Nový prostředek umožňuje opravu děr na silnicích bez ohledu na počasí, tedy i v zimních měsících. Dokáže rozehřát celou asfaltovou vrstvu silnice. „Zatím taková technologie nebyla. Ohřívá asfalt i zevnitř. Stejně jako mikrovlnka. Druhá výhoda je, že výtluk opraví identickou směsí jako byla ta, která se rozpadla,“ přiblížil odborník z Vysokého učení technického Jan Kudrna.

Doplnil, že při obnově silnice nevznikají žádné spáry. To znamená, že člověk ani nemusí poznat, jestli jede po nové nebo opravené silnici.

Ilustrační foto.
Epidemie chřipky ustupuje. Dětská nemocnice a porodnice ruší zákaz návštěv

Silnice má navíc po opravě větší životnost. „Je potřeba přidat i teplou balenou směs, kterou v zimě nelze získat v obalovně. Ohříváme si ji samostatně v mikrovlnné peci. Jen množství, které je potřeba,“ řekl Václav Mlynařík z firmy Futtec, která se na vývoji také podílela.

Stroj FT3:
-dokáže rozehřát celou asfaltovou vrstvu, díky tomu díry lépe zacelí
-výtluky opraví bez ohledu na počasí, i v zimě
-novinku už vyzkoušeli i při opravě D2

Stroj FT3 je určený na opravu defektů od menších prasklin až po výmoly do rozměru osmdesát na šedesát centimetrů. Oprava trvá desítky minut. Stroj pro větší bezpečnost i pohodlí obsluhují dva lidé. „Ale zvládl by ho ovládat i jeden člověk,“ sdělil Mlynařík.

Novinku už vícekrát využili i v praxi. Hlavně ve městech. „Dělali jsme opravu i na dálnici D2, máme tedy zkušenosti i se speciální asfaltovou směsí. Stroj lze využít na jakýkoliv asfaltový povrch,“ zmínil Mlynařík.

Tři stovky obyvatel Kuřimi opustily v pondělí ráno zhruba na dvě hodiny své domovy. Důvodem byla tato sovětská puma, kterou v neděli večer našel hledač kovů. Pyrotechnici ji deaktivovali.
Pumu, která vylidnila část Kuřimi, našel hledač kovů. Školáci dostali volno

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký uvedl, že technologii testovali už loni v zimě. „Technologie najde využití zejména ve specifických případech. Právě, když se jedná o opravy v zimním období,“ poznamenal.

Nový stroj je využitelný i v případech, kdy je potřeba opravit ojedinělý výtluk. „Nevýhodou je naopak využitelnost pouze pro menší výtluky. Nepředpokládáme tedy využití této technologie ve velkém. Její uplatnění je zejména pro dálnice velmi okrajové,“ doplnil mluvčí Studecký.

Radnice Brno-střed. Ilustrační fotografie.
Šest zastupitelstev? Málo, vadí opozici. Víc než ukládá zákon, oponuje starosta