Radek Kabát, Lukáš Krause a Jiří Vinklárek starší a mladší netvoří spolek sběratelů veteránů, kteří plechové miláčky donekonečna pucují a vozí po přehlídkách. Naopak, jejich Pionýry dostávají v tvrdých podmínkách co proto. Fechtl team z Břestku je totiž družstvem závodníků na legendárních Jawách.

„Vše začalo v roce 2008, kdy jsem si bez přípravy zkusil závod do vrchu v Kašavě na Zlínsku. Bylo z toho deváté místo a zklamání. Proto jsem svůj stroj vyladil a za rok už jsem na stejné trati bral stříbro,“ ohlédl se na začátek poměrně mladé historie břesteckého týmu jeho zakládající člen Radek Kabát.

Příprava před závodem, to je podle fechtlařů základ úspěchu. Období předstartovní horečky jim začíná jeden až dva týdny před výstřelem startovní pistole. „Jsou to přece jen starší stroje, je tedy potřeba zkusit, jestli všechno perfektně funguje. Zvolit vhodné převody a pneumatiky, vyměnit palivový filtr, hadičky, svíčky,“ vysvětlil Lukáš Krause, který se k týmu připojil teprve loni. Hromadu práce musí každý odvést i po skončení závodu. „Na jedné z čtyřhodinovek mně uletěla šajtrpáka, stupačka a výfuk, prorazil jsem nádrž. Náhradní díly odmontováváme z vyřazených Pionýrů nebo kupujeme méně kvalitní součástky z Polska,“ dodal závodník.

Automechanik, řidič, výtahář a prodejce náhradních dílů zvládnou absolvovat zhruba dvanáct závodů do roka. Na Uherskohradišťsku ale mnoho příležitostí nemají. Závody starých Jaw mají mnohem hlubší tradici v Čechách, kde se jim říká Fichtly. Na Moravě se dá soutěžně jezdit na Horňácku a Přerovsku, nejvyhlášenější celoroční sérii o pěti dílech pojmenovanou Austerlitz cup pořádají ve Slavkově u Brna.

Kromě pohárů za medailová umístění se jezdci na Pionýrech chlubí i úspěchy v doplňkových kategoriích. Pořadatelé někdy vyhlásí například soutěž o nejhezčí zvuk výfuku, nejsympatičtější stroj, nejhezčí závodnici či nejhorší pád. Trofeje za ně však neudělují. „Posledně jsme dostali deset kilo cukru,“ smějí se břestečtí Jawisté.

Ti do další sezony nastoupí s jedním upraveným speciálem. Zeleňákovi přidají ve válci pomocné kanálky, závodní hlavu, moderní karburátor a rezonanční výfuk, odlehčí klikovou hřídel. Po úpravách se výkon motoru zvýší z tří a půl na deset koní. A maximální rychlost? V Břestku se sebevědomě mluví o 120 km/h…

Jawa Pionýr, Mustang

Obsah 50 ccm; Výkon 3,5 koně; Max. rychlost 65 km/h; Hmotnost 65 kg; Počet rychlostí 3; Spotřeba 3 l/100 km