Devětapadesátiletý umělec a pedagog z Uherského Hradiště dal své výstavě název Jiná krajina.

„Nehledejte v Salajkových monotypech a obrazech klasické prvky klasické krajiny. Objevujte na nich její detaily, strukturu, symboly. Jeho díla jsou o barevnosti, harmonii, kontrastech. Zkuste si v nich představit jinou krajinu, tu která je v naší duši odrazem dojmu, situace a nálady," řekl při páteční vernisáži spolužák Jiřího Salajky z vysoké školy a současný ředitel hodonínské galerie Josef Fantura.

Ten se také vyjádřil k tomu, proč nelze v Uherském Brodě spatřit nejnovější Salajkou tvorbu v celé její šíři.

„Důvodem byla nešťastná událost, požár, který řadu věcí připravených na výstavu zničil," prozradil Josef Fantura.

Do podrobností se však Jiří Salajka odmítl pustit.

„Nechci mluvit o tom, jak mi oheň zničil to, na čem jsem pracoval. Šlo o nepříjemnost také z toho důvodu, že na požár doplatily práce studentů. Byly mezi nimi jejich perfektní kresby, které jsme chystali na jednu soutěž. Vyhořet nepřeji nikomu, ale před Vánocemi je to navíc takové nevkusné," uvedl Jiří Salajka na vysvětlenou toho, proč je z části expozice cítit zvláštní kouřový odér.

Vernisáž výstavy Jiřího Salajky v Galerii Panský dům v Uherském Brodě

Na vernisáž, kterou hudebně doprovodilo duo Žlutá ponorka, dorazila také řada výtvarníků z Uherskobrodska. Nechyběli například František Chrástek, Stanislav Žampach, Vlastimil Mahdal, či Ašot Arakeljan.

Dorazil také uherskobrodský místostarosta Petr Vrána či Zdeněk Botek, ředitel gymnázia v Uherském Hradišti, kde Jiří Salajka vyučuje výtvarnou výchovu. Výstava potrvá do 23. ledna.

Malíř, grafik a pedagog Jiří Salajka se narodil 1. září 1955 v Uherském Hradišti a vystudoval Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Vyučuje výtvarnou výchovu a dějiny umění na gymnáziu v Uherském Hradišti.

Ve volné tvorbě se věnuje malbě a grafice. Grafické techniky vzájemně kombinuje. Několikanásobným soutiskem dosahuje plasticity výsledného grafického listu. Ten pak bývá základem k dalším malířským zásahům.

Také původní desku tiskařské matrice postupně upravuje. Proto své tisky nevydává v číslovaných nákladech, ale tvoří vyvíjející se řadu obrazů.