Až devadesát procent z nich si také myslí, že firmu je potřeba předat ještě za života. Otázka, kterou řeší stále více českých podnikatelů. Mnoho z nich již totiž dosáhlo důchodového věku a nyní řeší otázku budoucnosti svého byznysu.

„Zatímco zaměstnanec nebo externí manažer může odejít, když firmě teče do bot, rodinný příslušník, tím spíše šéf rodinného podniku, si to nemůže dovolit a musí ustát prakticky cokoliv. Je to pro něj otázka udržení rodiny, zabezpečení dětí či společenské odpovědnosti vůči svému okolí, a v takové situaci lidé vydrží výrazně více," popisuje předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Zatímco ve světě kontrolují rodinné firmy téměř 80 % HDP vytvořeného podnikatelskými subjekty, u nás je to kolem 20 %. Důvod je jasný. Čtyřicet let budování komunismu podnikatelskému prostředí nijak nepřálo a tradice prvorepublikových rodinných podniků z velké části úplně zanikla. Po roce 1989 pomalu dochází k jejímu obnovování, je ovšem zřejmé, že půjde o běh na dlouhou trať.

Mnozí majitelé firem založených v devadesátých letech přicházejí do důchodového věku a řeší otázku, komu podnikání předat. Na výchovu nástupců totiž mnohdy nezbýval čas. Potvrzují to i data z průzkumu AMSP ČR, podle kterých jen polovina z dotázaných zaměstnává svoje děti a vychovává si tak nástupce.

Příkladem může být zakladatel firmy Gumex Jan Sedláček, který v roce 1994 společně se svými třemi známými založil malou firmu na výrobu a obchod v oblasti hadic, těsnění a dalších produktů z pryže a plastů. Dnes, po více než dvaceti letech, je stále ve vedení rodinné firmy, která zaměstnává přes stovku lidí v Strážnici, Brně a Praze, nicméně otěže dalšího vývoje podniku již převzali jeho potomci.

Ilustrační foto

„Mám štěstí, že moje děti vzaly starost o naši firmu za svou. Nyní jsou to již oni, kdo posouvá Gumex dál. Já mám naopak spíše tendenci je brzdit. Někdy se mi to bohužel, nebo možná naštěstí, nedaří," popisuje Jan Sedláček s tím, že ze začátku oba jeho synové a dcera prošli ve firmě několika pozicemi, aby detailně poznali její prostředí. Dnes zastávají funkce ve vedení.

Průzkum AMSP ČR také odhalil, že více než polovina dotázaných majitelů rodinných firem je přesvědčeno, že právě rodinný charakter jejich byznysu posiluje důvěru jejich obchodních partnerů. Vůbec nejčastěji zmiňovanou výhodou byly flexibilita a pozitivní atmosféra ve firmě. /PI/