Vše, co budou potřebovat, je pouze jednoduchá registrace, symbolický poplatek za odemknutí a pak už mohou naskočit na sedlo a jet. Vrátit kolo pak musí do jedné z parkovacích zón.

„Projekt vznikl za účelem oživení města. Aby Hradiště bylo živější a nabízelo více míst k setkávání," popsala hlavní důvod jeho realizace iniciátorka Klára Papugová, která stála u zrodu prvotního nápadu. Vše je přitom pod záštitou Budějovického Budvaru, jenž skrze celonárodní organizaci BU2R podporuje rozvoj městské kultury.

„Pro náš záměr se podařilo vyhrát grant vyhlašovaný v rámci projektů BU2R, čímž jsme získali jak finanční prostředky, tak organizační pomoc od odborníků. Stejní lidé stojí za realizací pian na ulici nebo za rozmisťováním šachových stolků ve veřejných prostorech," uvedla zakladatelka.

Co však znamená pro obyvatele Hradiště a blízkého okolí veřejné sdílení kol a jak bude v praxi fungovat? „Chtěli bychom podobný model, jakým jsou Rekola, jež fungují v jiných českých městech, ačkoliv jsme při jeho tvoření nevěděli, že něco podobného existuje. V podstatě budou na různých místech k dispozici kola pro lidi, kteří se předtím zaregistrují do systému, díky kterému si budou potom smět kola odemknout a odjet na nich do cílové parkovací zóny," vysvětlil jeden z tvůrců projektu Jan Kosek.

Podrobné detaily jsou zatím v jednání, přestože autoři mají již konkrétní představy o jeho finální podobě. „Odkladná místa pro kola bychom si ideálně představovali v centrech měst a u frekventovaných zastávek nebo u nádraží. Celkový počet takových míst by do začátku byl alespoň šest při počtu třiceti kol," nastínila svoji představu Klára Papugová a dodala, že v současnosti k naplnění dané vize chybí sehnat požadovaný počet parkovacích míst i bicyklů.

„Ohledně kol máme velmi specifickou představu a zatím spolupracujeme pouze se Sběrnými surovinami UH, přičemž ve fázi námluv jsme také s Kovosteelem. Zóny pro odkládání kol chceme řešit jednotlivě se zastupiteli měst," přiblížila.

To, že je domluva s městskými úřady v plenkách, potvrzuje i mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.

„Na Uherské Hradiště se nikdo oficiálně s projektem či záměrem veřejně sdílených kol dosud neobrátil. Nicméně město samotné podobné aktivity vítá a je v nich i aktivní. Co se týká půjčování kol a koloběžek, touto činností se v období turistické sezony zabývá také Městské informační centrum," uvedl.

Celý záměr však může být zbrzděn nejenom problémy s umístěním parkovacích míst, ale také obecnými problémy spojenými s půjčováním kol.

„Přijde mi to jako skvělý nápad, a to zvláště tehdy, když večer chci jet na akci do Hradiště na kole, ale přitom se nestrachovat o to, že mi ho někdo ukradne. Na druhou stranu se obávám, že se ostatní k veřejným kolům nebudou chovat slušně, čímž se prodraží jejich údržba," vyjádřil se Martin Bláha ze Starého Města.

Jak nákladný bude servis a jak velký zájem bude o sdílení kol, nedokáže odhadnout ani iniciátorka nápadu Klára Papugová. „Pokud se nevyskytnou nějaké nepřekonatelné komplikace, chtěli bychom, aby první cyklista usedl za řídítka nejpozději v průběhu letošního června," upřesnila datum odstartování ambiciózního projektu.