„OKNA DO NIKDE“ A „MIMO BUBLINY
Nahlédnout do současné umělecké tvorby nám umožnil vizovický výtvarník Dušan Cendelín. Své prozatím poslední kombinované monotypy nazval velmi výmluvně: „Okna do nikde“ a „Mimo bubliny“. Obě díla jsou naplněna autorovými znepokojivými vizemi a jsou naléhavou osobní výpovědí šestasedmdesátiletého tvůrce.

LETNÍ VÝSTAVA VE VSETÍNĚ BUDE?
Dušan Cendelín plánuje tyto monotypy spolu s dalšími vystavit již za necelé dva měsíce ve vsetínské městské Galerii Stará radnice (10. 6. – 5. 7. 2020). Doufejme, že bude moci svůj záměr uskutečnit, neboť kvůli pandemii byla ve vsetínském zámku předčasně ukončena jeho letošní výstava Matrice dřevořezu. Jednalo se o zcela mimořádný výstavní počin, neboť poprvé prezentoval svou grafickou tvorbu výlučně prostřednictvím tiskových desek, poprvé vystavoval ve vsetínském muzeu (po více než 45 letech tvůrčí práce) a poprvé představil svou tvorbu samostatně (do té doby vždy prezentoval své keramické a později i grafické dílo společně s keramikou manželky Nadi).

Plánovanou letní výstavu chce Dušan Cendelín věnovat pouze kombinovaným monotypům, které tvoří od roku 2010. Jak sám přiznává:
„Po několika stovkách grafických listů vytvořených různými technikami je mi zatím nejbližší monotyp. Ten má ale s klasickým monotypem společný pouze název techniky a to, že je vytvořen pouze jediný list. Jinak jde o velice složitý postup propojení tisku z plochy i výšky, tisku přes šablony, přenosu ploch se strukturami včetně dokreslování a tupování barev dlaní. Vzniká tak něco mezi grafikou, malbou i kresbou… Jde o velice zdlouhavý výtvarný postup přerušovaný čekáním na postupné zasychání jednotlivých barevných vrstev, ale mě je tato technika nejbližší. Snad proto, že je tak složitá jako technologie keramiky, nebo proto, že je naprosto neopakovatelná, třeba jako kresba či malba, přestože vznikla částečně i jako grafický list na tiskařském lisu.“

Závěrem bychom rádi za Muzeum regionu Valašsko popřáli Dušanu Cendelínovi pevné zdraví a hodně tvůrčích sil! Na shledanou při vernisáži červnové výstavy!

Autorka textu: Olga Méhešová, historička umění