Je to poprvé, kdy je mohou lidé vidět, řekl dnes Tino Hammid.

Hackenschmied (1907 až 2004) debutoval v roce 1930 krátkým snímkem Bezúčelná procházka, který zaujal zajímavými efekty. Poté také vytvářel populární filmové reklamy u společnosti Baťa.

Před válkou odešel do Francie a následně do USA, kde změnil jméno na Alexander Hammid, potkal svou první ženu Mayu Derenovou a věnovali se společně experimentálnímu filmu. Prosadil se postupně jako režisér, kameraman i střihač dokumentárních filmů. V roce 1965 získal Oscara za nejlepší krátkometrážní snímek za film Žít. Jeho syn z druhého manželství Tino, který se věnuje fotografii, nyní v Hradišti představuje ucelený soubor filmů svého otce i jeho kresby.

„Objevil jsem je úplně náhodou. Když matka zemřela, přijel jsem do New Yorku a našel ty kresby. Zeptal jsem se na ně otce, protože jsem o nich vůbec nevěděl a moc se mi líbily, ale moc toho neřekl. Vzal jsem si pak nějaké s sebou do Los Angeles, a když otec zemřel, získal jsem zbytek. Byla jen otázka času, kdy s nimi něco udělám," řekl dnes ČTK Hammid, který má 54 otcových kreseb, vystaveno je jich 40. Většina z nich vznikla v době, kdy Hammid žil se svou první ženou a přátelili se s galeristkou Galkou Scheyerovou. Výtvarná díla budou v Uherském Hradišti vystavena do konce října, poté se přesunou do Amerického centra v Praze.

Návštěvníci filmové školy mohli vidět dvě desítky Hammidových filmů. „Největší reakci vyvolala baťovská reklama Silnice zpívá, je to vtipná reklama. Lidé se smáli, já se taky vždy směju," podotkl Hammid, který před několika lety ve Zlíně viděl kolekci dalších baťovských reklam.

V Americe se podle něj občas promítají filmy jeho otce, spíše však ty, které vytvořil až v USA. Nyní jsou Tino a jeho česká manželka v kontaktu s českým konzulem, chtěli by Hammidovy snímky nabídnout univerzitě v Los Angeles.

Přestože pořadatelé filmové školy chtěli kolekcí Hammidových snímků přispět k jeho větší popularizaci, podle Tina je práce jeho otce známější v Česku než v Americe. „Tam jej znají jen v úzkých filmových kruzích. Je také znám díky svému vztahu s Mayou Dorenovou, ta je teď takovým kultem, přestože to byl otec, kdo ji k filmu přivedl," podotkl Tino. U otcovy tvorby má nejradši oscarový snímek Žít.

Tino fotí šperky a drahé kameny, rodiče ho však do focení ani filmu příliš nezasvětili, spíše mu poradili v některých technických otázkách. „Ne však po estetické stránce, většinu jsem se naučil sám," podotkl Tino.