Kunovice – V Kunovicích se dnes poprvé veřejnosti představí nové dítko českého leteckého průmyslu, letoun EV-55M Outback z produkce kunovické společnosti Evektor.

„Je to významný počin, vždyť v České republice se postavilo další letadlo. To znamená, že letecký průmysl zde stále žije,“ neskrývá nadšení prezident Slováckého aeroklubu Kunovice Stanislav Sklenář.

Zrození nového letadla provázely porodní bolesti. První pokus o vzlet v červnu letošního roku skončil neslavně, když letadlo při startu padlo „čumákem“ na ranvej. „Chybou bylo, že se zavřel příďový podvozek. Závada je již samozřejmě odstraněna,“ ujistil marketingový manažer Evektoru Petr Grebeníček.

Stroj si svou ostrou premiéru ve vzduchu odbyl 22. června. Od země se od té doby odlepil již jedenáctkrát a bez problémů absolvoval devět letových hodin. „Ověřili jsme jeho stabilitu, základní letové vlastnosti či hydraulický systém. Nyní letoun představíme veřejnosti, následovat budou další letové zkoušky a postupná certifikace,“ uvedl Grebeníček.

Model s označením 55M je vojenskou variantou letadla. Civilní verze bude určena pro dopravu lidí a nákladu, uplatnit by se měla především na trzích v Africe, Asii, Austrálii a Jižní Americe. „Zatím ještě nepřijímáme žádné závazné objednávky, nicméně zájem z řad provozovatelů leteckých spojů z těchto regionů je enormní. Potvrdilo se tak, že prostor na trhu pro tento typ letadla stále existuje,“ konstatoval Grebeníček.

EV-55M Outback je devítimístný univerzální letoun, jenž dokáže fungovat i na nezpevněných vzletových a přistávacích drahách. „Jeho konstrukce by se dala přirovnat k menší verzi slavné L-410,“ míní pracovník Leteckého ústavu brněnského Vysokého učení technického Jiří Zablatzký.

Podle manažera Evektoru Grebeníčka je však mezi oběma stroji rozdíl. „Nemělo by se jednat o nástupce, ale spíše doplnění L-410. Ten je určen pro přepravu devatenácti cestujících na pravidelných linkách, EV-55 pojme devět pasažérů a budou jej používat společnosti, které neprovozují pravidelnou dopravu, spíše tu na vyžádání,“ doplnil Grebeníček.

Stanislav Sklenář tvrdí, že výroba takového letounu nemá v tuzemském měřítku v posledních letech obdoby. „Bohužel, letecké firmy se dnes nacházejí v úpadku. Aero Vodochody vyrábí spíše náhradní díly, Moravan Otrokovice postaví tak jedno letadlo za rok a sériová produkce kluzáků v Chocni už také skončila. Daří se nám pouze na poli ultralightů,“ přiblížil prezident Slováckého aeroklubu současnou domácí leteckou produkci.

Na dnešní předváděcí odpoledne byli kromě obchodních partnerů a spolupracujících společností Evektoru pozváni další významní hosté. Svou účast přislíbila místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková, poslanci z podvýboru pro letectví a kosmonautiku a zástupci z ministerstva průmyslu a obchodu, jež se podílelo na spolufinancování vývoje letadla. Slavnostní letové předvedení prototypu začne ve 14 hodin a potrvá asi dvě hodiny.

EV-55M Outback - Maximální horizontální rychlost je 408 km/h. Vnější rozměry: rozpětí křídel 16,10 m, celková délka 14,35 m, výška 4,66 m, rozpětí ocasní plochy 4,80 m, rozchod kol 2,92 m, rozvor 4,17 m. Hmotnost 2 626 kg, maximální vzletová hmotnost 4 600 kg, maximální užitečné zatížení 1 824 kg.