VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní letadlo z Kunovic má svou monografii od Alberta Orlity

Kunovice - Podrobné informace o unikátním letounu C-11, který lze v současné době spatřit jen na několika místech světa, nabízí kniha Alberta Orlity, dlouholetého pracovníka někdejší kunovické společnosti LET.

26.11.2008
SDÍLEJ:

Letoun C-11 mohou příznivci letectví spatřit i v muzeu v Kunovicích. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Oleg Kapinus

Monografie o tomto poválečném cvičném stroji s názvem JAK-11/C-11 se na pultech knihkupectví objevila právě v těchto dnech. Letoun se po válce vyráběl v LETu. Pracovníci podniku vyrobili celkem 707 těchto strojů. V současné době se v České republice nachází pouze jeden letuschopný letoun C-11. Dalších několik exponátů vlastní letecká muzea, přičemž jeden z nich lze zhlédnout i v prostorách venkovní expozice v Kunovicích. „Jeho význam tkví v tom, že bylo prvním letadlem vyráběným v LETu Kunovice. První článek o tomto letadle jsem publikoval již v roce 1993 při příležitosti prvního startu C-11. Materiály pro knihu jsem ale kompletoval už od roku 1990 až do současnosti. Musel jsem kvůli tomu absolvovat náročná pátrání po informacích v archivech a u pamětníků,“ připomněl Albert Orlita.

Historie a technické parametry letounu JAK-11

JAK-11 nahradil v 50. letech minulého století zastaralá letadla typu Arado Ar-96 B. Vznikl v konstrukční kanceláři A. S. Jakovleva jako cvičný stroj, který se svými parametry blížil dobovým stíhačkám. V Československu byl tento letoun licenčně vyráběn v Letu Kunovice, poprvé vzlétl 29. 10. 1953 s továrním pilotem Miloslavem Šmídtem. V letech 1953–1956 bylo vyrobeno celkem 707 kusů. K útvarům a leteckým školám se dostával pod označením C-11. Používal se pro výcvik stíhacích letců při pilotáži rychlých letounů, v navigaci, v létání bez vnější viditelnosti, v bombardování a při nácviku střelby z palubních zbraní. V muzeu: letoun s imatrikulací PK-35 zakoupil n. p. Let v roce 1975 od LOT (Letecké opravovne Trenčín). V roce 2006 prošel letoun rekonstrukcí ve spolupráci s Let – Aircraft Industries, a. s.
Technické parametry:
Posádka: 1+1, první vzlet: 29. 10. 1953 (v SSSR 1946), rozpětí: 9,40 m, délka: 8,50 m, výška: 3,28 m, prázdná hmotnost: 1 950 kg, užitečné celkové zatížení: 550 kg, maximální rychlost (ve výšce 2 500 m): 460 km/hod, praktický dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m, maximální dolet: 1 260 km, vzletový výkon: 514 kW, typ motoru: M-21/AŠ 81,
palivo: letecký benzín 90. ⋌ zdroj: www.wikipedia.com

Autor: Oleg Kapinus

26.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na vernisáží šestice fotografů ze Slovácka mapujících tradici a krajinu regionu byly v komunitní kavárně Cafe 21 k vidění také snímky procesí či Děvčátka z Velkého Lopeníka, oblíbená fotka jejího autora Martina Štechera.
7

Vernisáž odkryla pohled na Slovácko skrz objektiv fotografů

Mladíka srazil vůz v ulici Neradice v Uherském Brodě.

Policie hledá svědky srážky mladíka s osobním vozem v Uherském Brodě

Uzavírka ulice Nádražní v Újezdci potrvá do října

Kvůli rekonstrukci, která začala 9. srpna, bude ulice Nádražní v Újezdci u Luhačovic až do 2. října uzavřena. Práce zahrnují poklad nového povrchu silnice, opravu chodníků a přeložení veřejného osvětlení.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

AKTUALIZOVÁNO

Absolutním vítězem TOP Víno Slovácka 2017 je Jaroslav Vaďura

Desátý ročník jedné z nejprestižnějších soutěží s názvem TOP Víno Slovácka 2017 zná už deset vyhodnocených vín s nejvyšším počtem bodů, ale také tři nejlepší kolekce vín. 

AKTUALIZUJEME

Déšť krajské dožínky nepokazil, v průvodu se sešlo osm stovek lidí

Osm stovek krojovaných účastníků průvodu, dožínkové věnce pro hlavního hospodáře v kraji a samozřejmě bohatý doprovodný program: i letošní oslava sklizně se v Kroměříži o uplynulém víkendu vydařila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení