„Muž přesvědčil prodavačku, že má s vedoucí prodejny dohodnuté dodání zboží a potřebuje proplatit osm tisíc osm set korun. Prodavačka mu peníze vydala, ale zboží nikdy neviděla,“ uvedla mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Nachytat se nechal i šestačtyřicetiletý muž z Otrokovic, který však přišel o více než 160 tisíc korun. „Na základě předchozí telefonické objednávky od olomoucké firmy půjčil neznámému člověku lešení. Později ale zjistil, že z tohoto podniku nikdo nevolal a nic si neobjednával,“ řekla Bartíková. Dodala, že zlodějům hrozí až dvouleté vězení.

Své zkušenosti s podvodníky má i majitel zlínské prodejny Elkoma Petr Sekanina. „Bohužel se nám to občas stává. Většinou se jedná o takové typy, co neustále chtějí rozměňovat ve snaze zmást prodavače. Ti se snaží být obezřetní, takže v momentě, kdy se jim zdá někdo podezřelý třeba právě neustálým rozměňováním, tomu věnují zvýšenou pozornost a zpomalí své jednání,“ potvrdil Sekanina. Jak však vzápětí dodal, poznat od pohledu lapku lze jen těžko. „Většinou jsou slušně oblečeni a svým vystupováním působí velmi solidně,“ konstatoval.

Na lstivost zlodějky před časem málem doplatil i bývalý prodavač elektroniky Zdeněk Jandera. „Do obchodu za mnou přišla žena s tím, že si u ní majitel prodejny objednal luxusní bytový textil za deset tisíc korun a tuto částku ode mě požadovala. Vzal jsem proto telefon a zavolal mu, zda je to pravda. Žena mi ho však vytrhla z ruky a předstírala, že s ním sama hovoří. Pak položila sluchátko a sdělila mi, že majitel souhlasí s tím, abych jí částku vydal. Protože se mi to opět nezdálo, znova jsem vytočil šéfovo číslo, ale žena najednou z obchodu utekla,“ popsal.

Podle Jany Bartíkové je nutné ověřit si podobné transakce telefonicky a hlavně ze svého telefonu. „V některých případech totiž může pachatel nabízet svůj mobil, ovšem na druhém konci je komplic, se kterým je dohodnutý a který vše potvrdí,“ upozorňuje mluvčí.