Na mezinárodní soutěži muzejní audiovize MUSAIONfilm 2017 s hosty z Guatemaly, Finska, Číny či Pákistánu se celkově dvacet snímků od nás a ze Slovenska popralo o hlavní cenu Černého Janka. Společně s festivalem dokumentárních filmů pořádalo muzeum také FAIMP 2.0, který představil celosvětově nejzajímavější audiovizuální muzejní projekty.

„Z hlediska toho, co se koná tento rok v muzeích po celé České republice, je naše akce vůbec nejvýznamnější. Sjely se k nám doslova jedny z největších kapacit z celého světa, co se týče muzejnictví a jeho audiovizuální stránky,“ poukázal na výjimečnost posledních dní v Uherském Brodě mluvčí Muzea Jana A. Komenského Aleš Kapsa.

Proč se letos, na dvacáté výročí MUSAIONfilmu, sjeli odborníci právě do Uherského Brodu, vysvětlil předseda jedné z pořadatelských organizací ICOM-AVICOM Janos Tari z Maďarska. „Sám navštěvuji členské země ICOMu a jednou z nich je také Česká republika. Poslední dobou se snažíme dodržovat trend, aby ceny byly udělovány vždy v jedné z členských zemí, a protože střední a východní Evropu jsme několikrát vynechali, rozhodli jsme se tentokrát pro ni,“ popsal důvody, které vedly nakonec do Uherského Brodu. Podle něj bylo konkrétně pro Uherský Brod rozhodnuto díky zkušenostem tamního týmu Muzea J. A. Komenského s pořádáním velkých akcí.

Odborníky z celého světa nakonec zaujala také osobnost Jana Amose Komenského. „Sama se dnes za sebe trochu stydím, protože před návštěvou Uherského Brodu jsem toho moc o osobnosti Komenského nevěděla. Po několika dnech v Uherském Brodě však musím říct, že to byla jedna ze stěžejních autorit evropské kultury,“ dodala předsedkyně ICOM-ICEE Carina Jaatine z Finska.