Kukátko Uherskobrodska klikni ZDE

Obec si tak konečně oddechne po letech sužování kamionovou i osobní dopravou, kterou napříč jejím katastrem vedla důležitá silnice I/50, směřující od Brna ke Starému Hrozenkovu, někdešímu hraničnímu přechodu se Slovenskem. „Doposud docházelo k neustálému nárůstu jak osobní, tak nákladní dopravy. Počet kamionů se vyšplhal na tři tisíce denně. Nejhorší situace? V době ranní a odpolední špičky. To stojíte s nastartovaným motorem 10 až 15 minut, než dostanete možnost zapojit se do proudu projíždějících vozidel. U kamionů bývá kritická také neděle večer po 22. hodině. Ty hlavně ze Slovenska vyrážejí směrem na západ,“ popsal nepříjemnou realitu starosta Bánova Zbyněk Král.

Klíčovým momentem, jenž byl spouštěcím mechanismem urychleného odsouhlasení stavby silnice, se stala dopravní nehoda kamionu 18. července 2005 v nechvalně známé zatáčce smrti na okraji Bánova, kde zahynul řidič kamionu, který srovnal se zemí velký rodinný dům a srazil osobní automobil, v němž byli dva lidé vážně zraněni. „Místo dopravní nehody navštívil také tehdejší hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš a slíbil pomoc s prosazením obchvatu Bánova,“ vzpomíná na nepříjemnou událost z doby před pěti lety Král.
Chtělo by se říct, že pak už šlo všechno ráz na ráz a během tří let byly vyřízeny všechny potřebné náležitosti k tomu, aby stavba začala, ale nebylo to tak jednoduché. Situaci podle Krále komplikovaly nevyjasněné majetkové vztahy, nevypořádaná dědictví nebo majitelé pozemků žijící i na velmi vzdálených místech. „Samotné výkupy nám usnadnila cenová mapa, kterou si obec nechala zpracovat a která určila stejnou cenu za metr čtvereční všech vykupovaných pozemků,“ naznačil Král.

V říjnu 2008 pak společnosti Imos, a. s., Brno a SDS EXMOST, s. r. o., Brno vrhly do prostoru „za bánovská humna“ desítky strojů a dělníků. Ti za 25 měsíců upravili terén a položili několik podkladových vrstev pro finální živičný povrch 4, 425 kilometru dlouhé a 11,5 metru široké komunikace. „V trase není žádné mimoúrovňové křížení s možností připojení, úrovňové křižovatky jsou navrženy celkem tři, dále jsou navrženy čtyři mostní objekty, přeložky inženýrských sítí, vegetační úpravy a biologická rekultivace,“ sdělil ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek, podle něhož byla stavba nakonec oproti původnímu plánu o 10 milionů levnější a přišla tak na 570 milionů korun. Peníze podle Chudárka přišly z operačního programu dopravy (EU) a z národních zdrojů.
Obtížné okamžiky při stavbě obchvatu však zažila obec ve chvíli, kdy majitel jednoho z pozemků podmínil jeho prodej vybudováním protihlukové stěny. „Řešením se ukázala možnost využití 52 tisíc metrů krychlových výkopové zeminy z obchvatu, ze které se vytvořil na pozemcích obce ochranný terénní val. Vyřízení takové stavby pro nás znamenalo projít si stejným procesem schvalování jako stavba obchvatu,“ naznačil starosta.

Spokojení nakonec nejsou jen Bánovští, ale i šoféři, kteří oblastí projíždějí pravidelně. „Z pohledu řidiče musím říct, že nám obchvat ušetří hlavně spoustu času, kdy se nebudeme muset courat v koloně kamionů funících za Bánovem do kopce,“ přiznal se profesionální šofér Josef Světinský ze Lhotky u Hradčovic.

Čtyři otázky pro starostu Bánova Zbyňka Krále

Jak dlouhá byla vlastně cesta od prvotního požadavku vybudování obchvatu až po jeho letošní svatokateřinské slavnostní otevření a vzpomeňte hlavní důvod jeho vzniku.

