rok 1963 - Dale Wasserman napsal divadelní hru

rok 1975 - vznikl slavný film Miloše Formana oceněný

5 - tolik Oscarů film získal

9. listopadu bude mít inscenace premiéru ve Slováckém divadle

 „Vyhýbám se srovnání s geniálním filmem Miloše Formana,“ říká režisér Igor Stránský

ROZHOVOR/  „Přelet“ si zřejmě velká část diváků spojí s dnes již kultovním filmem Miloše Formana. Nevadí vám to?

Zcela záměrně se vyhýbám srovnání s geniálním filmem Miloše Formana. Pro moji práci je rozhodující román Kena Keseyho, respektive jeho dramatizace Dalem Wassermanem. Zde se už Forman značně vzdaluje. Chtěl bych, aby byl divák naší inscenací a jejím výkladem natolik zaujatý, že by neměl čas na jakoukoliv konfrontaci s filmem.

Mohl byste nastínit, v čem je zásadní rozdíl mezi filmovou a divadelní verzí?

Hlavním motivem, který film opomíjí, je linka indiána Bromdena, který celým románem provází, dění vidíme jeho očima, zpočátku si nemůžeme být jistí, do jaké míry je vypravěčem spolehlivým – což dodává ději napětí.

Tématem hry, která vznikla v 60. letech, je manipulace s lidmi a vzdor, který proti systému nemá šanci. Myslíte, že jsou tato témata stále aktuální?

Ústřední konflikt Keseyho předlohy z bouřlivých 60. let dvacátého století je aktuální i po padesáti letech. Je to střet mezi svobodnou individualitou a mocenskou institucí. A vnitřní svoboda je nezcizitelná. 

O čem je Přelet nad kukaččím hnízdem?

Děj celosvětově uváděné hry se odehrává v psychiatrické léčebně, do které přichází profesionální karetní hráč Randle Patrick McMurphy, který má soudem nařízenou léčbu. Jeho představa pokojného života v ústavu je od začátku konfrontovaná s praktikami despotické vrchní sestry Ratchedové, která v součinnosti s vedoucím lékařem svému oddělení vládne pevnou rukou.

„Vrchní sestra Ratchedová si běh svého oddělení psychiatrické léčebny podrobila zcela dokonale. Opravdové léčení psychicky křehkých mužů se nekoná, všichni musí dodržovat její režim. Skupinová sezení se spíše než terapii podobají ponižujícím výslechům a vzájemnému bonzování,“ prozradila dramaturgyně novinky Markéta Špetíková.

V hlavních rolích se představí Pavlína Hejcmanová jako sestra Ratchedová a Tomáš Šulaj jako Randle Patrick McMurphy. Postavu náčelníka Bromdena svěřil režisér Igor Stránský Jiřímu Hejcmanovi.     

Autorkou kostýmů je Marie Jirásková, hudbu složil Martin Štědroň a výpravu vytvořil Jaroslav Milfajt. Divadelníci mají rovněž odbornou poradkyni, uherskohradišťskou psychiatričku MUDr. Soňu Hronovou.

Pavel Šupina opět uvede besedu Na kus řeči

Další speciální předpremiérovou besedu Na kus řeči, tentokrát k nové inscenaci Slováckého divadla Přelet nad kukaččím hnízdem, uvede v uherskohradišťském Kafé Uprostřed v pátek 8. listopadu herec Pavel Šupina.

Moderátor opět seznámí návštěvníky s tvůrci a herci, kteří se na daném kusu podíleli, a společně dají nahlédnout pod povrch samotné inscenace.

„Pro mě osobně není zrovna lehké jít jen tak před dav lidí a být na první dobrou v klidu. Působím rozpačitě, protože nechci nic zpackat. Musím se alespoň trochu cítit zabydleně v prostoru i mezi lidmi. Každopádně moderování považuji za obrovskou výzvu, i když si občas říkám, jestli mi to za ty nervy a stres stojí,“ říká s úsměvem o své moderátorské zkušenosti mladý herec.

Pavel Šupina se na uherskohradišťském jevišti poprvé objevil v loňském roce a hned si například titulní postavou v komedii Dva úplně nazí muži získal přízeň publika. V novince Přelet nad kukaččím hnízdem si zahraje postavu ošetřovatele Williamse.

Akce začíná za týden v 18 hodin. Beseda je zdarma, ale kapacita je omezená. Místa si mohou zájemci rezervovat přímo v Kafé Uprostřed.