Jedná se přitom o téměř historický okamžik, který doposud omezoval rozvoj a výstavbu areálu s historickými letadly.

„Do února letošního roku jsme měli od města pronajaty pozemky pouze na rok dopředu, což značně omezovalo nás rozvoj. Nemohli jsme rozšiřovat areál o další hangáry, nemohli jsme přemýšlet v dlouhodobém horizontu. Nová nájemní smlouva však všechno mění a otevírají se nám nespočetné možnosti pro další rozšiřování,“ sdělil za Letecké muzeum Martin Hrabec.

Čtěte také: Mladík našel za Ostrožskou Lhotou granát bez pojistky

Vedení muzea má letos v plánu rozšířit vstupní objekt do jeho areálu, kde vznikne nová menší expozice a prostory pro zaměstnance. Vybudovat se má také podstavec pro převezený vládní speciál Tu 154, jenž by mohl být kompletně poskládaný na přelomu roku 2017 a 2018. Projektová dokumentace pro další hangár by pak mohla spatřit světlo světa už v příštím roce, navíc v červnu muzeum představí dvě nová letadla.

Podívejte se na fotogalerii a video: Naganský expres přijel na Slovácko

„Kunovice vždy stály o vzájemnou spolupráci se Slováckým aeroklubem a Leteckým muzeem, nicméně v roce 2014 nám byla vypovězena smlouva a pozemky, které město vlastní pod muzeem, po nás aeroklub požadoval převést. S tím jsme nesouhlasili, a tak jsme jejich pronájem prodlužovali pouze na rok dopředu,“ nechala se slyšet starostka Kunovic Ivana Majíčková. Zásadním zlomem ve vyjednávání pro město byla skutečnost, že se z Leteckého muzea na začátku roku stal samostatný právní subjekt. „Vyjasnění majetkoprávních vztahů pro nás bylo signálem, že došlo k zásadní změně ve fungování muzea a s jeho vedením jsme se následně bez problémů domluvili. Vzájemná spolupráce Kunovic a muzea navíc neskončí pouze u pronájmu pozemků,“ prozradila Ivana Majíčková.

Čtěte také: Velký přelet skončil. Naganský expres bude v Kunovicích k vidění nejdříve za rok

Zásadní problém pro rychlejší rozvoj Leteckého muzea přitom nastal už v roce 2005. „Tehdy vznikla smlouva mezi Slováckým muzeem, Kunovicemi a Slováckým aeroklubem, kdy činnost muzea mělo zajišťovat Slovácké muzeum, jako zástupce Zlínského kraje. Zhruba tři roky zpátky však aeroklub vypověděl smlouvu s tím, že chce muzeum provozovat sám,“ sdělil ředitel Slováckého muzea Ivo Frolec.

Podle vedení Leteckého muzea se tak stalo především proto, že byla údajně jeho údržba ze strany Zlínského kraje dlouhodobě zanedbávána. „Finančně jsme navíc všem dokázali, že jsme schopní hospodařit ve výrazném plusu. Navíc už rok 2015 byl svojí návštěvností rekordní, čísla dosahovala na hranici jednadvaceti tisíc návštěvníků. Poslední rok 2016 jsme však i tuto hranici překonali a dostali jsem se k číslům okolo šestadvaceti tisíc návštěvníků,“ upřesnil Martin Hrabec.

Vznik Leteckého muzea v Kunovicích se datuje do roku 1970, kdy bylo založeno jako dobrovolná organizace Slováckého aeroklubu. Po revoluci se přestěhovalo na pozemky, na nichž má svá letadla doposud. Tehdy ještě klíčové parcely vlastnilo zemědělské sdružení, které je však v roce 2000 prodalo Kunovicím. O pět let později vzniká vzájemná smlouva s městem, Slováckým muzeem a Slováckým aeroklubem o provozu muzea. Ta je vypovězena v roce 2014. Od té doby hospodařil v muzeu aeroklub sám. V roce 2017 byl založen pobočný spolek aeroklubu s názvem Letecké muzeum v Kunovicích. Tomu se vzápětí daří vyjednat dlouhodobý pronájem pozemků vlastněných městem. V současnosti se v areálu muzea nachází na 29 letadel, z nichž je veřejnosti přístupných 22 exponátů. V roce 2016 se také uskutečnil pod taktovkou Leteckého muzea takzvaný Velký přelet, tedy největší přeprava letecké techniky v historii České republiky. Hlavní roli velkého přeletu obsadil vládní speciál Tu-154M. Letecké muzeum je dodnes spravováno partou nadšenců a dobrovolníků, jejichž počet kolísá mezi šesti až dvanácti členy.