„Člověk se tu pomalu bál přejít silnici. Od té doby, co se otevřela dálnice je to tu o poznání klidnější,“ řekl ještě na začátku týdne starosta Holohlav Miloš Malínský. To netušil, že se kamiony do obce mohou opět ve velké míře vrátit.

Důvodem je vyhláška, kterou ještě na konci svého volebního období podepsal ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Tato nová norma vyjmula velkou část do té doby mýtem zpoplatněné silnic I/33 ze silnic, kde je nutné mýto platit. Úsek je tak rázem zadarmo a „konkuruje“ vedle ležící nové, ale zpoplatněné dálnici.

Ilustrační foto
Nově otevřené dálnice Hradci odlehčily. Obyvatelé jedné z obcí si ale stěžují

Obcím Holohlavy a Černožice na někdejším hlavním tahu do Polska tak opět hrozí těžká kamionová doprava. „Jde o úsek od Jaroměře až do Hradce Králové, tedy asi o dvacet kilometrů a já se obávám, že se sem opět kamiony nahrnou a opět tu nebude bezpečno,“ řekl Malínský a dodal, že o této změně, která začala platit 1. února, se dozvěděl zcela náhodou a nikdo z ministerstva o této úpravě vedení obce neinformovalo.

Budoucí dvojka

Samo ministerstvo dopravy změnu okomentovalo s tím, že silnice se po tomto datu připravuje na převod do silnic druhých tříd a mělo by si ji převzít královéhradecké hejtmanství.

„Od 1. 2. je silnice I/33 od Semonic po Plotiště, respektive navazující I/11 po Kuklen bez poplatku. Je to z toho důvodu, že se připravuje převod této komunikace na silnici II. třídy, kde její zpoplatnění by nebylo s tímto převodem kompatibilní,“ informoval mluvčí ministerstva Martin Brychta a dodal, že po převodu zde bude možné instalovat zákazové značky pro tranzitní nákladní dopravu nad 12 tun.

Maximální rychlost na některých úsecích autostrád by se mohla zvýšit ze stávající stotřicítky až na 150 kilometrů za hodinu.
Vyšší maximálka? Z dálnic bude závodní okruh, řidiči pojedou 170, varují experti

 „Tento proces musí iniciovat Ředitelství silnic a dálnic, jakožto jejich současný správce,“ řekl královéhradecký hejtman Martin Červíček. Že se však do obce mohou opět vrátit kamiony připouští i Deníkem oslovená expertka z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích Michaela Ledvinová.

Zdroj: Deník„Samozřejmě je tu riziko, že než bude dokončen převod silnice na kraj a osazena příslušným dopravním značením, mohou tento úsek „zneužívat“ nákladní vozidla nad 12 t jako neplacenou alternativu k D11,“ řekla Ledvinová a uvedla podobné případy napříč republikou. S podobnými problémy se dle ní potýkají i lidé v okolí silnice I/20 z Plzně do Českých Budějovic.

„Ta bude částečně, úseky Klatovy až Vodňany, po interpelacích starostů přilehlých obcí letos zpoplatněna. Nicméně, na rozdíl od uvedeného příkladu souběžných silnic I. třídy, které vedou i zastavěným územím, je jízda po dálnici pro řidiče pohodlnější a úspornější,“ míní expertka. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že samotný převod na kraj bude trvat tři až čtyři roky. Do té doby chce silnici osadit značkami zakazujícími vjezdu nákladních automobilů a kamionů.

„Připravujeme přechodná opatření. A to včetně zákau vjezdu pro tranzitní nákladní vozidla nad 12 tun. Dokumentaci již ŘSD připravuje a bude v následujících týdnech zaslána na příslušné úřady. Toto opatření bude možné přijmout i v době, než dojde k převodu silnice do krajského majetku,“ informovala mluvčí ŘSD Petra Drkulová.

Nový úsek dálnice D11 kolem Hradce Králové až k Jaroměři
Stát přehodnotí úseky dálnic zdarma. Chce naučit řidiče, že za službu se platí

V případě převedení současné silnice do nižšího stupně se starosta Holohlav obává, že se o ni nebude nikdo řádně starat a navíc, že nedaleká D11 ztratí v případě nenadálých komplikací kvalitní objízdnou trasu. Jeho předpoklad však vyvrací jak expertka, tak i vedení kraje.  „Pokud bude silnice převedena na II. třídu a zařazena do 1. pořadí zimní údržby, v podstatě nenastane žádná změna – co se týká zimní údržby, ale ani provozu. V případě, že bude zařazena do 2. pořadí, může tam být větší prodleva při zimní údržbě,“ uvedla Ledvinová.

A za pravdu ji dává i Martin Červíček. „V případě převodu do vlastnictví kraje a zařazení mezi silnice II. třídy bude tato komunikace zařazena do takzvané páteřní sítě kraje. Na této síti je zimní i běžná údržba prováděna přednostně,“ slíbil hejtman.