Přesvědčit zákazníky, kteří pokukují po elektromobilitě a chtějí se chovat ekologicky, zatím však nejsou připraveni provozovat elektromobil se všemi úskalími, která s sebou přináší omezený dojezd a nabíjení. Takový je ve zkratce účel nového pohonu, který si včera dopoledne odbyl světovou premiéru na autosalonu v Bruselu. 

Nositelem průkopnické technologie se stal model MX-30, jediný elektromobil v nabídce japonské automobilky. Crossover, který přišel na trh v roce 2020, si získal přízeň skvělými jízdními vlastnostmi, atraktivním designem i originálním interiérem plným ekologických materiálů. Na své evropské konkurenty však výrazně ztrácel v dojezdu, který měl papírovou hodnotu 200 km a reálnou ještě nižší. Protože přidání větší baterie by odporovalo filosofii, s níž model vznikl (zejména lehkost a ekologicky šetrná výroba), dojezdový hendikep se značka rozhodla vyřešit neotřelým způsobem – přidáním spalovacího motoru, který bude fungovat pouze jako generátor.

Pro tyto účely byl vyvinut zcela nový motor 8C s rotujícím pístem nabízející požadovaný výkon i při malé velikosti a hmotnosti. V roli prodlužovače dojezdu generuje energii, kterou pak elektromotor používá k roztáčení kol automobilu. 

Část vozů připravených pro zkušební jízdy porotců
Poraďte, jaký vůz si zaslouží ocenění Auto roku v ČR. Zde je kompletní přehled

Neotřelá koncepce pohonu se právě teď představuje v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. Podle zástupců automobilky jde o „plug-in hybrid, navržený tak, aby byl užíván jako elektromobil”, má zákazníkům nabídnout stejné jízdní zážitky jako původní MX-30 a k tomu výrazně rozšířit možnosti využití. Ve srovnání s první MX-30 je nástupce automobilem s plnohodnotným akčním radiem.  

Rotační motor o objemu 830 cm³ poskytuje maximální výkon 55 kW (74 koní) a je uložen hned vedle generátoru a elektromotoru o výkonu 125 kW (170 koní). Kompaktní elektrická pohonná jednotka v kombinaci s baterií a padesátilitrovou nádrží na benzín vytvářejí unikátní sériový plug-in hybridní systém s celkovým dojezdem přes 600 kilometrů. Lithium-iontová baterie se zmenšila na polovinu a nyní má jen 17,8 kWh. Dojezd výhradně na elektřinu činí až 110 km ve městě a 85 km v kombinovaném režimu. 

Hlavní výhodou použití této soustavy má být prostorová nenáročnost, nižší hmotnost a samozřejmě zachování jízdního projevu elektromobilu. Další výhody představuje například možnost rychlonabíjení stejnosměrným proudem maximálním výkonem 36 kW, který by měl baterii kompletně doplnit za necelou půlhodinu. Maximum pro střídavý proud je 11 kW a doba nabíjení se pak protáhne na 50 minut. 

Mazda 6 ještě nekončí
Mazdu čeká plodný rok 2023. Šestka ještě zůstává ve hře

Při jízdě má řidič k dispozici tři jízdní režimy: normální, EV a dobíjení. Režim normal preferuje elektrickou jízdu – samozřejmě za předpokladu, že je baterie nabitá – a nechává rotační motor odpočívat. Pokud si auto vyžádá více výkonu, než dokáže baterie nabídnout, například při prudké akceleraci, aktivuje se spalovací motor, aby baterii potřebný výkon zajistil. Tímto způsobem auto nabízí skvělý výkon a zrychlení v jakékoli situaci.

Po přepnutí do režimu EV zůstane zachována jízda pouze na elektřinu až do chvíle, kdy je kapacita baterie zcela vyčerpána. I v tomto režimu je však rotační motor připraven zasáhnout a vygenerovat potřebnou energii, například v okamžiku, kdy řidič sešlápne plynový pedál způsobem, který u automatické převodovky vede k výraznému podřazení.

Režim Charge slouží k postupnému nabíjení baterie pomocí spalovacího motoru, například pro potřeby elektrické jízdy v bezemisních zónách nebo třeba tichého průjezdu obytnou čtvrtí pozdě v noci. Hodit se může i v případě, že chcete kapacitu baterie využít k napájení spotřebičů, například při kempování. Přitom si můžete zvolit, kolik elektrické energie si schováte pro budoucí využití. 

U příležitosti uvedení nového pohonu vznikla i speciální edice MX-30 e-Skyactiv R-EV – Edition R, rovněž představená na bruselském autosalonu. Odlišuje se střechou v barevném provedení Maroon Rouge Metallic, inspirovaném barvou střechy prvního osobního auta Mazdy, modelu R360 Coupe. Zbytek karoserie i interiér jsou vyvedeny v elegantní černé barvě a speciální edici prozrazují jen decentní designové prvky, například emblém ve tvaru Wankelova rotoru vyšitý do koberečků a vyražený do hlavových opěrek. Edice R bude dostupná, jakmile se spustí prodej modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. 

Cena nové Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV zatím nebyla zveřejněna, dozvíme se ji nejspíš během dubna.