Ačkoliv i v jiných desetiletích bychom našli snímky určené afroamerickým divákům, produkce této doby má osobitá specifika, která vycházejí ze společenských proměn předchozího desetiletí, ale také dobových ekonomických faktorů filmového průmyslu.

Akční kriminálka z Harlemu

Cestu spásy vytyčily dva nečekaně úspěšné filmy, které natočili černošští tvůrci pro černošské publikum. Nadsázkou hýřící akční kriminálka Bavlna v Harlemu (Cotton Comes to Harlem, 1970) Ossieho Davise, produkovaná studiem United Artists, a nezávislá radikální avantgarda Sweet Sweetback's Baadasssss Song (1971) Melvina Van Peeblese stvrdily kupní sílu afroamerických diváků a jejich hlad po svižných žánrových snímcích, které by nabízely hrdiny, s nimiž by se mohli identifikovat.

Zoufalé studio MGM, jež dopad krize řešilo nechvalně známým výprodejem rekvizit a kostýmů hvězd, okamžitě přišlo s ikonickým Detektivem Shaftem (Shaft, 1971). Jeho kasovní úspěch definitivně potvrdil lukrativnost nového konceptu a vedle dalších hollywoodských „mayors" Warner Bros., Paramount a Universal se na novou vlnu rychle přeorientovaly především malé společnosti jako American International Pictures či Dimension Pictures.

Od té doby byla městská kina doslova zaplavena filmy, jejichž vyprávění prostřednictvím hrdě sebevědomých, okázale aktivních a vyzývavě sexualizovaných hrdinů či hrdinek tematizovalo rasové vztahy v americké společnosti.

Móda blaxploitation neměla dlouhého trvání. Velká studia se po zlaté éře této kategorie v letech 19721975 začala orientovat na univerzálnější témata, která přišla s tvůrci Nového Hollywoodu. Lacinější produkce nedokázaly udržet zájem publika a celá kategorie definitivně skonala s rokem 1979.

Pozitivně laděné černošské postavy

Stovky titulů, které po vlně blaxploitation zůstaly, dodnes fascinují právě coby dynamické obrazy své doby. Jejich přímý odkaz můžeme vidět i dnes nejen v přiznaných poctách, jako jsou filmy Quentina Tarrantina Jacke Brownová (Jackie Brown, 1997) a Django Unchained (Django zbavený okovů, 2012), ale také v klíčových prvcích hiphopové kultury i v samotném faktu, že v amerických filmech vystupují pozitivně profilované černošské postavy.

Program

Místo: Klub kultury

Čas: 23.59

Sobota 21. 7. Sweet Sweetback's Badassss Song (1971)

Neděle 22. 7. Shaft skóruje (1972)

Pondělí 23. 7. Foxy Brownová (1974)

Úterý 24. 7. Blacula (1972)

Středa 25. 7. Klec pro panenky (1971)

Čtvrtek 26. 7. Černý Caesar (1973)

Pátek 27. 7. Lidské tornádo (1976)

Sobota 28. 7. Černý strašák u dveří (1973)