VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ulice jako past. A co teprve když bude hořet?

Zlín - /REPORTÁŽ/ Natěsno. O fous. Jen tak tak. Takovým způsobem musejí hasiči projíždět některými úzkými ulicemi Zlína. Zdali skutečně projedou, o tom rozhodují někdy i centimetry. Je jasné, že nemohou poškrábat stojící auta, ale někdy to i přes obrovskou zručnost řidiče skutečně dál už nejde.

1.5.2012
SDÍLEJ:

Projet Zlínem bývá někdy pro hasiče doslova zkouškou odvahy a trpělivosti. Někdy je totiž od zaparkovaných aut dělí doslova jen centimetry.Foto: HZS ZLK

Související článek s fotogalerií a videem: Hasiči si museli nechat zúžit auta. Neprojeli úzkými ulicemi Zlína

Mnohdy zkrátka zůstanou trčet v půli cesty. Zaparkovaná auta totiž někdy vytvoří dokonalý špunt.

Pokud je to v stiuaci, kdy spěchají za nějakým akutním případem, vzniká tak velký problém. Někdy jim nezbude nic jiného, než běžet s kompletní několikakilogramovou výstrojí i stovky metrů po svých. Navíc velké komplikace vznikají, když hoří v horním patře výškové budovy a kvůli vozům se nemůže na místo dostat žebřík.

A jaká je tedy realita ve zlínských ulicích? O tom jsem se ve čtvrtek na vlastní oči přesvědčila, když jsem společně se zlínskými hasiči absolvovala kondiční jízdy po městě. A to hned v různé denní doby. Dopoledne a pak znovu večer. Navíc s různou technikou nejdříve běžným hasičským speciálem a pak s automobilovými žebříky.

Doprovázela nás i hlídka městské policie, která všem, kteří parkovali, jak neměli, rozdávala za stěrače letáky s upozorněním, aby se lidé zamysleli nad tím, zda nechali dostatek místa pro hasičské vozy. Těžko říct, zda si je vůbec někdo přečetl a neskončily bez povšimnutí v koši.

Lesní čtvrť

Dopoledne: Spletité a úzké ulice na Lesní čtvrti jsou pro hasiče mnohdy skutečnou „lahůdkou". Kolem desáté ranní to však bylo bez větších komplikací.

„Někdy ale stačí jen jedno špatně stojící auto a jednotka tímto končí," upozorňuje mě mluvčí zlínských krajských hasičů Ivo Mitáček. Společně s ním tvoříme výpravu, která se skládá z hlídky městské policie, našeho vozu a běžného hasičského auta.

I když jsou ulice relativně prázdné, musí jet hasičské auto skoro krokem. A v Křivé ulici nastává první problém. Z jedné strany auta, z druhé stromy a popelnice.

Hasičské auto je mine doslova o centimetry. Strážnice městské policie proto hned zareagují a řidičům za stěrači nechají vzkaz v podobě letáků. Až na menší drobnosti by se tedy hasiči v tuto dobu, kdyby hořelo, k místu dostali. Ale jak to bude večer, těžko říct.

Večer: Jsem poměrně mile překvapena, když jsme podobnou trasu absolvovali o devět hodin později.

„Možná to málokdo ví, ale hasiči každý den musejí jezdit do terénu i v případě, že nemají zásah. Neustále střídají různé typy vozů a absolvují různé trasy, aby neztratili grif a věděli, jak se který vůz chová a kam se s ním všude vejdou," vysvětluje mi Ivo Mitáček, zatímco opět ve stejném složení projíždíme ulicemi Lesní čtvrti. Celou trasu projedeme bez větších komplikací, jen místy musejí hasiči autům sklopit zrcátka, která trčí do cesty.

V jedné ulici mě však naprosto zarazí reakce jedné dámy. Když hasičské auto krokem mine to její, vyletí celá vyděšená z domu a hned se zajímá, jestli jí auto nepoškrábali.

Teprve až když ji mluvčí Mitáček uklidní, že se skutečně jejímu vozu nic nestalo, jde spokojeně domů. Absolutně se nezajímá o to, jestli se náhodou něco neděje, jestli hasiči nejedou k zásahu a zda třeba její vůz nepřekáží v cestě.

Letná a okolí polikliniky

Dopoledne: Naše další trasa vede do ulic Kotěrova, Lipová a v okolí Letné. Právě v první zmíněné ulici bývá velký problém zejména dopoledne, kdy řada lidí míří k doktorům na polikliniku, na úřad práce či univerzitu.

Ulice jsou sice průjezdné, ale jen s velkou opatrností. A tak strážnice městské policie opět vystupují a nechávají řidičům za stěračem vzkaz v podobě letáků. Příště by to totiž klidně mohly být i pokuty.

Ulice na Letné už jsou horší. Jeden člen posádky hasičů chvílemi vystupuje a opatrně řidiče naviguje, aby se mezi vozy vešel. Rozhodují skutečně centimetry. Vše ale dopadne dobře, hoši to zvládají bez újmy.

Večer: Tuto lokalitu znova navštěvujeme kolem osmé večer. Tedy v době, kdy je většina rodin už doma. Lze to ostatně vidět i na množství zaparkovaných aut. Zatímco Kotěrova ulice oproti dopoledni zeje prázdnotou, naopak ulice na Letné už jsou solidně obskládané.

Místy tak jízda hasičů připomíná slalom mezi auty. Ve Vysoké ulici hasiči musejí vystoupit a poposunout i několik popelnic, aby se do ulice vměstnali. V případě, že by hořelo, to znamená zdržení. No žádná sláva. Naštěstí se ani jednou nestalo, že by hasičský vůz neprojel.

Jižní Svahy

Říká se, že nejlepší má přijít na konec. Platí to bezezbytku. Když bych měla dvěma slovy vyjádřit situaci na tomto největším zlínském sídlišti? Naprostá katastrofa.

„To je neřešitelná situace, Několikrát jsme o tom jednali i se zástupci radnice a policií, ale výsledek není žádný," konstatuje Ivo Mitáček. Nová místa totiž už ani není kde zřídit.

Pro obyvatele skutečně velmi nepříjemné a složité a mnohdy i nervy drásající situace, kdy musejí jezdit kolem dokola a doslova bojovat o každý volný metr. A pro hasiče je to obzvláště oříšek.

Dopoledne: Než se vydáme na toto třicetitisícové sídliště, připojí se k nám nový vůz zvaný bronto. Jde o nejvyšší automobilový žebřík, který mají hasiči v kraji k dispozici. Jeho rameno dosahuje délky 92 metrů.

„Pořídili jsme jej právě kvůli výškovým budovám, jako je například segment, kde před více než rokem hořelo v desátém patře. Je to pro nás obrovský pomocník, jenomže jeho nevýhodou je šířka a prostor, který potřebuje k ukotvení. Bohužel už se tak několikrát stalo, že k místu vůbec nedojel anebo to skončilo poškrábáním aut," vysvětluje mi mluvčí hasičů, zatímco se k nám blíží skutečně velký kolos.

Musím říct, že pokud bych nosila klobouk, tak bych jej před tímto řidičem smekla. Tak mistrně kličkovat mezi zaparkovanými auty, to chce notnou dávku zkušeností a hlavně trpělivosti. Tento šofér to zvládá s úsměvem na tváři i přesto, že více couvá než jede vpřed. Projíždíme ulici Českou takřka křížem krážem.

„Dokud tady nepovolili stání i na chodníku, tak bylo takřka bez šance se tu dostat i s osobním autem, natož s hasičskou technikou," ukazuje mi Mitáček.

Bronto se mezitím pomalu vsune do jedné z úzkých ulic. A projede, i když o prsa. Zpět však musí řidič celou ulici pěkně pomalu vycouvat. Místy tak kolos zablokuje na pár okamžiků i najíždějící auta. Ale pořád se je kam dostat.

Do chvíle, než se dostaneme k ulici Moravská. Tady se speciál zasekne v polovičce a dál už to nejde. Od zaparkovaných aut má na každé straně sotva pár centimetrů. Končíme.

„A to naštěstí nehoří. Na vše je relativně čas a nikde nejsou ani davy lidí v šoku," upozorňuje mě Ivo Mitáček.

