Ale především kvůli konkurenci, tedy soukromým dopravcům. Kromě rychlejšího cestování totiž nabízejí i větší komfort – kávu a tisk zdarma, širokou nabídku jídla, útulné prostředí nevyjímaje.
„Před lety jsem se vlakům cíleně vyhýbal, teď už dva roky využívám in Kartu a vlakem jezdím docela rád. Například do Prahy je to mnohem lepší než autem," říká ředitel Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně Pavel Hrubec.
Konkurence je podle ředitele Lázní Luhačovice Eduarda Bláhy lékem a ucpané dálnice zálivkou na její rozvoj. „Mrzí mě, že žiji v obci, která příměstské vlakové spojení nemá. Ve vlacích, metru a dalších hromadných prostředcích mimo silnice vidím budoucnost pro velké metropole a recept, jak řešit kvalitu ovzduší, nedostatek parkovacích míst nebo historická centra bez aut," je přesvědčený Bláha.
Konkrétně o žluté vlaky bohužel cestující ve Zlínském kraji počínaje novým jízdním řádem od prosince přijdou.
„S největší pravděpodobností už vlaky RegioJet nebudou zajíždět do Starého Města u Uherského Hradiště. Obyvatelům Zlína a Otrokovic nabídne RegioJet rychlé návazné autobusové spoje do Olomouce s přestupem na vlaky RegioJet ve směru do Prahy a na Slovensko," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Úroveň vlaků? Pomohla konkurence, mají jasno panelisté Deníku
Kroměřížsko - Desetkrát ANO. Poprvé se v rubrice Deníku panelisté z Kroměřížska dokonale shodli. Úroveň železniční dopravy se podle jejich názoru u nás v posledních letech skutečně citelně zvýšila, ostatně vlakem čas od času cestuje téměř každý.
Jak už to tak ale bývá, i chvála má obvykle háček. Týká se totiž spíše soukromých dopravců, ke službám státních Českých drah mají respondenti dál řadu výhrad.
„Stále představují zkostnatělý neefektivní státní podnik, jeho jednorázová opatření nezakryjí nechuť cokoliv změnit,“ nebere si servítky třeba středoškolská učitelka z Holešova Svatava Ságnerová.
Oproti tomu ředitelka tamního centra TyMy Jarmila Vaclachová soudí, že vstupem soukromých společností se v poslední době úroveň služeb vylepšila i v případě Českých drah. Podle bývalé kroměřížské starostky Daniely Hebnarové výrazně zvýšila komfort pro cestující a snížila ceny hlavně konkurence.
„Liberalizace podnikání přinesla nám všem ovoce i v tomto případě,“ míní ředitelka kroměřížského Domu kultury.
O tom, že kvalita osobní přepravy u soukromých přepravců je na vysoké úrovni, je přesvědčena i studentka Michaela Mikulenková, konkurenci soukromých přepravců pak zmiňuje také ředitel Arcibiskupského gymnázia Jan Košárek: Ke zlepšení konečně nutí i České dráhy,“ shrnuje názor mnohých panelistů.
Kvalita cestování vlakem roste díky konkurenci, míní lidé na Valašsku
Valašsko – Zlepšila se kvalita železniční přepravy? Jednoznačná shoda mezi respondenty dalšího dílu Auditu Deníku na Valašsku nepanuje. Většina z deseti oslovených se však kloní k tomu, že kvalita roste. Důvodem je podle zastánců tohoto názoru především nástup konkurence.
„Ukázalo se, že v této oblasti konkurence jednoznačně prospěla," je přesvědčená ředitelka vsetínského Domu kultury Petra Vaňková.
Podle ní se začala kvalita osobní železniční přepravy rapidně zvedat právě po vstupu soukromých dopravců na trh.
„Rozdíly stále ještě jsou. Ale je vidět, že dopravci na kvalitě svých služeb pořád pracují," říká Petra Vaňková.
Zlepšení vidí také duchovní správce farnosti v Zašové Jiří Polášek.
„Zkuste se projet do Prahy a zpět. Je to pohodlné, rychlé, a když si objednáte lístek hodně dopředu, tak i levné cestování, kterému dávám přednost," pochvaluje si farář.
Růst kvality zaznamenal také jednatel Spolku pro zachování valašských tradic Milan Mareček. Vše však podle něj není jen růžové.
„Doprava se zrychlila, zvýšil se komfort cestování a poskytovaných služeb. Na druhé straně zaniklo nemálo spojů v odlehlejších oblastech," připomíná Milan Mareček.
