Zjistit, kdy je v životě nejblíže pravdě. Je to věčné snění a pýcha mládí, energie produktivního věku nebo moudrost, úleva a nadhled, jež přináší stáří?

Hlavní roli Slávky Hlubinové vytvořila Petra Staňková. "Já ji říkám Stanislavo. Ona je pořád od veselosti celá brunátná. A pak – nebojí se ztrapnit a to když herec umí, má z poloviny vyhráno. Není nic horšího, než když se herci berou příliš vážně. A tak se snažím je od těchto choutek všemožně rozptylovat. Ale tady ve Slováckém divadle to snad ani není potřeba. Moc ráda se sem vracím," dodává režisérka.

Petra Staňková: Měsíc nad řekou vzbuzuje emoce, to je u divadla nejdůležitější

Petro, jak se vám Měsíc nad řekou zkoušel a hraje?
Zkoušelo se mi skvěle. Měli jsme na tuhle inscenaci naprosto geniálně složený tým, který se mi snaží pomáhat ještě i teď při reprízách. Anička Petrželková je režisérka, která přesně ví, co chce a nás přesně to, co chtěla, bavilo dělat. Představení hraju moc ráda, i když jsem vždycky nervózní, aby se vše podařilo.

Proč myslíte, že u diváků hra vzbuzuje tak bouřlivé a emotivní reakce? (viz. Režisérka je kráva!)
Myslím, že diváky provokuje. Proto někteří reagují negativně, ať už je to kvůli tomu, že nechtějí přistoupit na stylizaci v první polovině hry, očekávají až přílišnou podobnost se stejnojmenným filmem nebo nerozumí a nebaví je styl a jazyk, kterým je inscenace vytvořena.

Kdo ale vydrží, odnáší si mimořádný zážitek…
Ano, pak jsou zde diváci, kteří vydrží a snaží se představení pochopit jako celek. Vidí v něm geniální tvorbu Aničky Petrželkové a její výjimečné vidění světa. Kladou si otázky a odnáší si z představení zážitek. Inscenace vzbuzuje tedy tak jako tak u diváka emoce, což je u divadla to nejdůležitější.

Slovácké divadlo letos navštíví čtyři divadelní festivaly

Celkem čtyři divadelní festivaly v letošním roce absolvuje uherskohradišťské Slovácké divadlo. "Osobně mě velmi těší pozvání na jakýkoli festival a v letošním roce mě hřeje, že na každý festival jsme zavítali s jinou inscenací. Večer na psích dostizích se hrál v květnu na Setkání Stretnutie 2017 ve Zlíně, Nepřítel lidu na Divadelním světě Brno, Čarodějnice v kuchyni zavítají v srpnu na Divadelní Luhačovice a Měsíc nad řekou v září do Plzně. To pro mě osobně znamená, že děláme dobré divadlo," řekla manažerka divadla Jitka Honsová.

Mezinárodní festival Divadlo Plzeň, kde divadlo uvede v září inscenaci režisérky Anny Petrželkové Měsíc nad řekou, patří k nejprestižnějším u nás a letos se uskuteční už po pětadvacáté. Jeho cílem je představit především mimořádné a pozoruhodné inscenace, které vznikly nejenom u nás, ale i po celé Evropě. Konfrontuje českou profesionální divadelní tvorbu se špičkovými zahraničními inscenacemi, a přibližuje tak české divadelní i laické veřejnosti moderní divadelní trendy.

Slovácké divadlo v minulosti na tomto festivalu odehrálo oceňovanou Lišku Bystroušku a Kalibův zločin režiséra J. A. Pitínského a kontroverzní a kritiky oceňované pojetí Brechtovy hry Svatba v režii Anny Petrželkové. Měsíc nad řekou odehraje divadlo v Plzni 17. září.