Cyklostezek přibývá, jejich trasy jsou rozmanité a rozdílně náročné. Jedna z nich spojí i příhraniční obce u nás a na Slovensku

„Tato část cyklostezky povede od Rokytnice směrem do středu obce Šanov. Sloužit bude také pro místní dopravu,“ sdělil starosta Šanova Alois Krejčí.

Vysvětlil, že v okolí budované stezky bydlí na nedalekých pasekách pět rodin, které dosud měly s příjezdem ke svým domům problémy. Takto k nim získají pohodlnější přístup.

„Klid budou mít všichni uživatelé cyklostezky. Vede v dostatečné vzdálenosti od hlavní komunikace, takže ji mohou kromě cyklistů využívat i návštěvníci obce,“ dodal Krejčí.

Dosud nijak neudržovaná polní cesta získá zcela novou podobu. Navrhovaná komunikace o šířce tří metrů se zpevněnou krajnicí má být dlouhá téměř tři čtvrtě kilometru. Počítá se se čtyřmi výhybnami na přehledných místech cesty a na jejím konci bude obratiště včetně malého parkoviště pro šest osobních aut.

Na projektu spolupracují obce Šanov a slovenská Horná Súča. Ta v tuto chvíli tedy řeší pořízení informačních map, tabulí a cykloturistického značení.

„Právě dokončujeme práce na informačních a směrových tabulích, příští měsíc je osadíme do terénu. Tím bude vše potřebné dokončeno,“ nastínil starosta Horné Súči Juraj Ondračka.

Oběma obcím by tato cyklostezka měla přinést tolik potřebné zvýšení turistického ruchu. Její další etapou, dlouhou zhruba dva a půl kilometru, by se pak měly obě obce propojit. Na tuto akci budou žádat o dotace z Evropské unie. Bez peněz z dotací se neobešla ani výstavba tohoto úseku. Celkem vyšla přibližně na šest milionů korun. Zhruba sedm set padesát tisíc korun získala slovenská Horná Súča na přípravu značení, zbytek má k dispozici Šanov pro výstavbu cyklostezky. Tato obec se na financování projektu podílí desíti procenty z celkové částky.

Nový úsek cyklostezky plánují také ve Slavičíně. Její trasa povede ze Slavičína do Hrádku. Komunikace pro cyklisty by měla mít asfaltový povrch na rozdíl od nedávno dokončené cyklostezky vedoucí z ulice Luhačovská k tenisovým kurtům na okraji města. Ta je tvořena zámkovou dlažbou. Nový úsek tedy bude vhodný také pro in-line bruslení.

„Provedli jsme výběr dodavatele. Do měsíce by měla být podepsána i smlouva, stačí už jen doložit potřebné podklady a můžeme začít budovat,“ uvedl starosta Slavičína Jaroslav Končický.

Necelý kilometr dlouhá první část trasy by měla vyjít na pět milionů šest set tisíc korun. Jeden milion osm set tisíc korun uhradí město Slavičín ze svých prostředků, na zbytek získali dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Slavnostního otevření více než třicetikilome­trového úseku nové cyklotrasy, který začíná v Horní Bečvě a končí v Zašové, se dočkali fandové cyklistiky v pátek 4. června. Jedná se o součást projektu Cyklostezka Bečva, který by měl být kompletně dokončen do podzimu.

„Cyklostezka Bečva, která je součástí takzvané první cyklodálnice C1, přinese po úplném dokončení možnost vyjet si doslova od horských pramenů do údolí. Od pramene Rožnovské či Vsetínské Bečvy až po její soutok s Moravou, napříč Zlínským a Olomouckým krajem, projedete více než 140 kilometrů po značené cyklotrase,“ sdělil mluvčí radnice v Rožnově pod Radhoštěm Tomáš Gross.

Dodal, že na své si díky různě náročnému terénu přijdou jak méně zdatní, tak trénovaní cyklisté. Celkové náklady na třicetikilometrový úsek činily okolo sto dvaceti pěti milionů korun, dotace tvořily sto pět milionů.

Podél Baťova kanálu byla zase dokončena stavba páteřní cyklostezky v délce osmdesáti kilometrů. Slavnostní otevření se uskutečnilo 24. dubna. Cyklisté se po nové trase projedou od Kroměříže až k Hodonínu.

„Ve Zlínském kraji již téměř na celé trase převládá asfaltový povrch, takže je stezka vhodná pro in-line bruslaře a navíc maximálně bezpečná, položená zcela mimo motorovou dopravu. Pouze u Kvasic, Bělova a Pahrbku u Napajedel musejí cyklisté překonat kratší úsek po málo frekventované silnici, tyto úseky však budou převedeny na cyklostezku v nejbližších letech,“ řekl projektový manažer Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě Jiří Durďák.

Cyklističtí nadšenci mají z každé nové cyklostezky upřímnou radost.

„Začíná léto, takže bude spousta možností si projet všechny nové trasy, které kde vyrostly. Nejenom že si prohlédnu místa, kde jsem třeba ještě nebyl, ale udělám i něco pro své zdraví. Na ježdění autem opravdu moc nejsem, není to ten pravý požitek,“ míní například Jiří Knápek ze Zlína.