VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobrodruzi projeli Evropu na lehokole

UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Více než šest tisíc kilometrů za necelých dvanáct dnů na jednom lehokole. To je cesta, kterou z norského Nordkappu do Gibraltaru ujela skupina osmi nadšenců ze čtyř zemí.

24.8.2007
SDÍLEJ:

Na unikatním dopravním prostředku projel Jan Galla téměř celou Evropu. Foto: archiv Jana gally

„Expedici Hamé Nordkapp-Gibraltar Nonstop Ride jsme vymysleli zhruba před rokem. Na jednom lehokole jsme chtěli projet trasu s co nejkratšími zastávkami. Nordkapp je známý jako nejsevernější turistické místo Evropy, Gibraltar naopak nejjižnější,“ objasnil výběr trasy sedmadvacetiletý účastník Jan Galla.

Osmičlenný tým tvořilo pět Čechů, Slovinec, Němec a Holanďan. Ti se na začátku rozdělili do dvou skupinek – cyklistické a odpočívající. „Každá skupina měla své auto. V dodávce byly čtyři postele, kde jezdci nabírali síly. Osobní auto doprovázelo jedoucího cyklistu a poskytovalo mu potřebný servis,“ přibližuje zázemí týmu Galla. Obě skupiny se v autech střídaly po osmnácti až dvaceti hodinách.

Parta nadšenců vystartovala z Nordkappu v úterý 7. srpna. První problémy je potkaly ve Švédsku. „Předpokládali jsme, že pojedeme po mezinárodní silnici E4, po které jsem jel již před šesti lety. Mezitím se však silnice změnila. Ze dvou pruhů s širokými krajnicemi se staly tři až čtyři a uprostřed se objevila lanová svodidla. Kamiony nás neměly kudy objíždět, a proto jsme museli hledat alternativní trasu,“ vypráví Galla. I kvůli tomu se celková délka trasy prodloužila z plánovaných pěti a půl na více než šest tisíc kilometrů.

Nejvíce zabrat dala lehokolistům cesta přes horké a kopcovité Španělsko. Dobrodruhům počasí přálo, pršelo jen ve dvou dnech. Shodou okolností vyšel déšť vždy na Slovince Petra, který navíc odjel většinu šotolinových cest a ještě k tomu v noci. „Takže si to vychutnal nejvíc,“ poznamenává ironicky Galla.

Největší liják schytal Holanďan Sjaak, který prochladl, a když se rozjížděl do kopce, natrhl si achillovku v levé noze. Tři dny proto nemohl jet na kole a první den měl problém sešlápnout spojku v autě. „Náplastí však pro něj bylo, že mohl v pondělí 20. srpna projet pomyslným cílem na Gibraltaru,“ dodává Galla.

Lehokolo vydrželo celou cestu. „Odjeli jsme ji na jedné sadě pneumatik, které jsme museli třikrát lepit. Žádný větší servis však nebyl potřeba,“ pohvaluje si sedmadvacetilý dobrodruh.

Expedice tak ustanovila rekord v rychlostním přejezdu na lehokole. „Spočítali jsme, že na jednoho člověka vychází osmdesát kilometrů za třicet hodin. Což není tak moc. Lidi, kteří si myslí, že to bylo jednoduché, bych však vyzval, aby našli odvahu a zkusili si to,“ dodává na závěr Galla.

Přečtěte si také:

Lehokolisté vyjeli napříč Evropou

24.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dobrovolníci vyběhali Diakonii 20 tisíc a spálili téměř 700 tisíc kalorií.
16

Dobrovolníci vyběhali Diakonii 20 tisíc a spálili téměř 700 tisíc kalorií

Průtah Nivnicí změní povrch.
4

Z průtahu Nivnicí zmizí kostky

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Jakub Vágner ve Starém Městě vyprávěl o Amazonii

"Nejhorším ze všech zvířat v Amazonii jsou pro mě motýly. Největší nebezpečí vám tam hrozí od těch, co nejsou vidět, jako jsou bakterie, paraziti," nechal se slyšet sportovní rybář Jakub Vágner.

AKTUALIZOVÁNO

Police hledá svědky nehody motorky v Kostelanech

Prudké brzdění mělo za následek pád motorkáře i jeho spolujezdkyně v Kostelanech nad Moravou. Nehoda se stala v neděli 23. dubna u fotbalového hřiště těsně před zápasem mezi týmy Kostelany nad Moravou a Ostrožská Lhota.

Dálnici z Otrokovic do Babic by mohli začít stavět už příští rok

VIDEO / Psal se rok 1963, když v ČSSR naplánovali čtyřproudou silnici H55 z Olomouce do Břeclavi a dál ke státní hranici. Od té doby sice její část otevřeli, ale stále jí převážná většina chybí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies