Monografie o tomto poválečném cvičném stroji s názvem JAK-11/C-11 se na pultech knihkupectví objevila právě v těchto dnech. Letoun se po válce vyráběl v LETu. Pracovníci podniku vyrobili celkem 707 těchto strojů. V současné době se v České republice nachází pouze jeden letuschopný letoun C-11. Dalších několik exponátů vlastní letecká muzea, přičemž jeden z nich lze zhlédnout i v prostorách venkovní expozice v Kunovicích. „Jeho význam tkví v tom, že bylo prvním letadlem vyráběným v LETu Kunovice. První článek o tomto letadle jsem publikoval již v roce 1993 při příležitosti prvního startu C-11. Materiály pro knihu jsem ale kompletoval už od roku 1990 až do současnosti. Musel jsem kvůli tomu absolvovat náročná pátrání po informacích v archivech a u pamětníků,“ připomněl Albert Orlita.

Historie a technické parametry letounu JAK-11

JAK-11 nahradil v 50. letech minulého století zastaralá letadla typu Arado Ar-96 B. Vznikl v konstrukční kanceláři A. S. Jakovleva jako cvičný stroj, který se svými parametry blížil dobovým stíhačkám. V Československu byl tento letoun licenčně vyráběn v Letu Kunovice, poprvé vzlétl 29. 10. 1953 s továrním pilotem Miloslavem Šmídtem. V letech 1953–1956 bylo vyrobeno celkem 707 kusů. K útvarům a leteckým školám se dostával pod označením C-11. Používal se pro výcvik stíhacích letců při pilotáži rychlých letounů, v navigaci, v létání bez vnější viditelnosti, v bombardování a při nácviku střelby z palubních zbraní. V muzeu: letoun s imatrikulací PK-35 zakoupil n. p. Let v roce 1975 od LOT (Letecké opravovne Trenčín). V roce 2006 prošel letoun rekonstrukcí ve spolupráci s Let – Aircraft Industries, a. s.
Technické parametry:
Posádka: 1+1, první vzlet: 29. 10. 1953 (v SSSR 1946), rozpětí: 9,40 m, délka: 8,50 m, výška: 3,28 m, prázdná hmotnost: 1 950 kg, užitečné celkové zatížení: 550 kg, maximální rychlost (ve výšce 2 500 m): 460 km/hod, praktický dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m, maximální dolet: 1 260 km, vzletový výkon: 514 kW, typ motoru: M-21/AŠ 81,
palivo: letecký benzín 90. ⋌ zdroj: www.wikipedia.com