Na Slovácku se totiž o víkendu konal patnáctý ročník rallye nazvaný Veteráni Moravským Slováckem.

Do první etapy vedoucí z uherskohradišťského Masarykova náměstí do Uherského Brodu vstoupila šedesátka starých automobilů a stejný počet motocyklů půl hodiny před polednem, do cíle ve Strážnici dojeli účastníci setkání v pozdních odpoledních hodinách. „Posádky byly vybaveny itineráři s vytisknutými mapami. Podařilo se i počasí, takže všechno vyšlo podle plánů,“ konstatoval hlavní pořadatel soutěže Bronislav Trusík, který si pochvaloval i diváckou účast. „Ta byla opravdu bohatá. Jen na náměstích v Uherském Hradišti a Strážnici bychom napočítali několik tisícovek lidí,“ netajil spokojenost po skončení rallye organizátor Trusík z pořádajícího Slováckého Veteran Car Clubu Uherské Hradiště.

Představa, že se veterány při soutěži předhánějí, kdo jako první protne cílovou pásku, je podle organizátorů mylná. „Veteránské akce se pořádají stylem přátelského setkání. Uskutečnila se vědomostní soutěž a vyzkoušení řidičské dovednosti v nájezdu mezi tyče, rozhodně však nikdo nejel trať na čas. Většině účastníků navíc ani nejde o to, jak se umístí. To je jen taková třešnička na dortu,“ pousmál se Trusík.

Naplnit startovní pole slováckého setkání veteránů není podle ředitele soutěže Stanislava Kuřiny žádný problém. „V posledních ročnících se přihlásilo vždy více než sto posádek. Problémem je tedy spíše odmítat zájemce o start,“ dodal Kuřina.

Hladkému průběhu soutěže asistovali také policisté. „Vše se odehrálo tak jak mělo. Nestala se žádná dopravní nehoda a nikdo z návštěvníků nenahlásil krádež nebo jiný problém se zákonem,“ uzavřela uherskohradišťská policejní mluvčí Milena Šabatová.

Ředitel soutěže Veteráni Moravským Slováckem Stanislav Kuřina: Bez pochopení manželek by to nešlo

Na organizaci patnáctého ročníku rallye Veteráni Moravským Slováckem má zásluhu asi šedesátka členů pořádajícího Slováckého Veteran Car Clubu Uherské Hradiště. Tím nejvyšším, tedy ředitelem soutěže, byl Stanislav Kuřina, který Slováckému deníku odpověděl na několik otázek.

Jakou tradici má myšlenka pořádání rallye veteránů na Slovácku?

Před třiceti lety se v Uherském Hradišti sešla parta nadšenců zapálených pro tato vozidla a uspořádala první ročník soutěže Veteráni Moravským Slováckem. Tohoto prvního srazu se zúčastnilo dvanáct historických vozů. Od té doby pořádáme tyto srazy každým druhým rokem.

O co vlastně v soutěži jde? Dojet první do cíle, nebo se hodnotí i jiná kritéria?

V první řadě jde o to sezvat majitele těchto vozidel k přátelskému setkání a předávat si zkušenosti s pořádáním akcí jiných klubů. V soutěži se potom hodnotí první až třetí místo v kategoriích automobil a motocykl, dále pak nejelegantnější automobil a motocykl, nejstarší a nejvzdálenější účastník soutěže, nejúspěšnější žena-řidička a smolař soutěže. Kritéria hodnocení soutěže spočívají v plnění testů z historie aut a motocyklů a měst a obcí, kudy se při soutěži projíždí. Důležité je i plnění různých technických prvků.

Kolik soutěžících se vám na každý ročník hlásí? Je problém naplnit startovní pole, nebo spíše musíte zájemce odmítat?

Do soutěže se nám hlásí více a více účastníků. V posledních ročnících, včetně letošního XV. ročníku, se vždy přihlásilo přes 100 vozidel. Takže naplnit startovní pole není problém. Problémem je spíše odmítnout zájemce o soutěž.

Auta účastníků jezdí na moderní benzin, nebo jim musíte zajistit nějaké speciální tankovací místo?

Pro veterány nemusíme zajišťovat nějaké speciální tankovací místo, pouze je v některých případech potřeba přimíchat do benzinu přísady.

Jak dlouho jeden ročník organizujete?

Doba organizování jednoho ročníku se nedá přesně vyčíslit. Dá se říci, že prakticky od jednoho ročníku k tomu dalšímu.

Hlídá někdo veterány přes noc?

Zabezpečení historických vozidel během soutěže spočívá v tom, že se snažíme vždy zajistit bezpečné místo v uzavřeném objektu, a to včetně strážní služby přes noc.

Ohrožuje nějak soutěž bezpečnost provozu?

Co se týká bezpečnosti provozu, rozhodně ne. Vždy spolupracujeme s Policií České republiky, Městskou policii, městskými a obecními úřady. Vyzýváme také ostatní řidiče, aby byli k osádkám veteránů ohleduplní.

Jaké největší kuriozity se o víkendu projížděly po slováckých silnicích?

Letošní ročník byl vypsán pro vozidla do roku výroby 1945, a to v kategoriích auto, moto a vybrané speciály. Měli jsme tu auta značky Fiat z roku 1910, Maxwell z roku 1917 nebo Laurin a Klement z roku 1925. Dále motocykl stejné značky z roku 1902, Pragu z roku 1927 či Indian z roku 1928. Velkou zajímavostí byla i předváděcí jízda v kole typu monocykl.

Jsou vlastníci veteránů spíše staršími lidmi, nebo jsou mezi nimi i mladí? Je to nějaký zvláštní životní styl?

Vlastníci veteránů jsou většinou staršími lidmi, ale poslední dobou se o tuto činnost zajímá i hodně mladých, což je samozřejmě dobře. Není to zvláštní životní styl, velkou podmínkou je ale pochopení ze strany manželek. Bez něj by to nešlo!