Ti, kteří hledají výdělek na léto, tak pouze doufají, že se situace zlepší do začátku prázdnin, kdy většina firem zasílá své nabídky do pracovních agentur. „Poptávka je však již nyní tak velká, že se nám nejspíše nepodaří uspokojit všechny. Nabídek je letos výrazně méně,“ uvedla vedoucí zlínské pobočky pracovní agentury Index Nosluš Alice Matůšů.

Přestože se obvykle lidé do manuální práce nehrnou, letos jim nezbývá jiná možnost, než přijmout alespoň takovou nabídku. „Největší zájem je o administrativní práce v kancelářích. Těch je však nedostatek. Firmy totiž většinou potřebují spíše skladníky, případně pracovníky na pomocné manuální práce,“ upřesnila Matůšů.

Nabídku pracovních agentur berou mnozí zájemci o brigádu jako poslední možnost. Přednost dostává internet, novinová inzerce nebo osobní kontakt ve firmách. „Agentury sice využívám, ale stejně s nimi moc spokojený nejsem. Často rapidně snižují provizi a vy si nevyděláte tolik peněz. Myslím, že člověk daleko lépe zapůsobí při osobním setkání se zaměstnavatelem,“ řekl student z Otrokovic Jan Červinka. Ten si sám našel brigádu v prodejně se sportovním zbožím.

Co krize dost podstatně ovlivnila, jsou finanční požadavky brigádníků. Průměrná hodinová se sice stále pohybuje okolo šedesáti korun, ale mnozí brigádníci přijmou i méně placená místa. „Lidé berou prakticky jakoukoliv nabídku, hlavně aby něco sehnali. V minulých letech by nad nižším ohodnocením ohrnovali nos, ale situace je zatím bohužel taková, že velký výběr nemají,“ prozradil vedoucí zlínské pobočky agentury Start People Leoš Fikeis.

Najít zajímavou práci na léto, znamená mnohdy měsíce hledání. „Letos budu prodávat kabelky, ve kterých se sice moc nevyznám, ale snad to nějak zvládnu. Brigádu jsem sháněla snad od února. Pracovala bych prakticky kdekoliv i za čtyřicet korun na hodinu, hlavně abych měla práci,“ řekla středoškolačka ze Spytihněvi Michaela Škrabalová.

Šancí pro brigádníky je ještě nabídka velkých firem. Například Barum či Tescoma budou nějaké zájemce nabírat, ovšem až začátkem prázdnin. „Kolik pracovníků budeme potřebovat ještě v tuto chvíli nevím. Všechno záleží jenom na množství práce. Přednostně však najímáme lidi z agentur a také ty, kteří u nás vypomáhají celoročně,“ sdělil vedoucí provozu v Tescomě Radomír Ševců.

Lidé bez zaměstnání mají většinou smůlu. „Když už má někdo zájem o brigádníky, tak výhradně o studenty. O nezaměstnané lidi moc firem nestojí,“ sdělila Alice Matůšů, vedoucí pobočky Index Nosluš ve Zlíně.

Milan Houžva