„Když potřebuje někdo zajet nebo zajít do Hradčovic, křižovatce se v současnosti nevyhne. Když si přitom uvědomím, že přes ni musí i starší osoby do obchodu nebo kostela, připadá mi celý úsek ještě nebezpečnější. Já sám spíš jezdím autem, ale i tak čekám někdy až pět minut, než všechna auta projedou," kroutil hlavou obyvatel Veletin Michal Gálek.

Alarmujícího stavu si je dobře vědom také starosta Veletin Tomáš Trtek. Všechny pokusy o zlepšení rizikové situace však byly neúspěšné, naposledy kvůli přemrštěným nárokům některých majitelů pozemků.

„Chtěli jsme vybudovat chodník, který by cyklistům a pěším umožnil bezpečně cestovat do sousedních Hradčovic bez nutnosti přecházet silnici. Bohužel, ačkoliv všichni místní byli ochotni prodat svůj pozemek nebo jeho části, dva přespolní majitelé požadovali tak velkou sumu peněz, že jsme museli od realizace bezpečnější trasy ustoupit," posteskl si Tomáš Trtek.

Chodník měl vést pod mostem, který se nachází asi padesát metrů od křižovatky, a na obou stranách se napojovat na stávající komunikace.

Z e-mailové komunikace mezi starostou a vlastníky stěžejních ploch vyplývá, že ani jeden z nich se nechtěl vzdát pouze části parcely, přes kterou měl vést chodník. Navíc oba požadovali několikanásobně vyšší částky, než je běžná výkupní cena.

„První parcelu, kde by vedlo pár metrů chodníku, bychom museli koupit celou, přičemž cena místo běžných třiceti korun za metr čtvereční by byla dvojnásobná, což při výměře přes tisíc metrů čtverečních činilo přes šedesát tisíc. Druhý plac bychom museli přeplatit dokonce šestinásobně, abychom mohli pěší trasu dokončit. Celkově by vyšel obec na 450 tisíc, což je absolutně nereálné," řekl Tomáš Trtek.

Alternativ už se obyvatelům Veletin příliš nenabízí. „Máme zde takovou spíše polní cestu, kterou bychom chtěli užívat, ale není příliš sjízdná na kole. Plánuje se také cyklostezka. Její realizaci však vidím optimisticky nejdříve za tři až čtyři roky, navíc by se jednalo spíše o objízdnou trasu, která by daný problém nevyřešila," doplnil starosta Veletin.

O rizicích tamní křižovatky ví také uherskohradišťská dopravní policie, pomoci ale nemůže. „V této části by nebyly přechody pro chodce bezpečné. Situaci by vyřešil jedině podchod, jak je tomu třeba ve Véskách. Jiná cesta v současnosti do Hradčovic nevede," sdělila policejní mluvčí Milena Šabatová. Právě s podchodem ovšem počítal zrušený projekt na vybudování chodníku.

Za poslední dva roky byla silnice u Veletin dějištěm hned čtrnácti dopravních nehod. Naposledy se zde stala smrtelná nehoda letos 11. dubna, kdy následkům poranění podlehl osmdesátiletý řidič fabie.