Vlády dlouhodobě podceňují bezpečnost

ANO České dráhy jsou oproti vyspělým evropským zemím zastaralé po všech stránkách. Stát se jejich modernizaci věnuje naprosto nedostatečně. Spolehlivé zabezpečovací systémy má jen nepatrný zlomek tratí. Nejde však jen o to: Systém je příliš složitý. Nedávné nehody ukázaly, že v něm panuje nepořádek. Je zapotřebí urychlená akce, jinak budou následovat další neštěstí.

NE Česká republika zdědila hustou železniční síť, která byla ovšem po letech socialismu tragicky zanedbaná. Modernizace se děje postupně a odpovídá finančním možnostem republiky. Přesto je dráha bezpečná. Série nehod je jen shoda nešťastných okolností, která vyvolala obrovskou pozornost. Jinak je ovšem bezpečnost u nás srovnatelná s vyspělým světem.

Jeden a půl roku za krádež pěti housek. Je to spravedlivé?
ČERNÁ A BÍLÁ: Jeden a půl roku za krádež pěti housek. Je to spravedlivé?

Doprava má mít „svého“ ministra

ANO Karel Havlíček je ministrem průmyslu, dopravy a ještě místopředsedou vlády. Nemá kapacitu na to, aby se soustředil na problémy železnice. Ta teď potřebuje zcela mimořádnou péči. Nedávné srážky vlaků totiž odhalily celou řadu problémů. Nyní je příležitost, aby byl celý systém zabezpečení podroben auditu a vylepšen. V čele musí být člověk, který se tomu plně věnuje.

NE Představa, že ministr povede tažení za lepší bezpečnost na dráze, je naivní. Ministr dopravy, ať už má či nemá jinou funkci, je politická figura, která vytyčí základní směr a nemůže se věnovat detailům. Větší spolehlivost, pokud je skutečně potřeba, je plně v rukou vedení železnice a její inspekce. Karel Havlíček je dostatečně zkušený, aby na to dohlédl.

ČERNÁ A BÍLÁ
ČERNÁ A BÍLÁ: Je rozumné vydat se na dovolenou do zahraničí?

Musíme se věnovat „nejzranitelnějším“ tratím

ANO Nehoda u Perninku stála dva lidské životy. Dvacet lidí se zranilo. Odehrála se na trati, která nemá žádné zabezpečení. Neřídí ji ani výpravčí. Vše tedy závisí jen na domluvě strojvůdců s dispečery. Ta je jištěná pouze vysílačkami a nemusí fungovat. Ukázalo to i neštěstí z roku 2004 u Blanice na Strakonicku, které zavinil strojvedoucí. Nepřesně si přečetl instrukce.

NE Je pravda, že máme tisíc sedm set kilometrů na sedmdesáti tratích, kde vše závisí jen na lidské domluvě. Jsou to však tratě s řídkým a přesně předvidatelným provozem. Pokud se strojvedoucí chová rozumně a projeví elementární pečlivost, nemůže se nic stát. Jistě, lidskou chybu nelze zcela vyloučit. Stejně tak ale nelze vyloučit chybu i té nejlepší techniky.

Jsou Češi opravdu mírumilovní?
ČERNÁ A BÍLÁ: Jsou Češi opravdu mírumilovní?

Potřebujeme víc závor

ANO Častou příčinou železničních nehod jsou i střety s automobily. Ten v minulém týdnu skončil jen náhodou šťastně. Hlavním důvodem je slabá ochrana přejezdů. Na tratích je jich téměř osm tisíc, z čehož je prakticky polovina označena jen výstražným křížem. Přejezdů se závorami je jen kolem patnácti set. Je potřeba jejich počet urychleně zvýšit.

NE Jednoduché značení křížem se týká přehledných přejezdů na málo frekventovaných tratích. Světelná signalizace a závory jsou všude tam, kde je potřeba. Příklady ukazují, že nezodpovědní řidiči vjedou i mezi spouštějící se závory. Řešením tedy nejsou další a další zabezpečovadla, nýbrž preventivní výchova řidičů a policejní dohled.