Stalo se také tradicí, dodrženou dodnes, že ceny ankety - výtvarná díla, zpodobňující Pierota, Kolombínu a Harlekýna - vytvářeli zajímaví výtvarníci. Byli to např. keramici Ida Vaculková, Vladimír Groš, Oldřich Vícha a Hilda Lojdlová, sochař Bořek Zeman, grafici Karel Beneš a Vladimír Suchánek, slovenský řezbář Vladimír Morávek, malíři Zdeněk Targus Červinka, Zdeněk Rozkopal, Jan Černý, Milan Raška, Vlastimil Mahdal, Ladislav Pálka, Lenka Jurečková, Jan Botek, Petra Baroňová, Zdeněk Hudeček, Jan Botek, František Pavlica a další.

Letos se tohoto čestného úkolu ujala hradišťská malířka Jana Horáková (ročník 1974). Po studiu Střední umělecko-průmyslové školy v Uherském Hradišti pak v letech 1992 - 1999 absolvovala katedru designu na zlínské VŠUP. K malování se vrátila po mateřské dovolené kolem roku 2006, od té doby připravila několik autorských výstav (V Uherském Hradišti, Olomouci, Trenčíně, Uherském Ostrohu, Uherském Brodě). Pravidelně se zúčastňuje družebních výstav Setkání - stretnutie.

Premiéra inscenace Králova řeč ve Slováckém divadle.
Pavel Hromádka: Nominace na Thálii je pěkný pocit

Námětově se soustřeďuje na dva základní okruhy: na jedné straně jsou to poetické reflexe vesnických exteriérů i interiérů (návsí, dvorků, domků - včetně zátiší nebo detailů v interiérech), na straně druhé jsou to figurální motivy (akty, portréty), dále krajiny a kytice. Do svých obrazů autorka nevnáší výrazně kontroverzní akcenty, převažuje harmonizující, lyrická poloha (zvláště u prvního námětového okruhu), výpověď je intimní, komorní. Ve výrazu se jedná o expresivní barevnou zkratku, do níž pronikají i impresionistické názvuky.

U exteriérů je barevné spektrum ovlivněné i ročním obdobím, do něhož je námět zasazen. U figurálních námětů (portréty, tváře, akty) je výraz dramatičtější, monotematičtější je barevnost s dominancí rudých, starorůžových a dalších tónů v kombinaci s bílou, kontrastní je i prolínání pastózních a lazurních ploch. Podobný přístup autorka zvolila i při ztvárnění cen ankety Největší z pierotů - Pierota, Kolombíny a Harlekýna.

O cenách Největší z pierotů za rok 2017 rozhodla porota ve Slováckém deníku.
O cenách Největší z pierotů za rok 2017 rozhodla porota ve Slováckém deníku

Co vás vlastně k malování přivedlo ?
Kreslila jsem již v dětství a vždy mě fascinovala příroda svou pestrou škálou barev a rozmanitostí tvarů. A také mě zaujala bohatá tradice regionu spojující nás s minulostí, jak v písni a tanci, krojích, tak třeba v architektuře.To mě přivedlo k výtvarnému vyjádření. Svými obrazy bych chtěla lidem přinášet radost a potěšení.

Kdo vás ovlivnil a kteří autoři patří mezi vaše oblíbené?
Mým prvním učitelem, který mě s výtvarným uměním seznámil a naučil základům malby, z nichž čerpám dodnes, byl akademický malíř Pavel Vavrys. Na SUPŠ jsem měla možnost studovat u prof. Polišenského a vysokou školu mám spojenou s Borisem Jirků, který vedl kurzy kresby. A nemohu zapomenout na sochaře a malíře Bořka Zemana. U výše uvedených mám ráda i jejich tvorbu. Jinak mě fascinuje nezměrná fantazie Salvadora Dalího a z druhého břehu pak Andy Warhol a Jackson Pollock. Těch oblíbenců je pochopitelně víc.

Jaký je váš vztah ke Slováckému divadlu ?
Slovácké divadlo je pro mě již mnoho let srdeční záležitostí. S manželem máme předplatné a pokaždé se do divadla těšíme na nový kulturní zážitek. I proto pro mě bylo ctí vytvořit ceny pro anketu Největší z pierotů.

Autor: Miroslav Potyka

Zdeněk Dušek, režisér Nepřítele lidu
Dvakrát s cenou Největší z pierotů bodovala inscenace Nepřítel lidu