VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehody na přejezdech na Slovácku: stále aktuální téma

Slovácko - Bylo osm hodin večer 16. března 2009, když ve Starém Městě vjel na železniční přejezd bez závor osobní automobil. Bohužel právě v době, kdy se blížil nákladní vlak, který vůz z přejezdu doslova smetl. Výsledkem byla jedna usmrcená a jedna zraněná osoba.

2.5.2014
SDÍLEJ:

Nehody vlaků na železničních přejezdech většinou způsobují neukáznění chodci a řidiči.Foto: DENÍK/Jiří Kordovaník

Takto tragicky začala šňůra podobných událostí na železničních přejezdech Uherskohradišťska, kterou za období posledních pěti let Slovácký deník vysledoval. Až do letošního 10. dubna, kdy se přihodil prozatím poslední případ poblíž nádraží v Kunovicích, musely vlaky na železničních přejezdech náhle zastavovat celkem v devíti případech poté, co se střetly s autem či s chodci.

Do konce roku 2009 se potkaly vlaky s překážkou na kolejích ještě dvakrát, a to poblíž Ostrožské Nové Vsi. Zatímco 28. listopadu se střet drážní soupravy s vozidlem poblíž lázní ještě obešel bez zranění, o necelý měsíc později byly následky daleko tragičtější. Přímo na Štědrý den srazila projíždějící souprava na železničním přejezdu ve směru na Uherský Ostroh chodce, který následky střetu nepřežil. A okolí Ostrožské Nové Vsi figurovalo u podobného incidentu opět v červenci 2013. „Dalo by se říci, že nejčastěji dochází ke střetům v okolí Ostrožské Nové Vsi, kde se odehrály celkem tři z devíti mimořádných událostí. Nicméně ani v jednom případě k tomuto střetu nedošlo na jednom přejezdu vícekrát," komentoval incidenty vlaků na Uherskohradišťsku za posledních pět let mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Kvůli srážce s autem či chodcem zastavovaly vlaky v uplynulých letech nejčastěji v okolí Ostrožské Nové Vsi

Skutečnost, že právě okolí Ostrožské Nové Vsi nejčastěji figuruje v této bilanci vážných železničních nehod, netěší ani tamější vedení obce. „O častých nehodách v našem okolí víme a snažíme se zajistit lepší zabezpečení železničních přejezdů. Máme celkem tři, z toho jsou dva bez závor," konstatoval starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček. Překážkou těch nejideálnějších řešení jsou však podle něj především chybějící peníze. „Zabezpečení železničních přejezdů závorami v Chylicích či u lázní je hlavně otázkou peněz. Například vzhledem k blízkosti hlavní silnice u přejezdu k lázním by zabezpečení tohoto místa přišlo téměř na 20 milionů a ještě by údajně byl problém se splněním současných bezpečnostních norem. Za stejnou částku se dá pořídit výstavba úplně nové cesty od vlakového nádraží až do lázní, pro tento projekt ale prozatím postrádáme finanční prostředky," vyjmenoval konkrétní problémy a jejich možná řešení starosta obce. A třeba právě železniční přejezd u lázní budí nepříjemné pocity také u těch, kteří jej překonávají prakticky každý den, a dobře jej tedy znají.

„Sama se při odbočování ve směru od Kunovic bojím, aby do mě někdo zezadu nevletěl, a proto musím odbočit vcelku rychle, což není dvakrát příjemné. A naopak při vjíždění na hlavní silnici často vidím, že někdo zůstane stát přímo na kolejích za před ním odbočujícím vozidlem. Naštěstí se na tomto přejezdu dlouho nic nestalo, ale sama jej přejíždím jen velmi nerada," popsala své zkušenosti Veronika Záhorská z vedení Sirnatých lázní Ostrožská Nová Ves.

Podle Drážní inspekce jsou to v drtivé většině právě neukáznění chodci či řidiči, kteří stojí za těmito často tragickými událostmi. „Téměř polovina všech nehod se odehrává na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením bez závor. A to i přesto, že těchto přejezdů je pouze čtvrtina z celkového počtu. Na těchto přejezdech také umírá více než polovina z celkového počtu usmrcených na železničních přejezdech," prozradil některé údaje ze statistik této instituce Martin Drápal. Přítomnost závor sice podle něj výrazně zvýší bezpečnost přejezdu, ale ani to není zárukou úplné bezpečnosti na železnici. „Na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením a závorami, jichž je přibližně 13 procent, od 1. ledna 2008 nezemřela ani jedna osoba. Vyjma osob, které fatálním způsobem vědomě riskovaly a obešly, objely nebo podlezly sklopené závory," poznamenal Martin Drápal.

Autor: Jiří Kordovaník

2.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Požár pneumatik. Ilustrační foto

V Metalšrotu v Tlumačově hoří pneumatiky

Ilustrační foto.

Cyklostezku z Bojkovic do Krhova prodražil most přes Bzovský potok

AKTUALIZUJEME

Kam o víkendu: Na Den Země, na bitvu o Bílé Karpaty, na pálení čarodějnic

Vyberte si z naší nabídky kulturních, sportovních a společenských akcí. Kompletní servis akcí naleznete v tištěné verzi pátečního vydání Slováckých novin.

1967 Rok, kdy jsem se narodil

Jak vypadal svět před padesáti lety? Do jaké doby se v roce 1967 spolu se mnou narodilo v Československu 130 166 jeho obyvatel? Na kolik tehdy přišel chleba, mléko, pivo, lístek do kina nebo jízdenka na vlak? 

Dokument, historie věznice a osudy vězňů. V Redutě čeká novou expozici slavnostní otevření

Třicet informačních panelů zaznamenávajících jak historii objektu uherskohradišťské věznice, tak vzpomínky a dopisy politických vězňů nabídne od zítřka v pořadí už druhá výstava o nechvalně známém objektu v Uherském Hradišti.

Hradišťští policisté získají elektromobil na půl roku zdarma

Minimální náklady na dopravu, moderní vybavení a bezhlučný chod elektromobilu BMW i3 si v nejbližších dnech budou moci vyzkoušet i strážníci uherskohradišťské městské policie.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies