„S postavou Nathana je to složité. Scénář vyžaduje, aby šlo přibližně o dvanáctiletého chlapce, ale vzhledem k tomu, že o muzikál je obrovský zájem a hrajeme jej už tolik let, mladí herci nám z rolí postupně vyrůstají," říká ředitel Slováckého divadla Igor Stránský a připomíná, že nejnovější představitel Nathana je už pátým v pořadí. „Objevili jsme jej při konkurzu no inscenace Nora a osvědčil se natolik, že jsme mu nyní svěřili daleko větší a náročnější postavu. I tu zvládl výtečně, muzikál Donaha! tak má další velkou posilu," chválí malého herce ředitel.

Podobně spokojený je i herec Pavel Hromádka, jenž byl režisérem Radkem Balašem pověřený, aby jej v jeho nepřítomnosti zastupoval. „Honza je moc šikovný, a to měl v přípravě na tuto roli nemalý handicap – neprošel celým procesem zkoušení, text se musel naučit doma, všechno vysledoval z videozáznamu, vidětl představení naživo se mu podařilo snad jen jednou, protože frekvence repríz není častá, jak bychom si vzhledem k nabitému programu divadla my i diváci přáli a pak absolvoval tři zkoušky - a přišla jeho premiéra!"

Diváci byli velmi spokojení a nového herce, ale i jeho kolegy odměnili několika dlouhými potlesky na otevřené scéně a v závěru dlouho aplaudovali vestoje.

„Takový muzikál jako je Donaha! by si Slovácké divadlo dřív vůbec nemohlo dovolit. To jsme byli rádi, že jsme splácali komorní verzi Hello, Dolly! a už jsme měli jazyk na vestě. No, a vidíte. Dnes se hraje ve Slováckém divadle broadwayský muzikál nového tisíciletí a patří k tomu nejlepšímu, co je u nás k vidění," raduje se režisér slavného příběhu Radek Balaš.

Donaha! je zkrátka i devět let od premiéry doslova rodinným stříbrem Slováckého divadla. V pondělí se začaly prodávat vstupenky na představení 16. května a i ony rychle mizí. (kaj)

Tři otázky pro režiséra Radka Balaše

Máte za sebou celou řadu muzikálových titulů, znáte současnou muzikálovou scénu. Jak vás napadlo uvést Donaha! a proč padla volba právě na Slovácké divadlo?

O muzikálu Donaha! jsem se dozvěděl díky své ženě, která mi přivezla z divadelního turné po Japonsku cédéčko s hudbou. Bylo mi nad slunce jasné, že v ruce držím nádherný titul moderního hudebního divadla a začal jsem jej nabízet různým divadlům. Zdejší dramaturgie zareagovala tak rychle a tak nadšeně, že první uvedení na Moravě patřilo právě Slováckému divadlu.

Muzikál je stejně jako film vtipný, místy dojemný, místy i trochu krutý. Který motiv máte nejraději vy?

Když vezmete všechny jmenované prvky, dáte je do zkumavky a zatřepete s nimi, vznikne vám chemická směs, kterou lze nazvat tragikomedií. Je to můj nejoblíbenější žánr, protože se nejvíc podobá životu. Tragikomedie má nejblíže k tomu, čemu William Shakespeare ústy Hamleta říká: „Divadlo je zrcadlo nastavené lidem, aby věděli, jací jsou." A muzikál Donaha! je zrcadlo nastavené opravdu nekompromisně. Nejde tu však jenom o nahotu tělesnou. To, co se tu odkrývá skutečně nadoraz, není genitál, ale lidská duše.

Jste známý tím, že se obklopujete prvotřídními spolupracovníky. Koho jste do svého týmu pozval tentokrát?

Musím vyzdvihnout především přínos Petra Maláska, který dal dohromady tým nejlepších muzikantů a kvalitně nahrál technicky náročnou jazz rockovou hudbu. Velkou zásluhu mají také korepetitor David Burda a moje báječná pomocnice v choreografii Saša Kallusová. Inscenaci oblékla Jolana Schofield-Izbická a scénu vytvořila Michaela Hořejší - Horáčková, pro kterou to byl vůbec první muzikál.