Otázkou však zůstává, na jak dlouho hrozbu insolvenčního řízení majitelé letecké továrny v Kunovicích odvrátili či do jaké míry je v této souvislosti reálnější přesun výroby letadel ze Slovácka do Ruska.

Návrhem insolvenčního řízení na Aircraft Industries se zabývá Krajský soud v Brně a podle posledních informací právě tam v těchto dnech zamířily od řady věřitelů informace o uhrazených pohledávkách ohroženou společností.

„Jelikož Aircraft Industries je rovněž dodavatelem výrobků a služeb pro GE Aviation Czech, dochází k vzájemným zápočtům faktur přijatých a vydaných, čímž se výše pohledávek postupem času snižuje," informovala brněnský soud Dagmar Denková z GE Aviation Czech s tím, že společnost s kunovickým výrobcem letounů uzavřela dohodu o uhrazení všech pohledávek nejpozději k 10. červnu 2016.

A zatímco ještě před několika dny Aircraft Industries dlužil i svému sousedovi firmě Evektor, a to podle vyjádření manažera Evektoru Martina Růžičky zhruba devět milionů korun, již v pondělí 16. května Evektor naopak Krajský soud v Brně informoval o nulových pohledávkách vůči Aircraft Industries.

O tom, že nemá žádné pohledávky po lhůtě splatnosti vůči Aircraft Industries, informovala soud v pondělí 16. května také obecně prospěšná společnost Centrum služeb postiženým Zlín, která přitom ještě pět dní před- tím o jistých pohledávkách vůči Aircraft Industries brněnský soud informovala, ovšem s upozorněním, že jsou postupně hrazeny. I v tomto případě tak dle dostupných informací nejspíš došlo k jejich plnému uhrazení.

A svůj záměr nepřipojit se k insolvenčnímu návrhu oznámila také společnost Fornax ze Strážnice, jíž Aircraft Industries údajně dluží 1,37 milionu korun. „Současná situace ve společnosti Aircraft Industries je nám známa, ale zatím nevidíme důvod, proč bychom se měli připojovat k nějakému insolvenčnímu řízení," zní prohlášení jednatele společnosti Vladimíra Těthala směrem ke krajskému soudu.

Pomoc kunovickému výrobci letadel navíc může směřovat hned z několika směrů. „Ještě v průběhu tohoto týdne společnost Aircraft Industries osobně navštívím. Chci se nejen seznámit s aktuálním vývojem situace, ale především nabídnout nějaká řešení, jejichž podobu zatím nebudu konkretizovat," prohlásil v té souvislosti pro Slovácký deník například senátor a podnikatel Ivo Valenta.

A kunovickou firmu v úterý 17. ledna osobně navštívil také prezident Hospodářské komory České republiky Vladimír Dlouhý.

„Vzhledem k tomu, že to je poměrně citlivá situace, necítím se být oprávněný k tomu vyjadřovat. Ale zastávám názor, že všichni, včetně státních orgánů, by se měli snažit, aby co nejvíce té výroby zůstalo v České republice a přímo pak v Kunovicích, protože je tady tradice, je tady potenciál a jsou tady na to i specialisté," prohlásil na dotaz Slováckého deníku Vladimír Dlouhý.

Stanovisko k postupnému uhrazování finančních závazků společnosti Aircraft Industries se nepodařilo získat od generální ředitelky Ilony Plškové, která redaktorovi Deníku svůj telefon nezvedala.

Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v České republice. Zaměstnává zhruba 1100 lidí. Nosným programem společnosti je především malý dopravní letoun L-410, který je dodáván do mnoha zemí světa. Stroj L-410 byl vyvinut v druhé polovině 60. let, od té doby byl již několikrát modernizován. V hangárech společnosti by mělo být v současnosti vyrobeno 19 letadel, která čekají na své majitele. Velká část produkce firmy v minulosti směřovala na ruské trhy. Zatímco ještě v roce 2013 prodala firma Aircraft Industries 20 letounů, z čehož velká část směřovala právě tímto směrem, o rok později se podařilo prodat celkem 16 strojů, z nichž do Ruska zamířilo sedm. V roce 2015 si od kunovického výrobce zakoupili nové letouny pouze čtyři zájemci, v letošním roce pak dva.

Kvůli finančním potížím podniku muselo 8. prosince loňského roku nastoupit na nucený pobyt doma za 60 procent platu na 500 jeho zaměstnanců. Posléze došlo k prodloužení tohoto opatření až do letošního června. V současnosti se to týká zhruba 400 lidí.