Když před několika dny prozřetelně zastavil u vjezdu do pěší zóny v centru Uherského Hradiště, netušil, jak se mu tato intuitivní ohleduplnost vyplatila.

„Přiznám se, že jsem sesedl především kvůli velkému počtu lidí, kteří se v pěší zóně pohybovali. Teprve poté, co jsem uviděl strážníky, kteří kontrolovali jiného cyklistu, mi došlo, že asi dohlíží na hříšníky, kteří si to pěší zónou štrádovali v sedle bicyklu,“ podotkl Hubáček. Jeho úsudek byl správný. Strážníci už i prostřednictvím Slováckého deníku před několika dny veřejnost informovali, že vyrazí do ulic a důsledně se zaměří na cyklisty brázdící město. Nechtěli dál přihlížet, jak lidé na kolech kličkují mezi chodci v pěších zónách, projíždí jednosměrné ulice v protisměru nebo špatným stavem svých kol ohrožují svou bezpečnost i bezpečí ostatních účastníků silničního provozu.

„Během dvou týdnů jsme zkontrolovali zhruba sto padesát cyklistů a udělili 49 pokut a napomenutí. S výtkou vyvázli pouze cyklisté, kteří se dopustili menších prohřešků jako například menších závad na osvětlení kol, nedostatečně seřízených brzdách a podobně. Ti, kteří v tomto ohledu měli vážné nedostatky nebo se dopustili přestupku, zaplatili pokutu,“ informoval velitel hradišťských strážníků Vlastimil Pauřík. Ten upřesnil, že bez pardonu pokutovali cyklisty, kteří projížděli v pěších zónách například v Havlíčkově ulici, Prostřední ulici či Protzkarově ulici, nebo měli ve špatném stavu brzdy či osvětlení. Jeden z pokutovaných přišel i z bizarní výmluvou. „Tvrdil, že do hospody, kde kolo odstavil, přijel na novém, kvalitně vybaveném bicyklu. Světla i brzdy mu prý ukradli zloději v době jeho sezení s přáteli. Díky kamerovému systému jsme ale zjistili, že jeho kolo bylo při jeho příjezdu ve stejném stavu jako ve chvíli, kdy z pohostinství odcházel. Pán tak se lží daleko nedošel ani nedojel,“ popsal jeden z případů Pauřík.

Další hříšníci doplatili na jízdu v jednosměrných ulicích. „Nejhorší situace byla v tomto ohledu například ve Františkánské ulici. Touto úzkou ulicí kvůli parkujícím vozům projede sotva jedno auto. Cyklisté tam ale opakovaně jezdí v protisměru i na chodnících, a ohrožují tak automobily i chodce. Každý den, v době prověrky, tam na tento přestupek doplatily zhruba tři osoby,“ vypočítal Pauřík. Ten dodal, že mezi nejčastější prohřešky patří špatné vybavení bicyklů.

„Lidé si neuvědomují, že kvůli posunu na zimní čas se dřív stmívá a proto kvalitní světlo a brzdy potřebují nejen v noci. Majitelé kol, kteří toto vybavení zanedbali, zaplatili pokutu bez rozdílu. Podobné kontroly provádíme i v těchto dnech a nehodláme v tom polevit,“ podotkl Pauřík. Podle jeho mínění se uvědomělost cyklistů příliš nelepší. „Lidé stav kol i obezřetnost při jízdě stále podceňují. V případě pěších zón sesednou většinou, až když uvidí strážníka nebo když se dostanou do tlačenice mezi chodce. Takové myšlení je ale nejen velmi nerozvážné, ale v provozu i hodně nebezpečné,“ míní Pauřík.

Prodejci kol přitom tvrdí, že základní vybavení bicyklu není nijak drahá záležitost, a montáž zvládne i amatér. „Světlo v levnějším provedení lze pořídit kolem jednoho sta korun a brzdy od dvou set korun. Pokud jejich instalaci majitel kola nezvládne, pomohou s tím v každém obchodě nebo servisu,“ informoval jeden z majitelů uherskohradišťské prodejny s jízdními koly Aleš Jurák.