Už jenom příjezd hasičů na I. segment vzbudí velký rozruch mezi lidmi. „Co je, hoří někde snad?" ptá se poněkud vylekaně jeden z přihlížejících. Bronto se mezitím pomalu dostane až k boční straně budovy a tady hasiči zkoušejí, zda jej vůbec zvládnou ukotvit. Z vozu se začnou pomalou soukat čtyři velká kovová ramena.

„Jejich rozpětí má něco kolem dvou metrů, takže celkem má vůz něco kolem šesti metrů na šířku," vysvětluje mi řidič.

A ejhle. Z jedné strany jsou vyhrazené prostory pro výškovou techniku, přesto na nich řidiči běžně parkují. Naproti tomu jsou zase místa pro invalidy. Nebýt toho, že jsou zrovna některá místa opuštěná, vůz by neměl šanci se ukotvit.

„Ramena nelze vysunout třeba jen do půlky. Musí celá ven," objasňuje šofér.

A to znamená, že večer by tento žebřík neměl absolutně žádnou šanci se k segmentu vůbec dostat.

„Zřejmě bychom museli lidi evakuovat schodištěm anebo je slanit. To prostě vždy záleží na aktuální situaci," vysvětlil mi dál Ivo Mitáček.

Večer: Vzhledem k tomu, že v noci ulice Jižních Svahů praskají ve švech, už nás nedoprovází bronto, protože tady by byla veškerá snaha marná. A tak se na kondiční jízdy vydává daleko menší žebřík. A i ten má problémy.

V České ulici to ještě jakž takž jde, ale jeho jízda končí v ulici Slezská. Vůz se dostane sotva do její poloviny. A dál už bez sklopených zrcátek neprojede ani naše škodovka.

„To nemá smysl. Všude je to stejné," reaguje jeden z posádky hasičů. Strážníci mezitím opět rozdají lidem za stěrače letáky. A hasičský vůz se opět pomalu soukal zpět na hlavní cestu. V tu chvíli ale vyběhne jedna paní a oproti té z Lesní čtvrti má zcela opačnou reakci.

„Děje se něco? Nepotřebujete, abych odjela s autem?" ptá se velmi ochotně. Když jí hasiči vysvětlí, že je vše v pořádku, že mají jenom zkušební jízdy, rozloučí se a vrátí se domů.

Tak aspoň jedna milá tečka na závěr kondičních jízd.

A můj dojem? Myslím, že něco podobného by si měl každý zkusit na vlastní kůži. Možná by se mnozí skutečně chytili za nos, aby pochopili, že když jde o život, jde o vše. A majetek, to je to poslední.

Autor: Šárka Šarmanová

1.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Povodeň v červenci 1997 v Kostelanech nad Moravou.
67

Jídlo dováželi na loďkách či člunech

I psi se rádi vozí autem.

Nenechávejte děti ani zvířata v autě. Přijde vlna veder

Mastruboval u cyklostezky. Nepřestal ani na výzvu strážníků

Pohled na dospělého muže, který se uložil do porostu poblíž frekventované cyklostezky ve Zlíně a zde vesele masturboval, se naskytl poněkud zaskočenému cyklistovi uplynulou sobotu dopoledne. 

Silné bouřky dorazí po poledni do Čech, později na Moravu

Silné bouřky, které mohou doprovázet přívalové srážky, dnes zasáhnou celou republiku. Po poledni dorazí do Čech a na Českomoravskou vrchovinu, později odpoledne a večer se přesunou na Moravu a do Slezska. Výstraha na intenzivní bouřky platí pro Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký a Moravskoslezský kraj až do pátečního rána, pro ostatní regiony do dnešní půlnoci.

Jalubí se může pyšnit zrekonstruovaným koupalištěm

Koupaliště, na němž od roku 1939 dováděly v letních dnech celé generace Jalubí a přilehlých obcí, vstoupí po rozsáhlé rekonstrukci do další etapy své existence.

Zemědělci počítají s až o 20 procent nižší úrodou obilovin

Vysoké teploty v květnu a červnu a především velké sucho s nedostatkem srážek letos ovlivní úrodu obilovin na Slovácku. V těchto dnech startují žně a zemědělci počítají s horším výnosem, ale i s horší kvalitou obilí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení