VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Finanční gramotnosti se učí děti i učitelé

Zlínský kraj – Úvěr, úroky, terminovaný vklad. Pro mnoho školáků jsou to neznámé pojmy. Díky předmětu finanční gramotnost, která se už v současnosti vyučuje v některých základních a středních školách, by se měly znalosti mládeže rozšířit i v ekonomické oblasti. Ministerstvo školství ji totiž zavedlo jako povinné učivo.

17.9.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Šimánek Vít

Studenti mají malé povědomí o finanční gramotnosti. Školy ve Zlínském kraji se tématu věnují jen v rámci jiných předmětů

„Rozhodnutí zavést systém finančního vzdělávání žáků základních a středních škol byl dán usnesením vlády z roku 2005. Je zcela na rozhodnutí konkrétní školy, jestli tento vzdělávací obsah rozloží do více předmětů nebo jestli jej bude vyučovat samostatně,“ sdělil pracovník odboru vnějších vztahů a komunikace Ministerstva školství Ondřej Gabriel.

Na tom, aby se s ekonomickými pojmy seznámili žáci a studenti v celé České republice se podílela také Česká národní banka. „Nápad vytvořit dvojici pracovních sešitů a manuál Finanční a ekonomická gramotnost pro učitele vznikl na základě signálů ze škol, že existující učebnice leckterá důležitá témata buď vůbec nepokrývají, nebo je zpracovávají poměrně nezáživnou formou. Navíc mnozí učitelé pověření výukou ekonomických a finančních témat se v těchto oblastech mnohdy špatně orientují,“ uvedl pracovník odboru komunikace České národní banky Tomáš Zimmermann.

Vědomosti získávají v matematice či občanské výchově

Některé základní a střední školy ve Zlínském kraji se rozhodly zavést finanční gramotnost v rámci povinných vyučovacích předmětů. „Finance jsou součástí hodin matematiky v osmé a deváté třídě. Myslím si, že finanční matematika je pro děti dobrá příprava do života,“ poznamenal ředitel Základní školy Zlín, Dřevnická David Vyplel.

Žáci Základní školy Vsetín Trávníky se finančním dovednostem učí v občanské výchově. „Samostatně předmět nevyučujeme, ale je součástí jiného předmětu, kde si děti zkoušejí vytvářet například rodinný rozpočet. Bohužel bojujeme o každou hodinu, takže musíme rozvažovat, kolik hodin týdně se budeme tomuto tématu věnovat. Určitě je to pro žáky velkým přínosem, zvláště v současné době, kdy si lidé berou věci na dluh a nespočítají si, kolik si mohou dovolit splácet,“ vysvětlil ředitel Základní školy Vsetín – Trávníky Libor Slováček.

Gymnázium v Uherském Hradišti se rozhodlo zařadit do výuky finanční gramotnost v rámci matematiky. „Toto téma zařazujeme do osnov, ale teprve jsme na začátku. Učebnice, které ministerstvo poskytlo však nepoužíváme,“ poznamenal ředitel gymnázia Zdeněk Botek.

Ředitelka Gymnázia v Kroměříži Jana Poláchová si myslí, že je učivo o financích vhodným doplněním. „Žáky seznamujeme s touto tematikou v základu společenských věd. Na výuku jsou určeni speciální pedagogové, kteří byli proškoleni. Je to pro studenty určitě prospěšné,“ uvedla Poláchová.

Podle České národní banky se však program setkává i s negativními názory. „Někteří učitelé si stěžují, že na probrání učebnic nemají dost času. Pedagogové však musejí přesvědčit vedení svých škol, aby v rozvrhu vyčlenilo na tato témata odpovídající časový prostor. V tomto tlaku by učitelům měli pomáhat i rodiče – tedy pokud chtějí, aby jejich děti vyšly ze školy s určitou základní finanční a ekonomickou průpravou,“ uvedl Zimmermann.

Proto se Česká národní banka chystá na další projekt, který by měl zaručit hlavně proškolení pedagogů. „V současné době vnímáme jako aktuální problém neexistenci obdobného výukového materiálu pro budoucí pedagogy v rámci jejich vysokoškolského studia. Proto nyní spolupracuje s Vysokou školou ekonomickou Praha na přípravě první učebnice s pracovním názvem Finanční vzdělávání pro pedagogy. Měla by být vydána do konce tohoto roku,“ dodal Zimmermann.

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku!
Zde vás budeme v průběhu dne informovat o nejdůležitějších a nejzajímavějších událostech z regionu a hlavně vám nabídneme různé soutěže.

Autor: Simona Kukučová

17.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tatrováckou techniku využívalo několik hodně rychlých aut.
AUTOMIX.CZ
68

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Jakub Vágner popovídal ve Starém Městě o Amazonii.
5

Jakub Vágner ve Starém Městě vyprávěl o Amazonii

Police hledá svědky nehody motorky v Kostelanech

Prudké brzdění mělo za následek pád motorkáře i jeho spolujezdkyně v Kostelanech nad Moravou. Nehoda se stala v neděli 23. dubna u fotbalového hřiště těsně před zápasem mezi týmy Kostelany nad Moravou a Ostrožská Lhota.

Dálnici z Otrokovic do Babic by mohli začít stavět už příští rok

VIDEO / Psal se rok 1963, když v ČSSR naplánovali čtyřproudou silnici H55 z Olomouce do Břeclavi a dál ke státní hranici. Od té doby sice její část otevřeli, ale stále jí převážná většina chybí.

AKTUALIZOVÁNO

Den Země: přírůstek do kovozoo, rybář Jakub Vágner i koncert Marka Ztraceného

Ani nepřízeň počasí neodradila stovky lidí, aby přišly do areálu společnosti REC Group ve Starém Městě. Konal se tam už podesáté Den Země. Každý příchozí si našel něco pro sebe, nejširší nabídky mohly využít děti.

Světlovan uspořádal počtvrté Jiříkovský bál

Počtvrté se folklorní soubor Světlovan rozjel do jedné z menších okolních obcí, aby tam uspořádal Jiříkovský bál. Letos se konal v kulturním domě v Šumicích.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies