„Přestože jsme u řady zájemců, kteří u nás v minulosti bez problémů nakupovali, zaznamenali větší zdrženlivost a opatrnost, je obdivovatelů umění v regionu stále mnoho,“ uvedla Anna Frýbortová z jedné z hradišťských galerií. Finančně zajištění lidé podle ní nakupují sice pořád zhruba stejné množství uměleckých děl, více se však zaměřují na kvalitní autory. Další hradišťský galerista Milan Miklík tvrdí že o umění zájem je, ale také potíž kvalitní díla sehnat.

„Lidé si uvědomili, že investice do umění je dobrá a díky tomu se mimo jiné, částečně zastavil například i koloběh předmětů z pozůstalostí,“ poznamenal Miklík. Podle něj nyní záleží především na schopnosti obchodníka sehnat díla od prověřených autorů, poptávka po nich mnohonásobně převyšuje nabídku.

Oslovení galeristé se shodli na tom, že vklad do kvalitního umění je i v době finančních propadů nadčasovou a stabilní záležitostí. Ne všichni ale s jejich názorem souhlasí. Odborníci na investice jsou v tomto ohledu zdrženlivější. „Co se týče obchodu s uměním nelze jakkoli paušalizovat. Někteří držitelé uměleckých děl mohou například z důvodu finanční tísně chtít své sbírky rychle zpeněžit. Vývoj cen se však může velmi lišit v závislosti na konkrétním uměleckém předmětu,“ vysvětlil Jan Lener ze společnosti poskytující nezávislé finanční poradenství. Tento druh investice může být podle něj zajímavým doplňkem portfolia, ale neměl by být jeho základem. „Tento způsob ukládání peněz vyžaduje velké znalosti a zkušenosti, to by si měl každý uvědomit“ dodává Lener.

Opravdoví obdivovatelé umění ale považují finanční stránku za vedlejší. „Je v tom vášeň, emoce, nadšení a zamilovanost. Myslím si, že nic není černobílé a nikdo si nekupuje umělecký předmět, aniž by ho alespoň trochu neoslovil. Pokud se sběratel rozhodne zpeněžit něco ze své sbírky, většinou tak činí jedině proto, aby mohl investovat opět do nového díla“ osvětluje specialsta na umělecká díla z Uherskohradišťska Gabriel Slanicay.