Personál stále častěji čelí fyzickým i verbálním útokům. Nejčastěji se incidenty odehrávají v ambulancích traumatologie a interny, občas dokonce i přímo na odděleních.

Zatím v posledním případě pacient interny vyhrožoval skokem z okna. Sestra, která se ho snažila uklidnit a zadržet, skončila s modřinami a škrábanci po celém těle. V loňském roce napadl opilý pacient dokonce i policistu a známý je také případ sanitáře, který chtěl v čekárně interní ambulance zabránit opilému pacientovi v rozbíjení dveří a doplatil na svou snahu zlomenou rukou.

„Nejčastěji jde o klienty pod vlivem alkoholu nebo drog. Bohužel ale agresivita stoupá už i u běžných pacientů, kteří ve stresových situacích vulgárně nadávají personálu a někdy ho i napadnou fyzicky," upřesnila Hana Šantavá, vedoucí staniční sestra traumatologického oddělení.

Podle psycholožky Uherskohradišťské nemocnice Marty Beníčkové je zlost návštěvníků nemocnice často fází, kdy se tímto způsobem vyrovnávají se skutečností, že nejsou v pořádku a jsou nemocní oni nebo jejich blízcí. „V nemocnici je také zvýšený počet depresivních osob, které mezi řádky často vysílají zlostné signály. A deprese s potlačenou a neuvědomovanou zlostí často souvisí," doplnila Marta Beníčková.

Nemocnice v letech 2008 až 2010 najímala kvůli bezpečnosti personálu a ostatních pacientů soukromou bezpečnostní službu. To však byla velmi drahá záležitost, a proto od této praxe bývalé vedení nemocnice upustilo. V současné době se o ničem podobném neuvažuje.

„Chceme spíše apelovat na návštěvníky nemocnice a pacienty, aby si uvědomili, že všechen personál pro ně dělá maximum a chce profesionálně odvést svou práci. Všichni si uvědomují, že nemocný člověk má právo být ve stresu, to ho však neopravňuje k agresivitě vůči okolí. Nikdo z nich nemůže za to, že klient nemocnice má zdravotní problémy. Naopak se mu snažíme pomoci," řekl ředitel Uherskohradišťské nemocnice Petr Sládek, který připoutí, že i přetížený a unavený personál někdy nemusí být ve svém chování stoprocentní. „Ale děláme maximum pro to, aby tomu tak bylo."

Agresivita a bezohlednost návštěvníků nemocnic v posledních letech narůstá až neúměrně – na tom se shodne lékařský i nelékařský personál nejen v Uherském Hradišti. „Myslím si, že příčinou je i jakási frustrace celé naší společnosti. A mnozí si ji vybíjejí tam, kde jim nehrozí žádné postihy a sankce, třeba v nemocnici," uzavřel ředitel Petr Sládek.

Podle mluvčího uherskohradišťské policie Aleše Mergentala vyjíždějí policisté do nemocnice řešit nejrůznější situace, kdy agresivní pacienti nebo jejich blízcí napadají lékaře, sestry nebo další zaměstnance. Většinou se jedná o situace, které jsou prověřovány jako přestupky proti občanskému soužití, za což hrozí pokuta do dvaceti tisíc korun, nebo jako trestné činy výtržnictví či ublížení na zdraví. V těchto případech může útočník skončit až na tři roky ve vězení.

„Tito agresivní lidé jsou většinou opilí, nebo zfetovaní. Svědčí o tom jeden z případů, kdy opilá žena, která nebyla hospitalizována, přišla na jedno z nemocničních oddělení a začala nadávat zdravotní sestře, kterou vzápětí také fyzicky napadla. Naštěstí se vše obešlo bez zranění," uvedl Aleš Mergental.

Mezi častější situace podle něj patří transporty agresivních pacientů, kdy lékaři žádají policisty o asistenci při převozu. Cílovou stanicí je většinou kroměřížská protialkoholní záchytná stanice nebo psychiatrická léčebna. V těchto případech jede policista přímo v sanitce s pacientem.

Autor: Pavla Pinďáková, Dana Lipovská