Důvodem byla stále se zvyšující hustota provozu, hlavně pak kamionové dopravy na silnici I/50, která prochází středem obce. A nejen že výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší, ale představuje i velké nebezpečí pro obyvatele Bánova. Především nechvalně proslulá „zatáčka smrti“, ve které se stalo několik smrtelných dopravních nehod. V roce 1995, když padlo definitivní rozhodnutí, že se nebude stavět dálnice Brno – Trenčín, jejíž trasa měla procházet mezi Bánovem a Suchou Lozí, poslalo bánovské zastupitelstvo žádost o vybudování obchvatu Bánova tehdejšímu ministru dopravy Romanu Římanovi. Ten odpověděl, že nejbližší možný termín realizace takového záměru je rok 2006. Rozhodujícím impulzem se stala vážná dopravní nehoda kamionu v již zmiňované zatáčce 18. července 2005. Při ní zahynul řidič kamionu, kamion srovnal se zemí velký rodinný dům a srazil osobní automobil, ve kterém byli dva lidé vážně zraněni. Místo dopravní nehody navštívil také tehdejší hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš a slíbil pomoc s prosazením obchvatu Bánova. Náš dík za podporu patří také bývalému poslanci Ludvíku Hovorkovi a novinářům, kteří téma obchvatu nenechali zapadnout.

Jakým způsobem se sama obec zapojila do výstavby obchvatu Bánova?

Výstavba obchvatu měla od samého počátku velkou podporu široké veřejnosti. Přesto se objevilo především při výkupech pozemků několik kritických míst. Byly to nevyjasněné majetkové vztahy, nevypořádaná dědictví nebo majitelé pozemků žijící i na velmi vzdálených místech naší zeměkoule. Díky velmi dobré spolupráci s firmou Inženýrská investiční (byla pověřena výkupy pozemků), Ředitelstvím silnic a dálnic a krajským úřadem se nám podařilo postupně vyřešit všechny nesrovnalosti, které ohrožovaly stavbu obchvatu. Samotné výkupy nám usnadnila „cenová mapa“, kterou si obec nechala zpracovat a která určila stejnou cenu za 1 m2 všech vykupovaných pozemků.

Vzpomínáte, kdy jiskřička naděje, že obchvat Bánova bude, nejvíc pohasínala? O jakou situaci šlo?

Majitel jednoho z pozemků podmínil jeho prodej vybudováním protihlukové stěny v místě, kde by hluk z obchvatu zhoršil životní podmínky obyvatel jedné části Bánova. Bohužel studie, kterou obec nechala zpracovat, ukázala, že hodnoty nepřesáhnou předepsanou normu tak, aby součástí stavby obchvatu bylo i vybudování protihlukové stěny. Řešením se ukázala možnost využití 52 000 m3 výkopové zeminy z obchvatu, ze které se vytvořil na pozemcích obce ochranný terénní val. Vyřízení takové stavby pro nás znamenalo projít si stejným procesem schvalování jako stavba obchvatu. Za to, že se nám podařilo všechno stihnout, vděčíme majitelům všech pozemků, kteří nám je dali ochotně k dispozici, ale také velké vstřícnosti všech institucí, které se k této stavbě vyjadřovaly. Potvrdilo se, kdo rychle dává, dvakrát dává. Kdyby došlo ke zdržení, zasáhla by do stavby obchvatu ekonomická krize a její realizace by byla vážně ohrožena.

Patronem řidičů je svatý Kryštof, jaké přání byste jeho ústy vyslal všem šoférům, kteří od čtvrtka budou vaši obec pouze míjet?

Všem řidičům přeji šťastnou cestu a šťastný návrat, nejlépe pod ochranou svatého Kryštofa. Přeji jim, aby měli hodně trpělivosti a ohleduplnosti. A ať nezapomenou, že spěchat se má jenom pomalu.