Mimo klasický vzdělávací systém totiž v jejím rámci fungují dvě třídy s takzvanou Montessori pedagogikou. Touto alternativní metodou se v této škole momentálně vzdělává 38 dětí ve věku od 6 do 8 let. V příštím školním roce bude otevřena další, již třetí Montessori třída. Cílem vedení školy je mít v budoucnu v této formě vzdělávání jednu třídu v každém ročníku prvního stupně školy, tedy od první do páté třídy.

Výuka dětí v rámci Montessori pedagogiky probíhá poněkud jinak, než v tradičních třídách. „Děti si každý den ráno s učitelkou stanoví svůj vlastní výukový plán, který pak musí zvládnout. Pracují samostatně, případně s pomocí učitelky či spolužáků, k dispozici mají celý systém speciálních pomůcek. Ačkoliv nedostávají žádné známky, nepíšou písemky či nejsou vyloženě zkoušeny před tabulí, mají přesto stejné osnovy, jako jiné třídy a ve výsledku se naučí stejné věci," popsala netradiční formu výuky zástupkyně ředitele ZŠ Za Alejí Marie Holčíková. Takto vzdělávané děti dokonce nepřinesou rodičům domů na konci školního roku ani vysvědčení v jeho tradiční podobě. Oproti tomu jim předloží dopis, který obsahuje pouze slovní hodnocení dítěte, s důrazem na jeho silné či slabé stránky. Ačkoliv je některé dítě nutné motivovat k učení méně, některé zase více, absence průběžného hodnocení údajně nemá žádný vliv na jejich snahu se učit.

„Ty děti prostě vědí, že se to musí naučit. A sami ani nechtějí celé dopoledne jen nečinně prosedět, proto si ty pomůcky vezmou a učí se. Průběžně sami zjišťují, v čem se potřebují zdokonalit. Základním přínosem této formy vzdělávání je větší samostatnost dětí a jejich umění přijmout větší zodpovědnost sami za sebe," vysvětlila Marie Holčíková.

Montessori pedagogika pochází z Itálie, v současné době tuto formu využívá několik desítek škol v celé České republice.