Za nejslavnější éru však pamětníci považují 80. léta, kdy vznikaly kabarety Přemysla Ruta. Nyní na ně divadelníci navazují inscenací hry Fraška à la krab (Krabaret). Premiéru bude mít už za necelé dva týdny.

Jak to všechno začalo

Někteří diváci si možná vybaví datum 31. března roku 1980, které se stalo Malé scéně Slováckého divadla v nejlepším slova smyslu osudným. „Od klavírního preludování v restauraci hotelu Morava (za pivo a večeři) se na Malou scénu za 2 dcl vína přesunul čerstvý absolvent režie na pražské DAMU, svobodník absolvent Přemysl Rut," vzpomíná dramaturg a pedagog, profesor Jan Gogola. S Rutem přišla i dnes už legendární éra kabaretů - Dramata v paláci Borgiů, Hostinec U příležitosti, Testament umírajícího Pierota a další. „Kabaret v Uherském Hradišti se stal senzací v tom nejlepším slova smyslu. Bylo těžké posoudit, koho tento fakt překvapil víc, zda diváky, či autory a interprety, vedení Slováckého divadla nevyjímaje. Pondělky na Malé scéně byly dlouho dopředu vyprodány," vybavuje si Jan Gogola. „Hostinec U příležitosti znamenal nejenom významný čin v rámci Malé scény, ale stal se skutečnou událostí v daleko širším kontextu. Přesvědčivě to dokázalo hostování divadla v Praze, kde se na kabarety chodili dívat známí čeští divadelníci."

Kabaret se vrací

V roce 1984 ale Přemysl Rut odešel do Prahy a éra kabaretů na Slovácku skončila. Současná dramaturgie se však rozhodla oblíbený žánr oživit a uvést novinku s názvem Fraška à la krab (Krabaret). „Byli bychom rádi, kdyby hra pobavila především mladé publikum. Poskytla jim jiný žánrový pohled na divadlo, než jaký mohou vidět například při klasických titulech na sousední velké scéně. Nabídla inteligentní jazykový humor, zajímavé téma, hravost napříč všemi divadelními složkami. A myslím si, že tato nabídka není nezajímavá ani pro diváky dříve narozené. Vždyť potřebu hrát si máme všichni navždycky zakotvenou v sobě. A přes původní hudbu Přemysla Ruta stavíme jakýsi pomyslný most, spojující dnešní Malou scénu se slavnou érou Rutových kabaretů konce 80. let," zve na inscenaci její dramaturgyně Iva Šulajová.

Premiéra už brzy

Nejenom, že připravovaná inscenace naváže na slavnou éru kabaretů, ale jak už prozradila dramaturgyně, do Hradiště se, byť nepřímo vrátí i Přemysl Rut, jenž k novince složil hudbu. Režisérkou inscenace je Martina Schlegelová. Pozoruhodné je i jméno autora hry, jež vznikla přímo na tělo uherskohradišťským hercům. Je jí držitel ceny Alfréda Radoka Milan Šotek. V hlavních rolích se představí Klára Vojtková, Jiří Hejcman, David Vaculík a další. Premiéra proběhne v pondělí 26. května v 19.00. (kaj)

Kdo je Přemysl Rut
Profesor Přemysl Rut se narodil 10. března 1954 v Kutné Hoře. Během svých studii na pražské DAMU spolupracoval s Nedivadlem Ivana Vyskočila, kde se zapojil nejprve jako zpěvák a klavírista, později i jako autor. Po studiích činoherní režie na pražské DAMU, absolvoval ji v roce 1979, působil během své vojenské služby v Uherském Hradišti ve Slováckém divadle jakožto režisér a umělecký vedoucí zdejší Malé scény. V letech od roku 1984 do roku 1990 učil na Pražské konzervatoři a současně vedl poloamatérský divadelní soubor Malé české divadlo, kde uváděl inscenace svých her a scénická čtení her, které tehdejší režim nepovoloval inscenovat. Zároveň s tím také pomáhal vydávat samizdatový časopis O divadle. Po sametové revoluci krátce pracoval jako redaktor Literárních novin. Od roku 1999 spolupracuje jako pedagog na pražské DAMU, od roku 2003 zde působí jako vedoucí katedry autorské tvorby, roku 2008 byl jmenován profesorem. Spolupracuje s Českým rozhlasem, vystupuje ale i v České televizi.
(Zdroj: Wikipedie)

Kdo je Milan Šotek
Absolvent pražské DAMU (obor dramaturgie činoherního divadla) působil v letech 2010 –2013 jako dramaturg Moravského divadla Olomouc. Od sezony 2013/2014 je dramaturgem pražského Divadla na Vinohradech. Jeho talent je rozepjat mezi velkou činohru a malé formy. Knižní výbor Hry se slovy a tanci obsahuje pět dramatických textů, které Šotek napsal buď pro Cabaret Calembour (Borůvčí, Sukna, Plejtvák), nebo na objednávku profesionálních scén (Tajemství Žlutého hřbetu pro Divadlo A. Dvořáka Příbram a Nový bleší cirkus pro Studio Ypsilon) a jež se pravidelně umisťovaly ve finále Ceny Evalda Schorma (2008, 2011, 2012). Jeho hra Plejtvák se stala nejlepší původní českou hrou roku v rámci udílení Cen Alfréda Radoka za rok 2013. V rámci rezidenčního programu Centra současné dramatiky Divadla LETÍ nyní napsal původní Frašku a la krab aneb KRABARET pro Slovácké divadlo Uherské Hradiště. (Zdroj: Dilia)