Podle některých dotázaných také neroste kvalita rovnoměrně.
„Tedy alespoň v případě společnosti České dráhy. Konkurence v podobě soukromých dopravců služby Českých drah v mnohém převyšuje," je přesvědčená zdravotní sestra Petra Proksová ze Vsetína.
Žluté vlaky už do Starého Města zajíždět nebudou
Slovácko - RegioJet, Leo Express, Arriva plus České dráhy. Cestování po železnici nabízejí ve Zlínském kraji tři soukromé společnosti a jedna státní. Kvalita přepravy se podle osobností ze Slovácka, které odpovídaly v auditu Deníku, jednoznačně zlepšila. Ale především kvůli konkurenci, tedy soukromým dopravcům, kteří konkurují státnímu podniku. Kromě rychlejšího cestování totiž nabízejí i větší komfort – kávu a tisk zdarma, širokou nabídku jídla, útulné prostředí nevyjímaje.
A konkurenceschopnost je i argumentem většiny osobností, proč se zlepšila železniční doprava obecně. „Díky vstupu privátních dopravců šla nahoru i kvalita služeb Českých drah. Do Prahy z Moravy zásadně vlakem," nechal se slyšet ředitel Slováckého divadla Michal Zetel. S velmi podobným tvrzením vyrukoval i ředitel základní školy UNESCO v Uherském Hradišti. „Zlepšení nastalo tam, kde Českým dráhám začaly konkurovat na tratích soukromí dopravci, kteří přinesli naprosto odlišnou kvalitu a nabídku poskytovaných služeb," uvedl Jan Vorba.
Cestující se Slovácka se ale musí připravit na změny. Konkrétně o žluté vlaky bohužel cestující ve Zlínském kraji počínaje novým jízdním řádem od prosince přijdou.
„S největší pravděpodobností už vlaky RegioJet nebudou zajíždět do Starého Města u Uherského Hradiště. Obyvatelům Zlína a Otrokovic nabídne RegioJet rychlé návazné autobusové spoje do Olomouce s přestupem na vlaky RegioJet ve směru do Prahy a na Slovensko," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Zlepšila se kvalita osobní železniční přepravy?
Odpovědi panelistů ze Slovácka
INDEX Zlínského kraje
Kvalita osobní železniční přepravy se v České republice zlepšila. To si myslí 100% dotazovaných
Bořek Žižlavský, 54 let, publicista a fotograf
ANO. Jezdíme vláčkem často a rádi. Tratě jsou intenzivně modernizovány, staré soupravy vyměňovány za moderní, nádraží dostávají nové kabáty.
Zuzana Hoffmannová, 39 let, ředitelka Diakonie ČCE – střediska CESTA UH
ANO. Nejsou to sice bůhvíjaké velké pokroky, ale jsem ráda i za to „málo", jakou jsou např. čisté toalety. Napomohl tomu rovněž vstup soukromých dopravců na tento trh.
Ivo Frolec, 55 let, ředitel Slováckého muzea Uherské Hradiště a místostarosta UH
ANO. Pozitivní vliv na tom mají především soukromé společnosti.
Pavel Chabičovský, 37 let, OSVČ - dětský bavič a moderátor, pořadatel kulturních akcí, majitel společnosti zastupující známé umělce a umělecké soubory
ANO. Přirozeně=zánik parních lokomotiv, vyšší rychlost, čistota… Také jsem však viděl u žlutých roznášet jídlo nic netušícím pasažérům kolem chrchlajícího, zkrvaveného opilce.
Radovan Jančář, 49 let, ředitel Knihovny BBB Uh. Hradiště
Určitě ano co se týče pohodlí cestujících a ochoty a profesionality železničních zaměstnanců.
Jiří Jilík, 72 let, důchodce
ANO. Je to zjištění draze placené.
Antonín Mach, 48 let, ředitel Klubu kultury v Uherském Hradišti
Ano, a to jen díky vstupu privátních dopravních společností.
Libor Plšek, 41 let, hudebník
ANO.
Jan Vorba, 36 let, ředitel základní školy
ANO I NE. Zlepšení nastalo tam, kde ČD začaly konkurovat na tratích soukromí dopravci, kteří přinesli naprosto odlišnou kvalitu a nabídku poskytovaných služeb.
Michal Zetel, 36 let, ředitel Slováckého divadla Uherské Hradiště
ANO. Díky vstupu privátních dopravců šla nahoru i kvalita ČD. Do Prahy z Moravy zásadně vlakem.
ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU