V jeho dokonalém lokálním přehledu proto nemůže chybět ani kulturní sféra města. Do značné míry právě jeho přičiněním se stala součástí nedělního programu Bílokarpatských slavností gastronomická sonda do nabídky uherskobrodských potravinářských firem.

Míříme také na druhou stranu Bílých Karpat

„Na jaře přišli Uhersko- brodští Patrioti s myšlenkou přiblížit a seznámit spoluobčany s firmami, tentokrát gastronomickými, které působí v Uherském Brodě nebo v blízkém okolí. Otázka stála tak, zda uspořádat sólo akci, nebo využít organizačně již zavedený program. Město chtělo rozšířit původní jarmark, který probíhal tradičně v sobotu i za účasti Holanďanů, nejprve o jeden den," popisuje Jan Kment rozšíření původní jednodenní uhersko- brodské akce. Tak podle jeho slov vznikl páteční program s názvem Noc Patriotů. Ten ale nemá nic společného s Patrioty z Uherského Brodu.

„Je to přehlídka rockových kapel, které hluboko do noci budou koncertovat na pódiu Masarykova náměstí. Produkce je určena pro mladé lidi, holdující této muzice. Organizátorem a iniciátorem této akce je Jiří Gračka se svojí produkční, uměleckou a marketingovou agenturou GRADEORS, spolupořadatelem pak občanské sdružení MADE IN CZ," doplňuje Kment podrobnosti. Slavnosti budou pokračovat v sobotu tradičním jarmarkem, pořádaným místním Domem kultury s vrcholem, jímž má být vystoupení skupiny Rangers Plavci. „Pan Gračka, se kterým Uherskobrodští patrioti začali spolupracovat, rozšířil myšlenku prezentace o oslovení mikroregionů Uherskobrodska, ve smyslu účasti na nedělním programu spojenou s prezentací mikroregionu. Prezentace ale nebude kulinářská, i když překvapení nelze vyloučit. Spolu s vedením města, kterému se myšlenka zalíbila, vznikl název Bílokarpatské slavnosti," vyjmenovává Jan Kment další podrobnosti. Společným jmenovatelem třídenní akce se tedy staly Bílé Karpaty. „Když se podíváte na logo ve hlavičce plakátů, všimnete si českého i slovenského názvu Biele Karpaty. Míříme i na druhou stranu Bílých Karpat, neboť lidé z obou stran mají k sobě dlouhodobě velmi blízko. Předpokládáme, v případě kladného ohlasu s letošním rokem, účast slovenských vesnic, měst z druhé strany Bílých Karpat. Plakáty zamířily i tam," upřesňuje zástupce Uherskobrodských patriotů. Pozornému čtenáři scénáře nedělního odpoledne neunikla skutečnost, že na nedělní show přijede Bílý Karpat a představí se na pódiu. „Je to postava, jež se vyskytuje v pověstech. Literárně ji podchytila spisovatelka Alenka Bartošíková a do reálné podoby ji ztvárnili obyvatelé bělokarpatské vísky Lopeník. Nedělní program zakončí vystoupení folkrockové skupiny Družina z Banské Bystrice.

A na jakéže pochutiny se v průběhu neděle mohou návštěvníci těšit? „Podle mého názoru, aniž bych chtěl některou firmu vyzdvihovat a opačně, se domnívám, že společnost VOMA s majitelem panem Mahdalíkem překročila městskou i okresní úroveň. A to jak svými výrobky, jmenujme Lopenickou slaninu se slavným obrázkem Karla Gotta ochutnávajícího v Praze tuto pochoutku, tak návštěvou České televize loni na podzim s panem Pohlrajchem v čele. Natočili pro svůj seriál reportáž o tom, jak má vypadat správné řeznictví a uzenářství. A před měsícem navštívil tuto firmu i současný ministr zemědělství Bendl. Opět se záměrem vidět, jak funguje prosperující česká firma," vyjmenovává Kment svůj první kulinářský tip.

Dalším je firmička Výroba moučníků Marie Chvílové, sídlící na rohu Masarykova náměstí, naproti radnice. „Ochutnáte ještě teplé táče, tvarohové buchty, koláčky, cihličky a další. Stále fronta a hned všechno mizí. Nic z polotovarů, nic z mrazáku. Neustále horké plechy se nosí do prodejny," rozplývá se náš průvodce nad dobrotami z trouby. Výrobna je totiž jen o několik desítek metrů dál. Zajímavou shledává Jan Kment také společnost TEKOO. „Má dozrávárnu banánů v Uherském Brodě a patří k největším distributorům ovoce a zeleniny na Moravě," pozoruje Kment. Představovat podle něj není třeba ani místní pivovar. Ten nedávno změnil název z Janáčka, kterého si pletli se skladatelem, na Pivovar Uherský Brod. No a včelařství Sedlák nabídne medovinu a další výrobky z medu.

Slavnostně přejmenují ulice Zlatého kříže

Další událostí, která se vměstnala do programu Bílokarpatských slavností, bude přejmenování ulic Zlatého kříže, někdejšího uherskobrodského Montmartru. „Jde o křížení středověkých uliček Příčné a Úzké ve středu města, kde je literárně-umělecká kavárna Café Club. Při rekonstrukci fasád domů vzalo označení ulic za své. Patrioti našli fotografie s původním označením a po dohodě s vedením města se znovu označení ulic uskuteční s fanfárami, přestřižením pásky, projevem místostarosty a odhalením cedulí upevněných na zdech domů," rozbaluje další z bonbonků slavností Kment a dodává, že se na Zlatém kříži bude konat výstava kreseb žáků, studentů ZUŠ Uherský Brod, Gymnázia Uherský Brod, SUPŠ Uherské Hradiště a brodského malíře Františka Varadi.

Pět otázek pro místostarostu Petra Vránu

Bílokarpatské slavnosti se stanou velkou přehlídkou toho, co Uherský Brod a jeho okolí mohou nabídnout nejen svým obyvatelům, ale také turistům. Na kolik taková akce přijde a do jaké finanční míry se na ní podílí město Uherský Brod?

Zatím předpokládané náklady na celý třídenní program se odhadují na zhruba 248 tisíc korun, z toho podíl města činí asi 186 tisíc, podíl ostatních organizátorů, prostřednictvím sponzorů, je 62 tisíc. Toto jsou však jen náklady, které lze zatím nějakým způsobem podchytit, odhadnout či jinak vypočítat. Kromě nich jsou však i jiné, které lze zatím těžko vyčíslit.

Petr VránaNa čích bedrech zejména leží zdárný průběh slavností a kolik organizátorů se bude o návštěvníky po celý víkend starat?

Hlavní záštitu, organizační a finanční zodpovědnost za celý třídenní program nese město Uherský Brod. Ale bez rozhodující podpory, ochoty a účasti ostatních účastníků by nemohly tyto slavnosti proběhnout. Páteční program přehlídku rockových kapel pro mladší ročníky má na starosti Jiří Gračka, sobotní jarmark tradičně zajišťuje na objednávku pro město Dům kultury v čele s ředitelem Mikulíkem, úplnou novinku nedělní prezentaci mikroregionů Bílých Karpat a gastronomických firem z UB pak Uherskobrodští Patrioti v čele s Janem Kmentem, Petrem Rosenfeldem a Oldřichem Kopuncem. Pro zdárný průběh celých slavností byla mnou vytvořena pracovní skupina složená ze zástupců všech organizátorů a organizačních složek. Kromě zástupců Uherskobrodských patriotů, Domu kultury, nadace Via Fortuna je zde hlavně zastoupení hlavního garanta za město odboru školství a kultury, odboru majetku města, městské policie, odboru živnostenského úřadu a místního hospodářství. Na poslední pracovní poradu se sejdeme ve středu 6. června.

Je o vás známo, že jste příznivcem rockové muziky, máte mezi účinkujícími z regionu v páteční hudební přehlídce Noc Patriotů svého favorita?

Ano, velmi rád si poslechnu vystoupení skupiny Praetorián. Jejich hudba se mi libí. Velmi jsem si oblíbil jejich hudební doprovod u filmové prvotiny rodáka z Uherského Brodu Karla Hřiba „Příběh z periférie", který jsem měl tu čest v únoru 2011 uvést v nově rekonstruovaném brodském kině Máj.

S čím nejzajímavějším se na Masarykově náměstí v Uherském Brodě představí v sobotu na XXII. ročníku místního jarmarku účinkující z partnerského Naardenu?

Na sobotním brodském jarmarku se nám představí dvě samostatné části naardenského souboru Nardinc. Jednak soubor Wallenkraaiers, který na dechové nástroje zahraje řadu populárních skladeb, dále pak bubenická skupina Slagwerk- groep, která se představí sérií velmi zajímavých rytmických skladeb. Pěkných vystoupení však sobotní program slibuje hned několik. Jistě k těm nejzajímavějším patří vystoupení skupiny Rangers Plavci, těšit se můžeme i na hradní rock v podání Quanti Minoris.

Co si město slibuje od nedělní gastronomické prezentace firem Uherskobrodska?

Bílokarpatské slavnosti si kladou za cíl dvě základní myšlenky. Tou první je snaha předvést a prezentovat na společném vystoupení mikroregiony ležící a nacházející se v podhůří Bílých Karpat. A to jak na moravské, tak i na slovenské straně. Letošní ročník je takovou první vlaštovkou a věříme, že se u nás nejenom ujme, ale postupně rozšíří i na slovenskou stranu. Neboť tou jednotící myšlenkou jsou nám všem společné Bílé a Biele Karpaty. Tou druhou myšlenkou je postupně představit našim spoluobčanům významné, něčím zajímavé firmy nejenom z Brodu, ale i jeho okolí. Aniž bych chtěl jakoukoliv firmu vyzdvihovat, myslím si, že v našem regionu máme řadu firem, které svými výrobky překračují hranice městské či okresní úrovně, a jsou známy jak v kraji, tak i v celé republice. A jistě se mají čím předvést našim občanům. Ať už se to týká množství a různorodosti sortimentu, velikosti ročního obratu, počtu zaměstnanců, moderních technologií či v neposlední řadě budoucích záměrů, perspektiv a investic. Nedělní prezentace gastrofirem je tímto prvním počinkem, na který by měly v dalším navázat ostatní firmy a odvětví.