Psal se rok 1918 a mladý Flaminio Bertoni získal technický diplom a nastoupil jako truhlářský a plechárenský učeň do karosářské firmy Carrozzeria Macchi, předchůdce společnosti Aermacchi. Zde se vypracoval až na hlavního designéra. Centrem automobilového výzkumu v té době ale byla spíš Francie – tam vznikaly nové myšlenky, které vedly ke vzniku moderního automobilu.

close Flaminio Bertoni se narodil 10. ledna 1903 ve Varese na severu Itálie. info Zdroj: Citroën zoom_in Flaminio Bertoni se narodil 10. ledna 1903 ve Varese na severu Itálie.

Když se tedy v roce 1931 naskytla příležitost přestěhovat se do Paříže, Bertoni neváhal. Po předložení svého patentu na pneumatické zvedání oken automobilů ho Adré Citroën okamžitě přijal. Do Itálie se už nikdy nevrátil a do konce života spolupracoval se společností Citroën.

Prvním vozem navrženým pro francouzskou společnost byl Citroën Traction Avant. Pro něj byl poprvé v historii automobilového průmyslu vytvořen model v trojrozměrném měřítku. V roce 1939 navrhl karoserii dodávky TUB. Tuto dodávkou poháněl čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1628 cm3 s výkonem 26 kW.

Modely 2CV a DS způsobily poprask

Mezi nejvýznamnější Bertoniho vozy patří model 2CV představený v roce 1948 a Citroën DS, který v roce 1955 způsobil na autosalonu v Paříži poprask.

Model 2CV motorizoval Francii. Robustní lidovka přezdívaná kachna měla uvést čtyři venkovany přes pole a uhánět přitom rychlostí přes 60 km/h. Navíc mělo být auto tak pohodlné, aby se cestou na trh nerozbilo ani jedno vajíčko.

Že to přitom bylo levné a lidové auto svědčí i fakt, že otáčkoměr sloužil i pro pohon stěračů. Teprve v roce 1961 dostaly stěrače své vlastní elektromotory a na palubní desce se objevil palivoměr. Až do této doby byli řidiči odkázáni na měřící tyčku. Montovny tohoto modelu byly po celém světě a celkově se vyrobilo přes 5 milionů kusů. Oficiálně byla výroba ukončena až v roce 1990 v Portugalsku.

close Citroën DS. info Zdroj: Citroën zoom_in Citroën DS.

Druhý jmenovaný vůz byl na svou dobu velmi inovativní. Citroën DS měl hydropneumatický (plnokapalinový) systém doplněný unikátním zařízením, které umožňovalo samočinné upravení světlé výšky vozidla. Stejné zařízení sloužilo k ovládání centrálního systému, který ovládal posilovač řízení, hydraulickou spojku nebo kotoučové brzdy.

Posledním vozem, který vyšel z Bertoniho pera byl Citroën Ami 6 z roku 1961 s originálním zadním skloněným oknem. Téhož roku Flaminio Bertoni zemřel. Krátce po své smrti byl spisovatelem André Malrauxem, tehdejším ministrem kultury, jmenován rytířem umění a literatury.